recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC til "Noob"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC til "Noob"

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HTPC til "Noob"
    Sendt: 28-Marts-2013 kl. 23:35
Nu har jeg efter noooogen samlingbesvær med mit HD-plex cabinet (noget dårlig manual) få samlet det så meget, at jeg kan køre i beta test med den.

På Tv'et fungerer den fint(tilsluttet via HDMI) på projektoren er det straks værer.

Projektoren kan ikke rigtig finde ud af det( den er tilsluttet via et DVI-HDMI kabel + en Harald skrald "forlængerled" og så et hdmi kabel til projektoren (ca. 15 m) - ved godt det ikke er den bedste løsning)

Den står og kan ikke rigtig beslutte om den skal vise billedet eller ej, men det er mest når begge enheder er tændt. men når jeg starter XMBC er billedet helt lilla, og det normale windows ser heller ikke 100 % godt ud (men dog til nød overkommeligt) hvad gør jeg galt her? Er det noget farvestyring eller hvad?
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 16:47
Er meget tålmodig i denne henseende, noget har man vel lært af at have børn hehe.

Er heller ikke selv supernørd mht softwaren, så kan godt forstå det tager noget tid at sætte sig ind i, er noget mere på hjemmebane når vi snakker alm. pc`er og ikke htpc, men er så småt ved at finde ud af det.

Tror bare du skal være glad for at dit setup ligner rigtigt mange andres, og derved burde det være nemmere at finde noget hjælp eller en guide til opsætning.

Kan ikke huske f.eks hvor godt de beskriver opsætningen når de tester div. ting på digitalt.tv men kunne være et kig hver, ellers er der masser af indlæg med setup noget a la dit ( bare med lidt forskelle i nas årgangene)

Håber du bliver godt tilfreds

/Flmr
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 15:10
Jeg venter forsat på min HD-PLEX case, og CPU'en(skulle være på vej) og skal nok prøve det i beder mig, men vogt jer med lidt tålmodighed... Jeg har ikke sat mig ind i software delen endnu :-)
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 12:00
Hej

Csell>>er absolut ikke uenig, ville være dejligt med en "gennemgang" af hvad flaskehalsen er, var mere eller mindre også det jeg forsøgte at forklare tidligere.

Cpu forbruget håber jeg også er lavt ( og tror også det vil ligge i den lave ende til normalt brug) , da det som du også siger betyder mindre varme, og umiddelbart er cpu forbruget kun interesant for andre brugere, som læser med og overvejer hvilken hardware der skal puttes i en htpc. da det vil give et fingerpeg om hvor meget cpu kraft, der egentligt behøves.

Igen helt enig om at Tdp på en htpc cpu helst ikke må overstige 65W, da det bliver svært at holde køligt uden blæsere påmonteret et eller andet sted.

Håber det gav klarhed over hvorfor jeg synes at også cpu % er lidt relevant at få med, men er også vigtigt at få beskrevet hvilke programmer osv. der bruges i forbindelse med "testen" da eks. optage formatet vil have en del at sige, da belastningen hvis man optager i .ts format vil være minimalt og det samme kan ikke siges hvis man optager/encoder  i .264 formatet.

Ved ikke om det er tuneren eller codec der gør sig gældende i forhold til optageformatet, men kan se lidt forskelle i 2 af de mere brugte software løsninger ( MythTv / DvbViewer)

Links


/flmr



Redigeret af Flmr77 - 08-Marts-2013 kl. 12:08
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 10:04
Hej.

Jeg syntes også at Ozona har valgt det mest lækre hardware af alt det han kunne finde og håber at han vil prøve at presse den til dens grænse. Men jeg kan måske ikke rigtigt se at dens grænse har noget med cpu ydelse at gøre?

Det vil fortælle meget mere hvis han f.eks. vil prøve at afspille en HD film fra NAS samtidigt med at se f.eks. en 'muted' serie i HD fra NetFlix eller lign. mens der optages i HD fra HDHomeRun evt med en anden tidsforskudt HDHomeRun optagelse som måske kunne trancodes?

Hvorfor så mange samtidige videoer i systemet? Målet har kun været 2 samtidige streams. Fordi det forhåbentlig vil vise grænsen for hvornår en af videoerne vil begynde at hakke. Jeg ved ikke hvad smerte tærskelen er, om han og hans familie ville kunne akseptere en kort frysning hver 10 min eller måske en hver time?
Men hvis cpu'en har for få kerner vil videoerne begynde at fryse. Modsat Office, hvor regnearket bare vil tage lidt længere tid. 

Jeg syntes grænsen af frysninger er vigtigere end om CPUen i det meste af tiden belastes 15, 20 eller måske 35%. Hvorfor har jeg håbet at Ozona ville vælge en i5 cpu? Fordi Intel ikke laver en i4 ( 3 separate kerner ) på ca 2GHz.
Han har valgt den billigste cpu med 4 helt separate kerner og den nødvendige TDP på 65W. Det mener jeg er et klogt valg lige meget hvad den gennemsnitlige cpu yderser kommer til at vise.

Ja, jeg håber måske enda at den gennemsnitlige cpu ydelse vil vise sig at blive lav, det vil være med til at holde temperaturen på kabinettes højre side nede. 

Jeg tror man kan sammenlignne dette system med en 'multi user' computer, hvor alle SKAL til uden forsinkelse.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 08-Marts-2013 kl. 10:20
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 08:17
Det nemmeste er at bruge den indbyggede ydelses måler i win 7 (mener det var win, du ville benytte) kommer frem i opgavelisten nederst når man trykker ctrl+alt+del. / jobliste og derefter faneblad ydeevne.

Så slipper du også for at installere et 3. parts program til formålet.

men ellers er der eks. wignets og programmer til formålet.

Skriv hvis du hellere vil benytte noget andet end win 7`s egen ydelsesmåler.

/Flmr






Redigeret af Flmr77 - 08-Marts-2013 kl. 08:18
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2013 kl. 05:21
FLMR77---> Det skylder jeg jer næsten efter al den hjælp i har givet mig.... :-) Men hvilken software skal jeg bruge til at måle CPU forbrug?
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 22:48
Hej allesammen.

Mit fravær fra tråden blev desværre lidt længere end forventet, da datteren blev indlagt søndag.

Hardwaren ser lækker ud, og der er med garanti kræfter nok, også er det lækkert med et lydløst setup.

Det jeg ville have nævnt i forbindelse med valg af cpu, var at da jeg kiggede både under folk`s mediecenter setup`s ( sticky på forsiden) samt i Hd-homerun tråden, faldt jeg over en del cpu setups der var en del mindre end de nævnte i denne tråd, som kørte fint med hd-homerun.

Lige netop Htpc / synology og hd-homerun er der en del indlæg omkring her på siden, så tror man kan få en del gode ideer til setup`s der virker den vej rundt.

Håber man kan logge Ozona til at give en lille bruger beskrivelse af, hvordan det hele det spiller, når det er samlet og klart, f.eks cpu forbrug mens der optages og streames på samme tid etc.

Tillykke med det fine setup.

/Flmr
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 13:20
Så er der bestilt dele.... 7000 kr...Shocked 

Noget over budget!
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 06:37
Jeg har skrev til HD-plex omkring problemet, med 8 pins og fik følgende svar :

Hi Simon,

4PIN works fine on a 8PIN connector.
The extra 4PIN is to guarantee stable power supply for powerful gaming video cards.

Thanks.

Larry 

Så den skulle være ok. 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 23:42

Hej Ozona.

Jeg downloadede manualen til Asus P8Z77-M her. Og ser at det også har et 8 pins power stik?



Og checkede RAM her:


De foreslår Hyper X med Part Number: KHX1600C9D3K2/8G og at hæve spændingen til 1,65v

Edbpriser viser at de koster 449 kr hos B. J. Trading EDB

Og 387 kr hos PIXmania.com (EU). For nogle år siden læste om om nogle Danskere der havde problemer med deres afdeling for 'After Sales Support',
som var meget ringe. Siden er jeg selv gået langt uden om dem, men de kan måske være blevet bedre siden?


Jeg checkede også Crusial


Og CT2KIT51264BA1339 som skal bruges ved standard 1,5V koster 368 kr hos Webhallen.dk, men de er kun 1333 MHz.


Hvis man køber varer uden for EU til over 80 kr kommer man normalt til at betale dansk moms og et gebyr på 160 kr:


Så det er ikke ret tit, at det kan betale sig at købe uden for EU.

Men jeg regner med at du bliver nødt til at købe HD-plex H5.Todd direkte hos HD-plex.

Og jeg tror at den nye HDHomerun kommer først på deres egen hjemmeside HDHomerun.eu som vist er Hollandsk?
Men om man skal betale moms og gebyr er ikke efter hvor man bestiller, men hvor de sender den fra.

Hvis du ønsker at købe et Front Panel Audio Cable eller lignende koster det incl. forsendelse under 80 kr og der derfor Moms og Gebyr fri. 


Jeg ved ikke hvor godt du kender eBay?

Jeg handler selv meget på disse 3 Europæiske:




midt i øverste højre hjørne står sælgerens navn og hvor mange salg/køb han har foretaget.
I linien neden uder står hvor mange % 'Positive Feedback' han har fået. Jeg vil stærkt anbefale kun at købe hos dem med Feedback meget tæt på 100%.

Jeg er selv tilmeldt PayPal som jeg mener er den bedste måde at betale for varer købt på eBay.

Hilsen Carsten.

Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 21:59
Kan det overhoved betale sig at købe noget af det her i udlandet?  Ebay etc? Her tænker jeg også på moms og skat?


Cpu  Intel i5-3475S
HD-plex H5.Todd
HDHomerun
OCZ Agility 4 64 gb
Kingston 8 Gb ram
Asus BC 12b1ST Blueray

    Asus P8Z77-M 754 kr.


Logitech Wireless keyboard K400


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu