recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC til "Noob"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC til "Noob"

 Besvar Besvar Side  <1 45678>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bruger udmeldt 34 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-November-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 34 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 08:29

Hvis det er et budget build du er ude i, kan du jo vælge den "gamle" generation af socket 1155 med et h61/h67 bundkort og en tilhørende cpu - der er også intel celeron og pentium -serierne, og mig bekendt har de fleste indbygget grafikprocessor, og fåes en hel del billigere end i3/i5

Der er mange penge at spare på bundkort, men husk at checke at det har de features du skal bruge (som pci-express, hdmi port, spdif, ect)

http://www.edbpriser.dk/hardware/bundkort.aspx?nf=strmatrix3%3a%5e%22Mini+ITX+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7strmatrix12%3a%5e%22LGA1155+Socket+%c2%a40.0000000000%22%24%5bMultiValSep%5d%c2%a7&qft=hdmi&qt=Fql

Billigere 1155-cpuer, bare check at der er indbygget grafikkort (se under specifikationer, eller slå den op på intels hjemmeside vha google)

http://www.edbpriser.dk/hardware/processor.aspx?nf=strmatrix7%3a%5e%22LGA1155+Socket+%c2%a40.0000000000%22%24%c2%a7intmatrixmax2%3arange(2000000000.0000000000%2c+max%2c+from%3d%22GE%22%2c+to%3d%22LE%22)%c2%a7&qt=Fql


Den nemmeste metode til at se om cpu/bundkort passer sammen er at gå ind på bundkort-producentens hjemmeside for kortet, og se under cpu-support list. 

Som hovedregel passer de fleste 1155-cpu'er dog på de nye bundkort med b75/h77/z77, og man skal lige se sig for hvilken generation af cpu man vælger hvis man går efter h61/h67/z68

Du kan se en oversigt over de "gamle" 1155-cpu'er her

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge#List_of_Sandy_Bridge_processors

og nye her

http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)#List_of_Ivy_Bridge_processors

Går du efter nogle af de billigste løsninger i de links jeg har givet, burde du kunne klare cpu+bundkort+ram for under 1000



Redigeret af AndreasMo - 19-Februar-2013 kl. 08:30
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 22:12

Hej Ozona.

Tuner kort er på markedet i mange år før der bliver lavet nye modeller. Og nogle af de ældre falder i pris. Ja PCI-Express er hurtigst og er det nyeste. Men PCI er hurtigt nok, så dem sælges der stadig nogle af.

Nogle laver stadig fuld højde kort, andre low profile kort, det afhænger ofte af fabrikatet.
Jeg kan vel bedst beskrive det sådan, at hvis du ønsker et Low Profile kort med PCI-Express har du færre at vælge i mellem. Men det behøves det ikke at blive dårligere af.

Jeg ville personligt også kigge på om de var kompatible med de forskellige HTPC programmer.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 18-Februar-2013 kl. 22:21
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 21:39

er pci express ikke det hurtigste.?


hvad er forskellen på et fuld højde xog et low profile kort? for det er vel andet end højden.?

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 21:20

Hej Ozona.

Nej jeg syntes ikke at du er for optimistisk. Jeg er sikker på at du kan bruge det uden yderlig grafikkort, men det kræver at du køber en CPU med Intel HD grafik, men de findes både som i3 og i5.

Jeg har kigget i manualen:


Jeg har klippet og klistret disse 2 afnit om lyd:

'The audio jacks can be reconfigured to perform different functions via the audio software.
If you install a Side Speaker, you need to retask other audio jack to be Side Speaker out.
Only microphones still MUST be connected to the default Mic in jack.'


'The front panel audio header supports HD audio by default.
• Audio signals will be present on both of the front and back panel audio connections simultaneously.
• Some chassis provide a front panel audio module that has separated connectors on each wire 
instead of a single plug. For information about connecting the front panel audio module that has 
different wire assignments, please contact the chassis manufacturer.'

Hvad Gigabyte kalder 'front panel audio header' er en header som sidder inde på motherboardet.
Hvis det var mig ville jeg undersøge mulighederne for at føre det nødvendige stereo signal bagud,
evt via stik placeret i en af blind pladerne.

Mit GÆT er, at du også kan undvære den eksterne Behringer enhed, men hvis det skulle vise sig at du  ikke kan få de to ønskede samtidige lydsignaler, er du vel indstillet på alligevel at købe den?

Men du skal være klar over at du kun kan bruge dette motherboard sammen med en PCI-Express DVB-C tuner, ikke en evt PCI tuner.

Jeg ved ikke hvilket type kabinet med power supply du ønsker, Men når du begynder at kigge på tunerkort tror jeg, at du skal gøre dig klart, at højden på kabinettet afgøres af om du vælger et fuld højde eller Low profile tuner kort?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 18-Februar-2013 kl. 21:22
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 19:02
Måske jeg er optimitisk, men kan dette bundkort klare opgaven uden yderligere grafikkort?

http://www.edbpriser.dk/bundkort/gigabyte-ga-b75n-id-7071849.aspx
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 16:26
Vi håber der stadigvæk er andre med på linjen Tongue
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2013 kl. 15:42
Hej Ozona.

Tak for dit svar, det står meget bedre til end jeg frygtede. det bliver en fordel at du har en 1GB switch. Og jeg kan forstå at du allerede nu er klar over de evt. begrænsninger du ellers kan få.

Og da du vil køre Win 7 kan jeg godt glemme alt om mulighed for at skulle køre Netflix App.

Når fabrikanterne skal udvikle nye DVB-C tunere skal de vudere hvor meget de vil lave i hardware ( elektroniske komponenter incl. IC'er ) og hvor meget de vil lave i software ( hvad CPU'en skal gøre ).

Når de skal udvikle en PCI/PCI-E DVB-C tuner kan de selv vælge. Men mere de laver i hardware, mindre skal CPU'en lave.

Når de skal udvikle en USB DVB-C tuner skal de også tage højde for at selve USB porten har en begrænset hastighed, der begrænser hvor meget data der kan overføres helt flydende. Dette sammen med den begrænsede plads i en USB enhed medfører at de ofte designer således at de har meget lidt i hardware og mest muligt i software og derfor så belaster CPU'en mere.

Denne begrænsning har de ikke for PCI/PCI-E DVB-C tunere.


Men nu tror jeg vi har overblikket over hvad en ny PC/HTPC skal kunne:

Hvem kender et godt motherboard der kan følgende:

Have 1155 Sokkel så Ozana kan vælge mellem en i3 eller i5 Intel CPU.
Have plads til et grafikkort med 2 HDMI udgange.
( alternativt selv have både en HDMI og en DVI udgang der under Win7 kan bruges samtidigt )
Have et indbygget 5.1 lydkort der under Win7 samtidigt kan sende lyd ud i stereo til hans Sonos Amp samt i 5.1 på en Optisk eller Coxial port.
( Alternativt skal der kunne forbindes en Behringer enhed til en USB port )
Gerne have både et PCI og et PCI-E slot til en DVB-C tuner, da Ozana ført nu skal til at kigge.
En USB port til et trådløst Logitech Wireless Touch Keyboard k400.
Og selvføllgelig have en 1GB netværksport osv, men det har de vel alle.

Hvem har et godt bud?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 18-Februar-2013 kl. 15:49
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2013 kl. 10:04
Hej Carsten

Undskyld det sene svar....

Jeg vil kun køre Win7 (eller alternativt Linux,Ubuntu) men foretrækker Win7 da det er det jeg kender... og Win8 synes jeg stinker.

Jeg vil minde dig om at jeg ikke er låst fast til "netflix", og det lige så godt kunne være HBO, youbio... you name it... Netflix er nok bare det bedste bud p.t.

Jeg har en Synolygy DS211+ som på den meeeeeegt lange bane måske skal opgraderes til en med flere diske.

Jeg har kablet netværk ved alle enheder. cat5E 1gbit. selv i soveværelset(nu var jeg jo i gang med at trække kabler, så kunne jeg lige så godt lave det der også) :-)

Jeg ved ikke om den er hurtig nok til at gemme, og hente streamet video samtidig, men mon ikke? 
Om den kan gemme fra min DVB-C tuner ved jeg ikke, da jeg jo ikke har nogen, men det er ikke noget problem at streame film fra den via DLNA.

Det vil formentlig også høre til sjældenhederne at den skal "multitaske"

Jeg har ikke kigget på nogen konkrete  DVB-C tunere.

Jeg forstår ikke det med at montere IC'er på DVB streams... Kan du foreklare dette?

Vi har en netgear CG3000 router (leveret af Yousee - kører kun 100 mbit) som er kablet over til et 5 ports netgear switch der kører 1gbit med Jumbo frames. Denne skal formentlig udskiftes, til en med flere porte, så jeg kan have samtlige porte tilsluttet.

Glæder mig til at høre fra dig!
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 21:04

Hej Ozona.

Da du skriver at du sagtens kan samle en PC selv syntes jeg vi skal kigge lidt på muligheden,
men stadig holde Intel NUC åben. Håber så, at vi ender op med 2 gode muligheder og at du så til sidst står i den situation at du skal vælge?

Din tegning ændrede i de muligheder jeg så, så jeg har lyst til at spørge lidt mere ind til de forskellige ting.

Har du preferencer til hvilken version af Windows du ønsker at køre?
Grunden til at jeg spørger er at jeg kan huske en ander tråd her på Recordere.dk

Citat 'Hvis du skal se det på en PC, så vil jeg mene den bedste måde at gøre det på er med Netflix appen.. Men det kræver win8..! Så tror ikke der er nogen bedre alternativer til win7 end det du gør.'


Jeg læste det sådan, at Netflix kan ses i middel til god kvalitet fra en browser, men af der findes en app der er bedre, men som kun virker under Win8. Er der andre der kan bekræfte det og at det stadig er sådan?

Du viser på tegningen en Synolygy NAS, Hvilken model er det og hvor hurtigt er den og dens netværk?
Ved du om den er hurtigt nok til samtidigt at gemme og hente streamet video?
Kan den gemme fra din DVB-C tuner i HD samtidigt mens der er en af jer der ser en anden HD film fra den?

Har du allerede kig på en DVB-C tuner?
Vi modtager selv fra satellit. den første tuner var en PCI mens de 2 sidste er begge USB. Jeg har altid betragtet USB 2.0 forbindelsen som en flaskehals. Det er begrænser hvor meget der kan overføres og så flydende. Men alle 3 SAT Tunere har altid virket upåklagelidt.

Jeg mener at fabrikanterne har meget flere muligheder med PCI eller PCI-E indstikskort. På kortene kan de montere IC'er som i hardware decoder DVB streams og på den måde aflaster CPU'en. 

Men lad os senere se på de enkelte systemers fordele og ulemper.

Hilsen Carsten. 

Jeg glemte at spørge om hvilken Router I har og om den er hurtig nok til at streame flere HD videoer samtidigt?



Redigeret af csell - 14-Februar-2013 kl. 21:15
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 19:51
Jeg kan sagtens samle en pc selv (har gjort det for en del år siden) men jeg skal nok have hjælp til komponentvalg, da jeg har tabt følingen med udviklingen :-) Så hvis du mener det er det bedste, så er det en mulighed.

Det er korrekt at min gamle - men elskværdige svendHeart af en Harman Kardon AVR 7000 ikke har HDMI, men kun mulighed for Coxial eller Optisk tilslutning.

Min Preference for ekstra lydkort vil helt klart være Behringer, da der ikke er nogen "select" knap... Plug it in, and it works.... sådan som jeg læser det...

Principielt kan jeg sagtens diverse USB keyboards, mellem rummene, da de rummene er lige op ad hinanden, men da jeg ønsker så meget fleksibilitet i min hjemmebiograf, altså at jeg intet skal gøre for at bruge den, skal det være noget trådløst af en form. Havde nok forestiller mig noget i stil med et http://www.logitech.com/da-dk/product/Wireless-touch-keyboard-k400r?crid=26


Tak for din hjælp endnu en gang... Jeg glæder mig til at høre dit svar!
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 19:29
Oprindeligt skrevet af arex arex skrev:

http://www.youtube.com/watch?v=p6a2jmLs6Uo

support for DVB-C

3 X HDHomeRun Type: HDHR3-EU https://www.hdhomerun.net/order.aspx

Fint forslag, men det udelukker bare muligheden for streaming fra en nettjeneste!Wink
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2013 kl. 11:12

Hej Ozona.

Din tegning og din sidste post har sat nogle tanker i gang.

Du ser rigtigt på løsningen til soveværelset, den er separat. Så den kan vi glemme ( for nu ).


Men jeg overvejer om der reelt findes 2 muligheder til stue/hjemmebio.
Muligheder som du snart skal vælge imellem.

Jeg kan lige så godt spørge dig nu, om det evt. kan blive en mulighed at jeg foreslår dig at bygge din egen PC/HTPC?
Selv samle et kabinet med motherboard og alt det andet således den bliver lige som du skal bruge den. Det bliver så sansynligvis med en PCI(e) DVB-C tuner, selvom den også vil kræve en kraftig CPU for at kunne modtage HDTV.

Den anden er at vi på et tidspunkt beslutter at Intel løsningens CPU er kraftig nok og vælger at forsætte med Intel NUC'en. Dette valg vil så medfører brug af en USB DVB-C tuner?


Kan jeg få dig til at bekræfte at din forstærker i hjemmebio ikke har HDMI Pass through og det selvfølgelig er derfor du ønsker at forbinde den med Optisk eller Coxial for 5.1 ?

Grunden til at jeg spørger er, at f.eks. Windows 7 ikke har mulighed for at vælge at bruge 2 samtidige lydkort.

Men i denne tråd fandt jeg 2 forskellige hardware løsninger. Den ene laver de nødvendige samtidige Stereo + 5.1 lydsignaler fra en HDMI udgang den anden fra en USB port:





Vi skal bruge en af dem lige meget om du bygger selv eller bruger Intel NUC'en. Har du nogle preferencer?


Jeg har hidtil holdt muligheden åben for at kunne skrive, at jeg syntes du skal bruge separate løsninger til henholdsvis stue og hjemmebio.

Men som jeg nu ser det, har du besluttet at begge rum skal have samme TV billed og da de kan få samme lyd med en af ovenstående bokse tror jeg mere på muligheden for kun at bruge EN fælles PC/HTPC.

Så det næste bliver at spørge dig, om du kan fordele USB keyboard, USB mus og evt et USB IR-øje/Fjernbetjening mellem rummene således at I får en fornuftig betjenings komfort?
Eller skal noget af det være trådløst, for at kunne blive flyttet mellem rummene?

Hilsen Carsten.






Redigeret af csell - 12-Februar-2013 kl. 11:21
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu