recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HTPC til "Noob"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HTPC til "Noob"

 Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2013 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af Ozona Ozona skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

HTPC og billig! Det må man vidst ikke skrive i samme sætning :-D
 
Live TV er s..... Godt i wmc men det kan kun forlænges med extendere der ikke understøtter streaming.
 
XMBC har endnu ikke live TV
 
Så er der vidst kun DVB viewer tilbage hvor du så kan benytte tjenesterne via app eller browser. Så kræver det dog deciderede klienter hvert sted og så gik "billigt" op i røg.
 
Jeg kører selv med WMC + Xbox og DMA extendere og det opfylder (nogenlunde) mine behov.
 
BS

Det var næsten russisk det du fortalte der.... kan vi uddybe tingene lidt...

Jeg er med SÅ langt at:

XMBC - kan kun bruges til at "gennemse" film osv.
Live tv er ??? god I Wmc (windows media center) men det kan kun forlænges med Extendere(FISK?!) der ikke understøtter streaming (ENDNU MERE FISK)

DVB wiever - har jeg vidst hørt om, men forstår ikke sammenhængen med "klienter" medmindre du mener Pc'er?

Burde det ikke via DVB Viewer være muligt at optage en program til NAS (synology) og streame det fra NAS via Rasperry Pi eller lign?

Hvad er en DMA extender?

Kunne du komme med et konkret forslag på en HTPC til mit behov?

...Og så lægger vi ordet billig lidt til side i første omgang?!Embarrassed
Beklager. Jeg ville have svaret i går.

Live TV = DR - TV2 - TV3 O.S.V.

Extender = Xbox360 og Linksys DMA2100/2200 forlænger til mediecenter.

Der ikke understøtter streaming = Ingen Netflix, HOB O.S.V. på extenderne.

XMBC er PT en medie-browser hvor man kan vælge mellem de video/musik filer man har. der er ingen live TV endnu (der arbejdes på sagen)

Og med klienter til DVB viewer mener jeg PC'er. Om du kan klare dig med PI'er må andre byde ind med (Brugeren MCenterfreak er ret godt inde i DVB viewer ved jeg)

Jeg er klart til WMC's brugerflade men vil ikke anbefale dette til et nyt setup da det er ved at blive udfaset fra M$'s side :-( samt streaming begrænsningerne.

Der er også Medieportal men det kender jeg ikke så godt. Sidst jeg kiggede var det en pæn brugerflade men buggy liveTV som er væsentligt for mig.

BS
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2013 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Hej Ozona.

Jeg er ikke inde i det forskellige software der findes til HTPC'er, men har du overvejet 3 PC'er,
hvoraf mindst 2 eller måske alle 3 kan være meget billige.

I forgårds oprettede kc1234 en tråd hvor vi fandt ud af at en total lydløs barebone Arctic MC001 med Dual Core Intel Atom D525 (1.8GHz) og Radeon HD 5430 sælges fra 119,95€ ( 900 kr ) stykket.
Den kan køre linux, Windoes 7 eller hvorfor ikke Windows 8. Det billigste vil være at gøre det fra
en USB Stik:



Der er noget jeg ikke kan læse ud fra hvad du hidtil har skrevet. Ønsker du kun en DVB-C tuner i hele systemet. Det jeg spørger om, er det i orden at alle 3 TV kun kan se samme Live DVB-C signal samtidigt?

Lige så med streaming tjenesterne. Er det i orden at alle 3 TV kun kan vise det samme billed
samtidigt og at I kun kan bruge en og samme streaming tjeneste eller ønsker I mulighed for at se
fra to eller tre forskellige streamingtjeneste samtidig?

Da jeg startede med at skrive dette indlæg ville jeg anbefale en Elgato tuner med netværks forbindelse. Men de findes desværre kun som DVB-T eller DVB-S/S2 og ikke som DVB-C.


Så alt efter hvor mange DVB-C tunere I ønsker, tror jeg at I enten skal have en ved hver PC eller måske en fælles USB DVB-C tuner som må kunne forbindes til netværket via en USB til Netværks adapter?


Hvis I tror på mine 'ideer' håber jeg at andre kan oplyse om hvilken sofware muligheder der er?

Hilsen Carsten.


Tak for dit indlæg, det gav mig nogle tanker som jeg ikke havde haft før...

Stue TV & Hjemmebiograf, skal begge kunne streame fra netflix etc, og da de 2 rum er ved siden af hinanden, vil det vel være mest bare at trække et hdmi kabel, og et lydkabel fra HTPC'en og ind til projektoren/forstærkeren. Men kan man få "radiostyrede" fjernbetjeninger/keyboards så jeg kan styre pc'en fra et andet rum (5 m. max)

Så som udgangspunkt, skal der kun kunne streames et sted fra, og vi skal kun have én tuner, da jeg forventer at bruge fjernsynets tuner, ellers. og kun bruge htpc'en tuner som erstatning for en HDD-Recorder. som så lægger filen på NaS'en og så kan jeg se den et andet sted.


Så Scenariet er altså: Jeg skal kunne optage/streame med HTPC'en fra stuen, imens konen streamer en tidligere optaget udsendelse på soveværelset. 

Jeg kiggede på linkede, og så tunere : 
TV tunerDVB-T or ATSC(*)

Hvad er ATSC?


Kom frisk, og tak for de gode råd indtil videre?

Kan jeg på nævnte link installere hvilket som helst styresystem på ? 

Jeg skal vel have en "barebone" da alt data jo skal ligge på NAS'en eller hvad?
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2013 kl. 20:54

Hej Ozona.

Jeg er ikke inde i det forskellige software der findes til HTPC'er, men har du overvejet 3 PC'er,
hvoraf mindst 2 eller måske alle 3 kan være meget billige.

I forgårds oprettede kc1234 en tråd hvor vi fandt ud af at en total lydløs barebone Arctic MC001 med Dual Core Intel Atom D525 (1.8GHz) og Radeon HD 5430 sælges fra 119,95€ ( 900 kr ) stykket.
Den kan køre linux, Windoes 7 eller hvorfor ikke Windows 8. Det billigste vil være at gøre det fra
en USB Stik:



Der er noget jeg ikke kan læse ud fra hvad du hidtil har skrevet. Ønsker du kun en DVB-C tuner i hele systemet. Det jeg spørger om, er det i orden at alle 3 TV kun kan se samme Live DVB-C signal samtidigt?

Lige så med streaming tjenesterne. Er det i orden at alle 3 TV kun kan vise det samme billed
samtidigt og at I kun kan bruge en og samme streaming tjeneste eller ønsker I mulighed for at se
fra to eller tre forskellige streamingtjeneste samtidig?

Da jeg startede med at skrive dette indlæg ville jeg anbefale en Elgato tuner med netværks forbindelse. Men de findes desværre kun som DVB-T eller DVB-S/S2 og ikke som DVB-C.


Så alt efter hvor mange DVB-C tunere I ønsker, tror jeg at I enten skal have en ved hver PC eller måske en fælles USB DVB-C tuner som må kunne forbindes til netværket via en USB til Netværks adapter?


Hvis I tror på mine 'ideer' håber jeg at andre kan oplyse om hvilken sofware muligheder der er?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 07-Februar-2013 kl. 21:02
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2013 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

HTPC og billig! Det må man vidst ikke skrive i samme sætning :-D
 
Live TV er s..... Godt i wmc men det kan kun forlænges med extendere der ikke understøtter streaming.
 
XMBC har endnu ikke live TV
 
Så er der vidst kun DVB viewer tilbage hvor du så kan benytte tjenesterne via app eller browser. Så kræver det dog deciderede klienter hvert sted og så gik "billigt" op i røg.
 
Jeg kører selv med WMC + Xbox og DMA extendere og det opfylder (nogenlunde) mine behov.
 
BS

Det var næsten russisk det du fortalte der.... kan vi uddybe tingene lidt...

Jeg er med SÅ langt at:

XMBC - kan kun bruges til at "gennemse" film osv.
Live tv er ??? god I Wmc (windows media center) men det kan kun forlænges med Extendere(FISK?!) der ikke understøtter streaming (ENDNU MERE FISK)

DVB wiever - har jeg vidst hørt om, men forstår ikke sammenhængen med "klienter" medmindre du mener Pc'er?

Burde det ikke via DVB Viewer være muligt at optage en program til NAS (synology) og streame det fra NAS via Rasperry Pi eller lign?

Hvad er en DMA extender?

Kunne du komme med et konkret forslag på en HTPC til mit behov?

...Og så lægger vi ordet billig lidt til side i første omgang?!Embarrassed
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2013 kl. 19:16
HTPC og billig! Det må man vidst ikke skrive i samme sætning :-D
 
Live TV er s..... Godt i wmc men det kan kun forlænges med extendere der ikke understøtter streaming.
 
XMBC har endnu ikke live TV
 
Så er der vidst kun DVB viewer tilbage hvor du så kan benytte tjenesterne via app eller browser. Så kræver det dog deciderede klienter hvert sted og så gik "billigt" op i røg.
 
Jeg kører selv med WMC + Xbox og DMA extendere og det opfylder (nogenlunde) mine behov.
 
BS
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2013 kl. 18:47
Forventede heller ikke at jeg ikke skulle have nogle "klienter" 

Var nok henne i noget Raspeery pi (uden at ane en dadel om det) for 1 x HTPC, og 2 x WD life, så løber det hurtigt op...

Jeg er åben for forslag, men det må ger være "keep it simpel" uden 200 fjernbetjeninger...

Kom frisk med ideer, og konkrete forslag Clap
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2013 kl. 20:55
Hvordan har du tænkt dig ville streame netflix fra en klient til andre tv og uden hdmi kabel til tv'ene? Jeg vil ikke udelukke det kan lade sig gøre, men det er da klart nemmere have en lille klient ved hvert tv når vi snakker netflix i form af en android stick, pc, apple tv, wdtv live you name it. 

Pt er der ingen boks som understøtter alle streamings tjenesterne. Tror faktisk apple tv er den som kommer tættest på pga airplay, men kræver jo så man også har en iPhone, iPad, iPod Touch. PC gør dog, men det er via browseren så. Windows 8 har dog app til Netflix og Viaplay, samt HBO Nordic er på vej med en, hvornår vides dog ikke. 

Xbox har også Viaplay, men man skal være gold medlem for at få adgang til netflix. PS3 har også begge, men der skal man være PS+ kunde for at få adgang til Viaplay. 


65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Ozona Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-August-2007
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozona Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2013 kl. 20:28

Jeg vil gerne have en HTPC, med DVB-C tuner i, der skal gemme optagelserne på min NAS

Derefter vil jeg gerne kunne streame optagelserne fra hhv. HTpc'en (tilsluttet stuefjernsynet) samt soveværelse, og "hjemmebiografen"

Hvordan gør jeg det billigst (læs: Value for money)

Grunden til jeg VIL have en HTPC, og ikke bare en DVB-C tuner til min nas(det var ikke understøttet endnu, er det korrekt forstået) er primært for at kunne bruge diverse Streaming sites, såsom Netflix, etc.

Vil der evt. være mulighed for (uden at låse sig fast på en streamingstjeneste) at man kan streame fra netflix etc. på Alle tv'ene, uden at skulle trække HDMI kabel til HTPc'en.

Kom frisk, med bud og vejledning...For min oprindelig "kloge åge" har brændt mig af :roll:


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu