recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Det spiller bare!"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Det spiller bare!"

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: "Det spiller bare!"
    Sendt: 14-Februar-2013 kl. 17:49
Jeg synes indimellem det er svært at forholde sig til folks udtalelser, ikke kun her på recordere, men også mere generelt.

Min kammerat har set min xbmc løsning og har sat mig på opgaven at finde ud af hvad noget tilsvarende vil koste. Min htpc er en gammel atom 330 med nvidia ion der har kørt ubuntu i et par år og nu kører openelec 2.0. Den har hidtil håndteret alt hvad jeg har kastet efter den, rippede blurays og dvd'er, tv optagelser fra hd kanaler og hvad ved jeg. Ingen hikken eller billeder der hopper, bare snorlige derudaf. Lydmæssigt har den også klaret det hele til topkarakter, men det hører med til historien at jeg kun kører stereo så jeg ved ikke hvordan den takler alle mulige surroundformater og den slags.

Jeg kan godt købe en lidt mere moderne atom med en nyere generation nvidia ion, det er jeg ret sikker på vil virke lige så fint som min nuværende løsning, men prismæssigt når vi hurtigt op på 2500 eller mere hvis der skal bygges selv. Alternativet er at købe en zotac boks/acer revo dims, men den type maskiner har typisk en lille, fesen blæser der er dejligt lydløs det første halve år indtil den begynder at larme og prismæssigt er vi igen over 2000.

Ny sidder jeg så og kigger på http://www.arctic.ac/en/p/free-shipping-item/638/mc001-xbmc-eu.html?L=1&c=2296 som er en blæserløs atom maskine med ati grafik. Prisen er god, man kan sågar købe den i en backboneversion uden harddisk og dvddrev for under en tusse, så den ser rigtigt spændende ud. Problemet er bare, at linux driverne til ati efter sigende er noget skrammel og openelec er linuxbaseret, så jeg er gået igang med at læse brugeranmeldelser og de er mildt sagt blandede, lige fra folk der hævder alt fungerer perfekt til folk der fortæller om hakken og tearing og bøvl med lyden - det er jo ikke nemt at blive klog på.

Jeg har også leget med xbmc på en raspberry pi og der er folk igen delt i to lejre, den ene halvdel der lovpriser den og fortæller hvor perfekt det hele virker, den anden halvdel der snakker om at det stadig ikke virker ordentligt. Personligt har jeg stadig til gode at se sådan en hindbærtærte køre problemfrit.

Hvordan finder I nålen i høstakken når den ene halvdel af internettet siger "den spiller bare MAX!" og den anden halvdel rapporterer om hakkeri og udfald? Jeg synes det er røvsvært.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 18:46
Ofte er den halvdel der brokker sig dem der:
 
1. Ikke har sat sig ind i hvad de vil.
 
2. Ikke har evnerne til at få det til at køre.
 
3. En blanding af ovenstående.
 
Jeg bruger oftest alt for lang tid på at vælge hardware for at få det der virker og jeg bygger ALDRIG til andre end mig selv. Jo jo pcer workstations og servere men ikke HTPC da folk ikke ved hvad de egentlig vil :-S
 
BS
Til top
BaSsE_- Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BaSsE_- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 18:59
Openelec køre super her hos mig, på en AMD Fusion E350... 
BaSsE_-
Samsung - Yamaha RX-A1010 - Optoma HD20 - Pioneer BDP-150 - MED600X3D - Højtalere & Sub er Diy -
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 22:03
Jeg synes det er rigtigt svært, oplever tit folk ovre på xbmc's forum, som har nogle problemer som jeg fx aldrig har oplevet. Men så har jeg sikkert nogle problemer de ikke er stødt på osv. 

Har også hørt om problemer med amd og linux. Men hvor meget der er i det skal jeg ikke kunne sige, da jeg selv er windows mand.

Men udover det, så synes jeg bestemt maskinen og prisen for barebonen er meget tiltalende. Smile Perfekt hvis man ikke har 3D tv. 



Redigeret af JordanDK - 14-Februar-2013 kl. 22:08
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Jeg synes det er rigtigt svært, oplever tit folk ovre på xbmc's forum, som har nogle problemer som jeg fx aldrig har oplevet. Men så har jeg sikkert nogle problemer de ikke er stødt på osv.

Jep. Jeg kan forstå det hvis man har bygget en maskine selv af alle mulige stumper og installeret fx. windowsversionen af xbmc, der kan jo være tale om en bred vifte af bundkort, processorer, grafikkort og ram for slet ikke at snakke om forskellige windowsvarianter med forskellige drivere og alt muligt andet installeret.

Der hvor folk undrer mig er når man fx. snakker raspberry pi og nogle siger "perfekt!" mens andre vender tomlen ned. Der er kun en A og en B version af hardware så der er ikke så meget at rafle om. Ingen forskel i valgte grafikkort, ramtyper, processorer osv. De færreste vælger nok en A uden netkort til en htpc løsning, så dvs alle har samme hardware pånær sd kortet. Softwaremæssigt er der heller ikke så meget at komme efter, der er kun 3 forskellige muligheder pt. xbian, openelec og raspbmc, så der burde det også være muligt at ramme samme konfiguration som dem der siger "virker perfekt!".

En eller anden gut fortæller så at hans hindbærtærte kører "perfekt!" med sandisk model ditten som sd kort og xbian version datten som software. Fint. Jeg smider en 50'er efter et sandisk kort magen til, henter præcis samme version af xbian og tænder. Eftersom det bare er et image jeg skovler på, bør jeg have et system præcis magen til vedkommende der siger "perfekt!", problemet er bare at det stadig hakker og tilter her hos mig og så må jeg simpelthen undre mig over hvad det var der var så "perfekt!" ved det setup.

Jegforstår simpelthen ikke at man kan køre med ens hardware og ens software og have vidt forskellige meninger om hvorvidt det kører godt eller skidt. Måske handler det om hvilke filformater folk afspiller, et system virker måske "perfekt!" hos en der primært ser blurays rippet til iso, mens det kører af bæ hos en anden der mest ser dvd'er rippet til mkv?

Burde vi et eller andet sted have et testbatteri af forskellige videoer? Det kan for min skyld være en hjemmevideo af en hund der leger med frisbee hvis det skal noget der ikke krænker ophavsret. Lidt forskellige videoer i forskellige formater til download fra en eller anden sky, så når jeg har bygget et eller andet system jeg påstår virker perfekt, så kan jeg downloade de der 5-6 referencevideoer fra skyen, afspille dem på mit system og fortælle om de hakker eller kører smooth så I andre også ved hvad der ligger bag mit "perfekt!". Hvis en anden fortæller om sit perfekte system kan jeg bede vedkommende downloade testvideoerne og prøve vende tilbage med en melding om de alle kører snorlige eller om der er bøvl med visse af dem. Giver det mening?
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 23:14
Raspberry Pi er en sjov størrelse.

Jeg har selv haft en og den kørte egentlig rigtig godt. Jeg fik lyden ud igennem min Reciever. En af mine venner købte en magen til, hvor det hakkede helt vildt.
Når han satte det til sin reciever og fik lyden ud der fungerede det ret godt. Jeg tror det handler om lydbehandling og ikke mindst størrelsen på filerne.

Raspberry pi er sgu en fin maskine men, hvis du f.eks er vandt til et rigtigt HTPC så bliver du skuffet, hvilket jeg gjorde. Den er ikke ligeså hurtig og stabil er min påstand.

Jeg solgte mit igen og bruger blot mit HTPC som fungerer uden problemer. 
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 01:09
Jeg er helt med på hvad du mener. 

De her test filer, giver en god indikation om hvor "godt" ens system er. 




Og ellers nogle 1080i klip. 

Hvis dit system fx kan klare filen fra jell.yfish på 120mbit, så behøves du vidst ikke spekulere i opgradere foreløbigt. LOL


Redigeret af JordanDK - 15-Februar-2013 kl. 01:09
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:



Jegforstår simpelthen ikke at man kan køre med ens hardware og ens software og have vidt forskellige meninger om hvorvidt det kører godt eller skidt. Måske handler det om hvilke filformater folk afspiller, et system virker måske "perfekt!" hos en der primært ser blurays rippet til iso, mens det kører af bæ hos en anden der mest ser dvd'er rippet til mkv?

Jeg er ikke særligt kyndig mht HTPC setups, men der er ingen tvivl om at det har stor betydning om man afspiller forskellige formater, nogle setups virker fint med nogle filtyper og ikke med andre, og det kan være samme filtype men forskellige måder at lave subtitles på, lydformater osv. Men noget jeg har en del erfaring med, er hvor stor forskel der er på folks forventninger. Jeg har ganske ofte oplevet at dét folk opfatter som "fejlfrit", i virkeligheden laver en bunke fejl. Et udbredt eksempel er at mange ikke opdager at deres Oppo blu-ray afspiller er indstillet med forkert framerate, så billedet hakker ret markant. Alligevel taler de vidt og bredt om hvor fantastisk en afspiller det er, og at det "bare spiller". Et andet af mine yndlings-eksempler er en kommentar for nogle år siden her på forummet, om en KISS harddisk-optager, som en bruger mente bare virkede super, og han kunne slet ikke forstå kritikken af den. Den låste godt nok lige et par gange om ugen, men så skulle man jo bare lige hive strømmen, så kørte den igen. Hvis nogle har dén definition af "fejlfri", så er det jo ikke så sært at man kan gå skævt af hinanden.

Med andre ord, hvis du ser nogen skrive at det bare spiller, uden nogen uddybende beskrivelse af hvad der rent faktisk virker og hvad der eventuelt ikke gør, så er der grund til skepsis. ISÆR hvor det drejer sig om HTPC setups, hvor jeg lidt bramfrit vil påstå at der ikke findes noget setup der "bare spiller" (selv om jeg ikke ved så meget om emnet - men jeg har til gode at få demonstreret et fejlfrit setup).
Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 09:42
Grunden til at det kører så forskelligt er netværk, filstruktur, filsystem, nogle kører wireless andre cablet, wireless routere opfører sig forskelligt, kryptering - nas- andre på netværket etc.

Så der er mange muligheder for forskellighed.

Min rapsberry kører fint med Rapsbmc sat fil fast - kablet 100mbit - 5m hdmi til TV - filerne fra mediacenter med dvbviewer 
Den Ben
Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér confused Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 10:15
Oprindeligt skrevet af Benu Benu skrev:



Min rapsberry kører fint med Rapsbmc sat fil fast - kablet 100mbit - 5m hdmi til TV - filerne fra mediacenter med dvbviewer 

Hvad mener du med "fint" ? LOL

Hvis man kunne arbejde videre med et setup, med ens testfiler, og man så kunne filme(her skal vi naturligvis alle have præcis det samme kamera, samt det samme tv ;-) ) en fast defineret sekvens af ens systems ydeevne, både mht. afspilning, samt hastigheden i menustrukturer osv. var det også nemmere for andre at vurdere om det vil være tilfredsstillende ifht. deres behov.

Men der er jo stadig ekstremt mange faktorer der spiller ind, selvom det gælder en boks som Raspberry PI - hvordan er den f.eks. overclocket, hvilken psu leverer strømmen osv. osv.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 11:26
Med fint mener jeg problem frit, den er selvfølgelig ikke super hurtig, men spiller mkv, iso, ts stream og optagelser you name it uden hakkeri og dr.tv/nu flydende.

Bruger Sharp tv fjernbetjening.


Redigeret af Benu - 15-Februar-2013 kl. 11:26
Den Ben
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2013 kl. 11:37
Allerede her snubler min forståelse. Jeg vil mene "uden hakkeri" og "flydende" er det samme, eller?
 
BS
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu