recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Medier
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken side skal beskyttes?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvilken side skal beskyttes?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 341
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilken side skal beskyttes?
    Sendt: 18-Maj-2006 kl. 07:59

Hejsa.

Jeg så i går i Rabatten et program med en gut der kunne genskabe data fra cd'er/dvd'er der var blevet ridset. Han sagde dog at hvis de var ridset på "forsiden" (dvs den side der er skrevet på) så var der ikke meget at gøre.

Vil det sige at den side labelen sidder på er mere følsom og mere udsat, og man bør derfor lægge den brændte side nedaf?

Er der nogen der kan forklare hvorfor det er sådan , eller om jeg tager fejl?

Hvilken side skal vende nedaf når skiven ikke er i sit cover eller en afspiller?

På forhånd tak

DS214play
DVBLink
Så skal der fanme optages og streames!
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 08:10

Oversiden bruges vel til at reflektere laserstrålen. Hvis den bliver ødelagt kan strålen ikke læse skiven mere - den "går bare igennem"

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 08:18

Den "brændte" side skal lægges nedad, den kan godt tåle lidt ridser, mens oversiden IKKE må ridses, eller skrives på med kuglepen.

Informationerne skrives på undersiden af øverste lag, altså på undersiden af det lag du skriver på, under dette lag er nogle beskyttende gennemsigtige lag som laserstrålen lyser op igennem.

Informationerne ligger altså ikke på det yderste lag du du ser når du vender skiven på hovedet. Og skal du ødelægge en skive, gøres dette utroligt nemt ved at ridse øverste lag hvor du skriver, for det er her informationerne ligger. Bare det at skrive på dette lag med kuglepen kan ødelægge information, eller montering af en dårlig selvklæbende label.

På nogle dårlige noname skiver, kan man faktisk opleve efter noget tid, at dette øverste tynde lag løsner sig og kan skrælles af ligesom en label.

 

  

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 09:54

Hej,

Ovenstånde er altsammen korrekt - for CD'er.

DVD'er er langt bedre beskyttet på label-/oversiden takket være et lag af polycarbonat, der er lige så tykt som det på undersiden.

Prøve at tage en CD hhv. en DVD op og se på kanten i skarpt lys og sammenlign. Eller se på illustrationen.

Der sker derfor normalt ikke noget ved at skrive på dem - og heldigvis for det, for datalaget eller de to datalag er jo pakket meget tættere end på CD.

Men flim, selvom du nu kan skelne mellem CD og DVD vil jeg svare på dit "Hvilken side skal vende nedaf når skiven ikke er i sit cover eller en afspiller?" med dette:

Skiver bør slet ikke være andre steder end i afspillere/optagere eller i deres covers. Højst i en hånd, der ikke rører ved skivens underside. Så kommer der aldrig uønskede partikler eller ridser af betydning på læsesiden.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 10:04
Jeg lægger ofte - dvs. når jeg ikke kan undgå det, hvilket jeg selvfølgelig begrænser så meget som muligt... - skiverne med labelsiden nedad på bordet, f.eks. Jeg har altid troet at men skal gøre alt hvad man kan for at undgå nogen form for kontakt med skivens undeside /"læseside".
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 10:46

Jeg påstår følgende:

Det er ikke nødvendigt at lægge en skive, der ikke er i cover på et bord nogensinde. Og det kan f.eks. undgås, hvis man har lagt coveret til den klar på bordet. 

Vil man gøre det alligevel, er Thorvalds teknik okay, for den beskytter jo under-/læsesiden mod ridser, men der kan til gengæld komme støv fra oven af og skiven kan være lidt svær at løfte uden at sætte fingre på den, så derfor kun "okay" og ikke "fin".

Netop ved at overholde

"Skiver bør slet ikke være andre steder end i afspillere/optagere eller i deres covers. Højst i en hånd, der ikke rører ved skivens underside. Så kommer der aldrig uønskede partikler eller ridser af betydning på læsesiden."

undgår man problemer.

___________

Ukorrekt håndtering af skiver er et problem, bare se på en typisk CD fra et bibliotek: Den er tit slemt tilredt og driller/hakker i det under afspilning. Eller en beskadiget data back-up disk. Eller den disk, der giver læsefejl i yderkanten fordi der trods alt kom lidt fingre på den i yderkanten.

Hvis folk indså, at medierne er optiske og passede lige så godt på dem som deres briller og kameralinser ville der næppe opstå så mange læse- og skrivefejl og helt ubrugelige skiver. Ihvertfald ikke, hvis medier og drev til at starte med er i orden.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
MadManMingo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 253
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 11:10

Enig med Carser

Det ER et problem, når folk ikke håndterer deres skiver ordentligt. Efter min mening er det ironisk, at videoudlejning er gået helt over til DVD for at få en bedre kvalitet, men at DVD egner sig SÅ dårligt som udlejningsmedie.

Folk er generelt for sjuskede med deres behandling af skiver, især dem der ikke er deres egne. Hvis man lejer en film i Blockbuster, som ikke er spritny, er den tit overbroderet med fingre, ridser, nougatis, cola og lidt flere ridser. Gå ALDRIG hjem med en film, UDEN at have tjekket den.

Men det burde jo ikke være et problem, hvis folk bare passede ordentligt på sagerne. Ikke fordi jeg vil være hellig. Jeg lægger da også selv en skive med undersiden opad på bordet, ind imellem. Men så har skiverne, som beskrevet her i tråden, jo også en vis beskyttelse.

Var engang til en fest, hvor min borddame var åh så glad for hendes nye Saybia CD. Men da numrene begyndte at hoppe, var undskyldningen, at hun simpelthen havde hørt den så meget, at den allerede var blevet slidt i stykker. DET KAN IKKE LADE SIG GØRE KULSO . CD'er og DVD'er bliver KUN ridset og ødelagt af uheld og sjusket brug.



Redigeret af MadManMingo - 18-Maj-2006 kl. 11:13
Til top
Keld Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 11:18

Et lille tip:

Jeg har ofte reddet en hakkende "biblioteks-CD" ved at vaske den med en smule opvaskemiddel på skumgummisiden af en våd skuresvamp. Det var vist Leth, der i sin tid viste dette lille trick.

Keld

Til top
plankeby Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Januar-2006
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 385
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 11:55

Oprindeligt skrevet af MadManMingo MadManMingo skrev:

....glad for hendes nye Saybia CD. Men da numrene begyndte at hoppe, var undskyldningen, at hun simpelthen havde hørt den så meget, at den allerede var blevet slidt i stykker. DET KAN IKKE LADE SIG GØRE KULSO . CD'er og DVD'er bliver KUN ridset og ødelagt af uheld og sjusket brug.

CD og DVD kan gå lettere i stykker med mye bruk over lang tid. Da er det dårlig lim som holder metall og plast i sammen, på enkelte bilstereo og DVD-opptakere blir CD/DVD utsatt for en del varme. Påkjenning av mye varme og kulde som veksler hurtig, kan påvirke limet sin evne.

 

Til top
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 16-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 341
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2006 kl. 12:46

Jeg siger mange tak for så mange svar på så kort tid.

Jeg konkluderer derfor at hvis man lige skal lægge cd'en fra sig uden et cover, så gøres det med labelsiden opad og den brændte side nedaf.

Fortsat dejlig torsdag hvor man med god samvittighed kan få set noget tv

DS214play
DVBLink
Så skal der fanme optages og streames!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu