recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Naim på en kold aften... ;)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Naim på en kold aften... ;)

 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
Forfatter
Besked
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 08:36
Ki3 Signature er jo ret meget på tilbud i øjeblikket, og til den pris bør man bestemt tage den med i sine overvejelser.

I forhold til dine Mantra, så vil du få en mere rå lyd, bedre bas, måske knap så meget mellemtone. Ki modellerne er self slankere end mi3 modellerne, dels pga de mindre membraner, men også kabinet osv. Det dog en ret god pris i øjeblikket, og jeg fortrød til tider jeg ikke gav den chancen, da jeg valgte 1750erne... Faktisk op til flere gange, var jeg meget i tvivl om ikke Ki modellen havde passet bedre ind hos mig... Så prøv og giv dem et lyt?

Det dog for længe tid siden jeg har hørt dem, til at jeg kan komme med et detaljeret bud på lyden, tror det ved at være 2-3 år siden jeg hørte dem sidst. ;) Det eneste jeg specielt husker godt ved dem var, at de var utrolig placeringsvenlige, og kunne med fordel stilles meget tæt på bagvæggen, lidt ligesom XP60erne kunne... Deres lydprofil kan jeg dog sagtens huske, de lyder som Audiovector højttalere... Omend der er en klar forskel op til dens storebror, men det er der jo også i prisen :)
 
Det til gengæld måske et godt bud hjemme hos dig, hvor pladsen også er trang?


Redigeret af Rasmus8D - 19-Februar-2013 kl. 08:43
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 08:46
I øvrigt tror jeg du får meget svært ved at vænne dig til en lille højttaler, når først du har haft gulvhøjttalere :) (mere ment til din XEO3 tanker :))
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hyggelig tråd. Jeg har selv Audiovector Mi3 Signature, og jeg har altid været fascineret af Naim og deres lyd - også før samarbejdet med Audiovector. De gange, jeg har været til Audiovector-demo'er, har det altid været på Naim-grej. Tidligere var det jo Arcam, så den dansk/britiske kombination er åbenbart sagen, og jeg kunne da godt tænke mig at høre den hjemme hos mig selv en dag.

Jeg lader mine AV trække af en Harman Kardon HK 990, som har et par funktioner, jeg sætter pris på: bl.a. processor-in, som gør det muligt at forene et surround-setup med stereo, hvor HK'en er effektforstærker, når der ses film, og ellers er ren stereo, når der lyttes til musik. Desuden har den en glimrende DAC og to sub-udgange. (jeg har to Mi Sub Signature, så jeg savner ikke bas!).

HK'en har en meget direkte lyd hældende til det lune, og medmindre jeg spiller tordnende højt, er det den rene vellyd, balance og kontrol, der er kendetegnende ved lyden. Ved høje lydstyrker spiller rummets relativ hårde akustik ind (nøgne trægulve) og den nedre diskant kan føles lidt anstrengt.

kskruger, Hvordan vil du beskrive forskellen på SA og AV?

dreamz, af nysgerrighed - hvilken surroundreceiver bruger du så sammen med Harman Kardon og hører du nogle klangforskelle under film ved at lade fronterne blive drevet af noget andet - og kraftigere - and resten af lyden?

Sagen er nemlig den, at HK 990'en står øverst på min ønskeliste i 2013 af præcis de samme grunde, som du også skriver :) Jeg har en Onkyo 608 i øjeblikket, der mangler pre-out, men kigger rundt efter en erstatning, hvor der er pre-out i alle kanaler. Yamaha fører det race lige pt. men det er mest på grund af prisovervejelser.

Skal bruge HK 990'eren til at bane vejen for en højtaleropgradering om et år eller to.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kskruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Rasmus8D Rasmus8D skrev:

I øvrigt tror jeg du får meget svært ved at vænne dig til en lille højttaler, når først du har haft gulvhøjttalere :) (mere ment til din XEO3 tanker :))

Den tanke har jeg også haft, det er godt nok svært at finde den rette løsning, når man ikke har pladsen. 
Måske man bare skulle finde en anden hobby, f.eks. frimærker det tager ikke så meget plads LOL
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 11:33
Hahaha har du set en rigtig frimærke samling! De har jo 12633 bøger ;p

Men ja spøg til side, det ikke nemt, specielt ikke når du er begrænset af plads, har du evt lyst til at tage et billed så man kan se hvor trængt det er? ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af kskruger kskruger skrev:

dreamz, det er kun ganske lidt jeg har lyttet på AV, så jeg tror faktisk at Rasmus8D er bedre til at svare på det, da han har/haft begge højt.

Sorry; det var netop også til Rasmus8D, mit spørgsmål var stilet til.

Oprindeligt skrevet af frugtkompot frugtkompot skrev:

Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Hyggelig tråd. Jeg har selv Audiovector Mi3 Signature, og jeg har altid været fascineret af Naim og deres lyd - også før samarbejdet med Audiovector. De gange, jeg har været til Audiovector-demo'er, har det altid været på Naim-grej. Tidligere var det jo Arcam, så den dansk/britiske kombination er åbenbart sagen, og jeg kunne da godt tænke mig at høre den hjemme hos mig selv en dag.

Jeg lader mine AV trække af en Harman Kardon HK 990, som har et par funktioner, jeg sætter pris på: bl.a. processor-in, som gør det muligt at forene et surround-setup med stereo, hvor HK'en er effektforstærker, når der ses film, og ellers er ren stereo, når der lyttes til musik. Desuden har den en glimrende DAC og to sub-udgange. (jeg har to Mi Sub Signature, så jeg savner ikke bas!).

HK'en har en meget direkte lyd hældende til det lune, og medmindre jeg spiller tordnende højt, er det den rene vellyd, balance og kontrol, der er kendetegnende ved lyden. Ved høje lydstyrker spiller rummets relativ hårde akustik ind (nøgne trægulve) og den nedre diskant kan føles lidt anstrengt.

kskruger, Hvordan vil du beskrive forskellen på SA og AV?

dreamz, af nysgerrighed - hvilken surroundreceiver bruger du så sammen med Harman Kardon og hører du nogle klangforskelle under film ved at lade fronterne blive drevet af noget andet - og kraftigere - and resten af lyden?

Sagen er nemlig den, at HK 990'en står øverst på min ønskeliste i 2013 af præcis de samme grunde, som du også skriver :) Jeg har en Onkyo 608 i øjeblikket, der mangler pre-out, men kigger rundt efter en erstatning, hvor der er pre-out i alle kanaler. Yamaha fører det race lige pt. men det er mest på grund af prisovervejelser.

Skal bruge HK 990'eren til at bane vejen for en højtaleropgradering om et år eller to.

@frugtkompot
Jeg benytter en aldrende Yamaha RXV-1700; men den fungerer i princippet blot som processor, eftersom den er tilsluttet en 3 kanals effektforstærker (Arcam FMJ P25).

Du vil ikke opleve, at fronterne spiller højere eller lavere, blot fordi du tilslutter en ekstern effektforstærker; og hvis du gør - eller af andre grunde gerne vil hæve/sænke niveauet, kan det jo gøres på AV-receiveren. Jeg foretrækker fx gerne lide mere styrke i bagkanalerne i forhold til det, auto-setuppet angiver.

Nu mener jeg, at lyden er mindre i kritisk i forbindelse med film, dels fordi ens sanser er så optaget af billedsiden, dels fordi lydsiden på de fleste film er af tvivlsom karakter - det gælder også bd-film i de nye hd-formater. 

Det er efterhånden et stykke tid siden, jeg har hørt, hvordan Yamahaen's effektdel lød i forhold til HK'en, men jeg kan huske, at det, der imponerende mig mest, var den kontrol og ro, der kom over lydbilledet. HK'en kan fastholde en hver højttaler i et jerngreb, og det er måske lidt overkill i forhold til de meget letdrevne og forstærkervenlige Audiovector.

Den største forskel ligger nu i forforstærkerdelen, og det kan man faktisk nemt teste med sådan en opsætning; det kræver blot, at ens kilde (i mit tilfælde en Oppo BD 83) både er tilsluttet AV-forstærkeren og stereoforstærkeren.

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt opgraderingen til HK 990, som har givet mig det bedste fra begge verdener. Skal jeg endelig opgradere igen, vil jeg måske kigge på Oppo 105 og lade den fungere som processor; jeg har jo effekttrin nok til at fodre de fem kanaler.

Trådstarter må endelig sige til, hvis han mener, vi bevæger os for langt væk fra Naim, som jo er trådens egentlige emne. Wink

EDIT: diverse slåfejl rettet



Redigeret af dreamz - 19-Februar-2013 kl. 12:17
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 12:13
Jeg svarer lige på AV vs SA senere, er trods alt på job ;p

Tråden går lige præcis i den retning den skal, glæden ved vores forskellige setups.. Så det passer mig perfekt ;) kommer en mere seriøs tråd om mit grej senere ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
tyros1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2007
Sted: vestjylland
Status: Offline
Point: 1182
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tyros1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 14:34
Rigtig spændende tråd her:)  for en som kigger efter en integrerret forstærker med pass thoug...
 
Igen lidt offline...
Har også kigget efter en HK 990 og en lille service oplysning er: jeg fået af vide i januar2013 at den er ved at udgå og de måske kunne skaffe 4 stk. til DK ...så måske (frugtkompot) og evt. hamselv:) her ikke skal vente alt for længe...
 
Jeg er lidt i tvivl om kvaliteten af DAC i HK 990 er ok? til min Squesse box og så har jeg også det problem at forhandleren ikke havde den på lager og jeg derfor ikke kan låne/ høre i stuen inden jeg køber:( idet han ikke kunne tage den retur evt.


Redigeret af tyros1 - 19-Februar-2013 kl. 14:37
Philips 42 PF9731d/Humax XRHD Pana BDT 310 WD tv
Marantz SR6004,5.0 setup DLS M66, M60, R50
Marantz CD5001 - Panasonic MR-EH65 - Projekt debut III
Squeezebox duet/Radio og IPAD
NAS Synology 211
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 16:20
Jeg planlægger at køre fra Apple TV til HK990'en og bruge den indbyggede DAC. Så vidt jeg kan forstå på diverse udenlandske fora, så er der rigtig god tilfredshed med, hvordan den indbyggede DAC klarer sig.

Interessant, at den skulle være ved at udgå. Men mon ikke de planlægger en opdateret version i så fald? Det er jo en af deres "signature" produkter. Selvfølgelig kan man altid frygte, at en opgradering i så fald  også betyder en prisstigning. Den er i forvejen jo ikke det billigste på markedet.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 16:47
Kan se kt radio har den til 9500 ca mod 12.000 normalt.?

Det kan da tyde på den er på vej ud...
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
jan203 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Oktober-2010
Sted: dk
Status: Offline
Point: 761
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan203 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 17:08
hej
sidder lige og hører Toto I Will Remember.
Så er det fedt og have et stereo setup:)
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2008
Status: Offline
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2013 kl. 17:14
HK har nu været solgt til minus 10K et godt stykke tid. Produktet har faktisk levet en omtumlet tilværelse omfiget af rygter og blev i begyndelsen slet ikke sat til salg i hjemlandet USA, og da den endelig kom det, var det til en pris på 2.500 USD. 

Om DAC'en: jeg synes som sagt den er ganske glimrende; testede den på et tidspunkt op i mod en DacMagic, en test, HK'en kom bedst ud af. Heldigvis er det ganske let at afprøve eftersom man nemt kan a/b-teste ved hjælp af indgangsvælgeren på fjernbetjeningen. Min hovedmusikkilde er FLAC-filer fra harddisk, og her har jeg en M2 Tech Hiface sat i mellem pc og HK.

Der er i øvrigt flere producenter på vej med forstærkere med pass-through/processor-in eller hvad det nu kaldes. NAD, Onkyo, Yamaha fx. Så man behøver ikke panikke, bare fordi der går et rygte om, at HK 990 er på vej ud af produktion. Et rygte der dog ikke er bekræftet.

Men jeg nyder af have et ægte kraftværk stående; det er måske lidt drengerøvsagtigt, men jeg vil ikke risikere, at en forstærker til 10K pludselig går i knæ under en fest, og det kommer jeg med garanti ikke ud for med HK 990; det oplevede jeg ellers flere gange med min Yamaha RXV 1700.

Det er også lidt derfor, jeg endnu ikke har turde binde an med en Naim, selvom jeg udmærket godt er klar over, at det ikke handler om watt, men om strømstyrke og ladelytternes kapacitet. Men også her er der de færreste, der kan følge med HK 990. Så på mange måder er den min drømmeforstærker. Skulle jeg sige noget negativt, er det omkring den indbyggede rumkorrektion, som er så godt som ubrugelig; den har jeg konsekvent slået fra. Manualen er også rystende ringe, men det er jo til at leve med. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu