recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma TV.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlasma TV.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Emne: Plasma TV.
    Sendt: 26-Juni-2004 kl. 13:21

Hvad skal man være opmærksom på hvis man vil købe et 42 " plasma TV ? Der er jo mange fabrikater og mange prisklasser.

I dag foreks var jeg i Bilka, de havde et, jeg husker ikke navnet

men det var 42" og kostede godt 20 000 Kr, ekspedienten sagde

at det var en meget fin plasma skærm, helt på højde med de dyre

fabrikaters, han sagde der var en dårligere lyd i det, men da de fleste

jo alligevel lod lyden gå gennem et surround anlæg, så mente han det

var til at leve med, og på de dyre mærker betalte man for navn og

designet, nu ved jeg godt at han jo selvfølgelig snakker for sin syge

moster ,  men hvad mener i herinde om det ? Hvad bør jeg gøre

eller rettere se efter hvis jeg vil have sådant et ?



Redigeret af Bent M
Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
FordPrefect Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 137
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2004 kl. 14:44

Uden at være ekspert på området er jeg sikker på at der er forskel på et tv til 20K og 50K ! Og det er ikke kun højttalerne

En ting jeg har lagt mærke til der er forskel på er kontrastforholdet. De nyeste modeller er opgivet til 4000:1, og Bilka-modellen hedder sikkert noget i retning af 1000-1500:1.

Om det forskel så er 20-30K værd er nok individuelt, men det er nok heller ikke den eneste forskel - og rene tal-specifikationer er heller ikke hele sandheden.

Prøv at finde tests & omtaler af modellen før køb - se evt.

http://www.plasmatvbuyingguide.com

Hilsen FordPrefect
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2004 kl. 15:05

Hej Bent

I anden anledning snakkede vi ekstra-forsikringer forleden dag, hvor jeg som hovedregel syntes de er spild af penge.

Men lige på et Plasma, så tror jeg faktisk at det er en god ide med en forsikring, for teknikken er ny og der kan ske meget på de 4 eller 5 år som forsikringen løber Smile

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2004 kl. 16:30

FordPrefect.

Du har nok ret at der mere end lige højtalerne til forskel på et TV til 20 k og 50 K, men jeg tror nok at en del af det kan tilskrives Design-Navn osv. Men når det er trukket fra så er der vel et eller andet man får for de penge de dyre koster mere . Men jeg husker ikke de tekniske data for TV'et i Bilka, jeg vil lige få fat i en brochure næste gang jeg kommer der.

Til Lars.

Ja det er rigtigt med den forsikring, det er nok en god idé på så nyt og uprøvet et product, forsikringen beregnes jo ud fra prisen, så det er nok nogle dyre forsikringer vi taler om her, men vi må se hvad det bliver til, 20 K er jo mange penge selvom det er i den billige ende når vi taler om Plasma TV, så det skal undersøges nærmere inden jeg køber noget . Men hvad mon "God Pris" kunne tilbyde i den retning ? Hallooo Michael er du her ? Hvad siger du til det ?



Redigeret af Bent M
Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2004 kl. 17:36

Jeg har lige kigget en del på markedet, da min far pludselig ville have et kæmpe tv, til sine pensionsdage.

Der ER stor forskel på skærmene og det bedste råd, er faktisk at man skal ud at kigge på de forskellige stor-skærme (ikke en DVD film, men fra antennesignalet).

Når det drejer sig om så dyr en investering, så sætter jeg min lid til, hvem der har været med længst og det har bl.a. Philips. De er vist igang med 6. generation af plasma-skærme og det er jo nok lidt mere end Medion, Finlux og Daewoo, som er de billige skærme lige i øjeblikket.

Jeg kiggede på den dyreste Philips til 48kilo og lige ved siden af, hang den tidligere topmodel, som var nedsat til 34kilo. Når de begge var tændt, var der rigtig meget forskel på kvaliteten - og vi snakker de 2 topmodeller. Den nye har noget Philips kalder Pixel Plus2 og den gamle har ikke det der 2 tal, men ellers den forrige version af Pixel forbedringen.

Men vi besluttede os for, at 48.000 danske kroner var for meget og kiggede derfor kun på den model, som lige var nedsat fra 48 tkr. til 34 tkr.  Den dyre model blev slukket og efter få minutters kiggeri på den tidligere topmodel, så stod billedet rigtigt rigtigt flot  -  skægt, ikke ?  ...så man skal ud at kigge og vurdere om hvor godt billedet er.

Sammenligningen mellem forskellige modeller er fin - men hold øje med den der forskel der er, når du alene kigger på den model, som du næsten har besluttet dig for.

OG en sidste ting....alle fabrikater har sagt, at der er en priskrig igang på storskærme, som topper sidst i 2004 og i 2005 - så det var måske værd at vente på gode modeller til en god pris.

 

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2004 kl. 17:49

Hej BeeVee

Ja, der kan være stor forskel på billederne på de forskellige modeller af flad-TV. Også ting som lyset på skærmen - set i dagslys, samt hvilken vinkel billedet kan betragtes fra. Nogle skærme taber meget lys, bare man ser billedet lidt fra en vinkel - men det er vistnok mest TFT som kan have de problemer.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Bent M Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 496
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2004 kl. 18:44

Jeg fandt lige lidt data på det Plasma TV i Bilka.

Mærke: DIGIX

Contrast 1200:1.

Lys: 1000 Cd/m" ( " skulle betyde et 2 tal )

Pixel, 853 x 480.

Synsvinkel 160 Grader.

2 Tv tunere, tekst Tv, Nicam stereo, Osd.

Så det er ærgeligt nok for billigt trods alt, så data kan jeg forstå

er ikke så gode, nå men jeg kommer til at hoste op med nogle flere

gysser

Pris 19979 Kr

Mvh
Bent M
Sony RDR HX1010
Til top
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2004 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


...Nogle skærme taber meget lys, bare man ser billedet lidt fra en vinkel - men det er vistnok mest TFT som kan have de problemer.

Som jo hedder LCD, når det er TV vi snakker om 

 

Til top
BeeVee Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2004 kl. 19:33

Oprindeligt skrevet af Bent M Bent M skrev:


...Pixel, 853 x 480.

Det er faktisk godt nok til TV kigning, så vidt jeg ved - MEN det svarer faktisk til VGA på en PC, hvor de nye modeller kører med "SVGA" altså 1014 linier.

Til top
Rapideye Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2004 kl. 15:50

Plasma TV

Ang. kontrast, så er findes der ingen standard for måling af denne.

Panasonic angiver at deres skærme har en kontrast på 4000:1, hvilket nok er en del overdrevet, i forhold til andre producenter af kvalitets skærme, såsom Pioneer og Phillips.

Lysstyrken er en vigtig faktor, men den vigtigste er at finde et sted, hvor man ved selvsyn kan sammenligne de forskellige mærker/modeller.

På papiret kan en Medion skærm og en Pioneer skærm, være næsten lige gode. Set ved siden af hinanden, falder Medion skærmen helt igennem, og man kan blive helt i tvivl om man kan leve med dette billede.

Desværre følges pris og kvalitet, Medion ca. 20.000 Kr. Pioneer ca. 50.000 Kr.

Mit råd vil være vent. Om et par år vil en kvalitet, som Pioneer skærmen nok kunne købes for de 20.000 Kr.

Her er et link, til en meget kort guide om plasma TV.

http://hjemmekino.no/guide/tv_plasma.asp

 

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2004 kl. 16:22
Se også dette her, det er en udmærket artikel om fjernsyn m.m.:

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8239&side=1

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu