recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad gør man for at sikringen ikke slår fra?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad gør man for at sikringen ikke slår fra?

 Besvar Besvar Side  <1234 6>
Forfatter
Besked
hynne Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Maj-2006
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hynne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:18
for det første så må du kun udskifte til 13 A hvis alle ledninger i installationen er pvcledninger. og med det problem du har vil jeg enten få sat en ny gruppe op,eller udskiftet aut.sikringen til smeltesikring,da de ikke springer ligeså let som autosikringer ved startstrømme
Til top
Sert Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Maj-2007
Status: Offline
Point: 293
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:24
Som hynne skriver må der ikke være stofledninger, og dette er IKKE gør det selv arbejde

Redigeret af Sert - 19-Marts-2013 kl. 20:31
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:26
Nu er det så kun få bygninger, som stadig kører med gamle stofovertrukne ledninger.
Har du smeltesikringer i tavlen, må du mig bekendt altid sætte 13A sikringer i...
 
M.v.h.
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hvis jeg var dig, ville jeg smutte i Harald Nyborg, og købe en ny 13  ampere automatsikring og så montere den! Evt. få en elektriker til det.
Sådan en automatsikring koster ca. 50,-
 
M.v.h.

ja, den ene fase som er til rådighed er begrænset med 10A sikring som, med 230V, vil give 2300W til "forbrug"

3A mere = 690W ekstra.... stadigvæk alt for lidt Wink   -  der er ingen vej udenom - få udbygget el-tavlen/fordelt huset/lejlighedens stikkontakter over flere faser. 

Der er tale om autoriseret el-arbejde så en autoriseret elektriker er påkrævet... det er nu ikke så dyrt - nok omkring en time - de er givet godt ud.. du får "ro i sjælen" og din forsikring vil, fortsat, dække ved en evt. el-skade.

ps. hvordan kan man som "moderator" og "branchemedlem" foreslå: "Evt. få en elektriker til det"  =  det er, direkte, ulovligt selv at udføre... Ouch 

Bond Cool



Redigeret af bbond - 19-Marts-2013 kl. 20:34
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:39
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hvis jeg var dig, ville jeg smutte i Harald Nyborg, og købe en ny 13  ampere automatsikring og så montere den! Evt. få en elektriker til det.
Sådan en automatsikring koster ca. 50,-
 
M.v.h.

ps. hvordan kan man som "moderator" og "branchemedlem" foreslå: "Evt. få en elektriker til det"  =  det er, direkte, ulovligt selv at udføre... Ouch 

Bond Cool

 
Fordi jeg ligesom dig ikke aner en fløjtende fis om, hvilke forudsætninger spørger har! Netop derfor nævner jeg elektrikeren, hvis egne muligheder ikke foreligger! Jeg skriver ikke at OP selv skal gøre det!
 
M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:40
Og for lige at slå det helt fast: Så længe der er tale om 1,5 kvadrat må der sættes 13A i - også når det ikke er PVC-ledning! Her:
 
Svar

Prøv at læse her: www.sik.dk

Citat:
Må man i gamle installationer udskifte 10A sikringerne med de nye 13A sikringer, som ofte bruges i de nye installationer?

Det er rigtigt, at der i nye installationer udført efter bestemmelserne i Stærkstrømsbekendtgørelsen, Elektriske installationer 1993, må anvendes sikringer med en mærkestrøm på 13A i stedet for, som tidligere, 10A sikringer.

I gamle installationer, som er udført efter de tidligere bestemmelser, kan der godt anvendes 13A sikringer. Men man skal sikre sig, at installationen opfylder bestemmelserne i Stærkstrøms-bekendtgørelsen, Elektriske installationer 1993. I den forbindelse skal man fx være opmærksom på, at der i gamle, faste installationer kan være ledninger med et tværsnit på kun 1 mm2, og det er ikke tilladt i nyere installationer.
Jakob, Søborg18/02-2010

Svar

Jeg sidder p.t. på et efteruddannelses-kursus i Stærkstrømsbekendtgørelsen. Jeg har taget emnet op med vores kursus-leder. Han måtte indrømme han var i tvivl og vi ringede til Sikkerhedsstyrelsen for en afklaring.

Svaret lød således:
Hvis vi kan sikre os at stofledningerne er 1.5mm2 og ikke 1.0mm2, må vi i følge loven gerne skifte fra 10 til 13A.
Ifølge S.F. (sund fornuft) ville de dog fraråde det.Jakob, Søborg

M.v.h.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af Sert Sert skrev:


Som hynne skriver må der ikke være stofledninger, og dette er IKKE gør det selv arbejde


Det er ikke det Hynne skriver - og det er desuden ikke korrekt!

M.v.h.
Til top
Pedersentec Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 05-November-2010
Sted: danmark
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pedersentec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:43
Hej BOND

sad lige og kiggede på det her du skrev.

1:
Der er ingen vej udenom - få udbygget el-tavlen/fordelt huset/lejlighedens stikkontakter over flere faser.


2:
Der er tale om autoriseret el-arbejde så en autoriseret elektriker er påkrævet... det er nu ikke så dyrt - nok omkring en time - de er givet godt ud.. du får "ro i sjælen" og din forsikring vil, fortsat, dække ved en evt. el-skade.


1: for det første kan det ikke anbefales at man laver flerefasede inst. i huset. ved ikke om du har set en NUL fejl på en 3-Faset inst. uhm kan gå meget galt.

Det du skriver med ikke så dyrt, tror jeg ikke en Elektrikker ville sige  til den opgave, for det første kan jeg se den type inst ikke er byggede på flere faset inst, så den er typisk besværlig at dele op på flere grupper.

2 vis han skal have delt inst ud på flere grupper så skal der lavet en udvidelse af den tavle han har.
den koster tid og penge samt en ny gruppe afbryder+ de nye ledninger i tavlen.
vis du kan lave det på en time så er du hurtig..

MVH
Per

Til top
hynne Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Maj-2006
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hynne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Nu er det så kun få bygninger, som stadig kører med gamle stofovertrukne ledninger.
Har du smeltesikringer i tavlen, må du mig bekendt altid sætte 13A sikringer i...
 
M.v.h.


NEJ du må ikke bare sætte 13 A i. Og så er der mange gamle boliger og lejligheder hvor der stadigvæk er stofledninger. De "værste" er dem fra omkring 2 verdenskrig, hvor man på grund matrielmangel kun har 1 kvadret ledninger.
Men ellers kan HIFI guruerne kommer og fortæller, om hvordan man bedst pudser sikringen med brasso, så der er mindst mulig modstand i den...Smile
Til top
michael79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:51
hej 
automatsikring gå også letter i stykker de kan ikke holde i mange år.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Hvad kan jeg ellers gøre?


Hvordan tænder du effektforstærkerne?

Du skal ikke give dig til at rode i elinstallationerne!
Sker der noget uventet, så står du med regningen......

Mit forslag er at du får en lille "tændforsinkelsesdims" eller to, så du tænder effektforstærkerne med 5 sekunders mellemrum. Så er lytterne ladet op i den første inden den næste tænder.


Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hynne Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 06-Maj-2006
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hynne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2013 kl. 20:54



Redigeret af hynne - 19-Marts-2013 kl. 21:00
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu