recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stikdåse bag fladskærm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStikdåse bag fladskærm?

 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
Forfatter
Besked
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 20:09
Det er som DU fortolker en uklar lov :-)
 
Det eneste der betyder noget er hvirdan SIK fortolker.
 
BS
Til top
Yesper82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 20:30
Tv'et er en brugsgenstand, og er derfor ikke en fast installation....
Og man MÅ GERNE selv tilslutte en lampe eller en anden brugsgenstand til et lampeudtag!
Kig selv på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside : http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 20:53
Der står netop ikke brugsgenstand men lamper :-)
 
Jeg er dog enig med dig i fortolkningen, men udlægningen er uklar.
 
BS
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 20:58
Oprindeligt skrevet af Yesper82 Yesper82 skrev:

Tv'et er en brugsgenstand, og er derfor ikke en fast installation....
Og man MÅ GERNE selv tilslutte en lampe eller en anden brugsgenstand til et lampeudtag!
Kig selv på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside : http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el
Nej, det er ikke en fast installation, men det bliver det når du monterer den til et lampeudtag, og detved træder Elinstallatørloven §3 stk. 2 i kraft.
Nu linker du selv til SIK, og det kan jeg da også gøre: http://sik-lw.lovportaler.dk/ShowDoc.aspx?docId=lov20000314-full

Sjovt nok har præcis det samme været diskuteret på facebook: http://www.facebook.com/Elkursus.dk?fref=ts
Kig under ugens spørgsmål uge 7, 11. februar.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 21:00
Så vidt jeg kan læse mig til, må man da gerne skifte stik selv, eller har jeg misforstået det her ?
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Så vidt jeg kan læse mig til, må man da gerne skifte stik selv, eller har jeg misforstået det her ?
Nu handler det jo ikke om at skifte stikproppen.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 21:12
Hvis man selv må skifte stikkontakter og afbrydere, kan jeg ikke forstå man ikke selv må tilslutte en ledning til et lampeudtag
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:


Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Kronmuffen er også opfundet. Hvordan skulle man ellers koble 8 lamper sammen i et vitrineskab?

Ej, find en rigtig samlemuffe. Det er helt lovligt; så længe der kun er Nul og Fase, må man godt selv.
Folk kan finde på mange sjove ting selv, men fakum er, at Elinstallatørloven §3 stk. 2 siger, at der skal enten en autoriseret eller en person der som erhverv servicerer, reparerer eller vedligeholder udstyret for at måtte tilslutte det, hvis man klipper stikproppen af. Det eneste privatpersoner må tilslutte i lampeudtag, dåser mv. er belysningsarmaturer. At man tilmed samler det som du skriver i kronmuffe/samlemuffe er ikke den fedeste løsning Wink


Her skriver du man ikke må selv, men ifølge sikkerhedsstyrelsen må man gerne?

Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvis man selv må skifte stikkontakter og afbrydere, kan jeg ikke forstå man ikke selv må tilslutte en ledning til et lampeudtag
Der er mange ting som ikke giver mening i Stærkstrømsbekendtgørelsen. Du må gerne selv tilslutte en ledning i et lampeudtag, men det skal være til et belysningsarmatur, og et TV er ikke et belysningsarmatur. Vi kan være enige om at det virker fjollet og ikke giver mening, da det jo stort set er det samme arbejde der bliver udført, men sådan er reglerne.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 21:22
Nej. Det er din udlægning :-)
 
BS
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:


Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Kronmuffen er også opfundet. Hvordan skulle man ellers koble 8 lamper sammen i et vitrineskab?

Ej, find en rigtig samlemuffe. Det er helt lovligt; så længe der kun er Nul og Fase, må man godt selv.
Folk kan finde på mange sjove ting selv, men fakum er, at Elinstallatørloven §3 stk. 2 siger, at der skal enten en autoriseret eller en person der som erhverv servicerer, reparerer eller vedligeholder udstyret for at måtte tilslutte det, hvis man klipper stikproppen af. Det eneste privatpersoner må tilslutte i lampeudtag, dåser mv. er belysningsarmaturer. At man tilmed samler det som du skriver i kronmuffe/samlemuffe er ikke den fedeste løsning Wink


Her skriver du man ikke må selv, men ifølge sikkerhedsstyrelsen må man gerne?

Jeg har skrevet det samme hele vejen igennem. Hvor er det du mener jeg modsiger Sikkerhedsstyrelsen? Jeg er ikke med på hvad du mener.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:


Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Kronmuffen er også opfundet. Hvordan skulle man ellers koble 8 lamper sammen i et vitrineskab?

Ej, find en rigtig samlemuffe. Det er helt lovligt; så længe der kun er Nul og Fase, må man godt selv.
Folk kan finde på mange sjove ting selv, men fakum er, at Elinstallatørloven §3 stk. 2 siger, at der skal enten en autoriseret eller en person der som erhverv servicerer, reparerer eller vedligeholder udstyret for at måtte tilslutte det, hvis man klipper stikproppen af. Det eneste privatpersoner må tilslutte i lampeudtag, dåser mv. er belysningsarmaturer. At man tilmed samler det som du skriver i kronmuffe/samlemuffe er ikke den fedeste løsning Wink


Her skriver du man ikke må selv, men ifølge sikkerhedsstyrelsen må man gerne?

Jeg har skrevet det samme hele vejen igennem. Hvor er det du mener jeg modsiger Sikkerhedsstyrelsen? Jeg er ikke med på hvad du mener.
Ok, nu tror jeg, jeg har forstået hvad du skriver, hvis man fjrner stikket og vil tilslutte diekte i et udtag, så skal det være en autoriseret som skal til.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu