recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stikdåse bag fladskærm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStikdåse bag fladskærm?

 Besvar Besvar Side  <1 678910>
Forfatter
Besked
Yesper82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2013 kl. 23:44
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Oprindeligt skrevet af Yesper82 Yesper82 skrev:

Tv'et er en brugsgenstand, og er derfor ikke en fast installation....
Og man MÅ GERNE selv tilslutte en lampe eller en anden brugsgenstand til et lampeudtag!
Kig selv på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside : http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el
Nej, det er ikke en fast installation, men det bliver det når du monterer den til et lampeudtag, og detved træder Elinstallatørloven §3 stk. 2 i kraft.
Nu linker du selv til SIK, og det kan jeg da også gøre: http://sik-lw.lovportaler.dk/ShowDoc.aspx?docId=lov20000314-full

Sjovt nok har præcis det samme været diskuteret på facebook: http://www.facebook.com/Elkursus.dk?fref=ts
Kig under ugens spørgsmål uge 7, 11. februar.

Du er ret vild med den med "Elinstallatørloven §3 stk. 2".... :D
Problemet er, om det er en fast installation eller ej. Når du monterer en tilledning i et lampeudtag, bliver den ikke nødvendigvis til en fast installation... hvis dette var tilfældet, skulle den jo også overholde alle de andre regler for faste installationer, f.eks. ledertværsnit!!
Hvor står der, at en tilledning bliver til en fast installation, hvis den tilsluttes et lampeudtag??
definitionen på en tilledning er netop:
215.3.1 Tilledning:
Ledning, der forbinder elektrisk materiel (f.eks. en brugsgenstand) med den faste installation.
Note Forlængerledning betragtes som tilledning.

Jeg mener ikke vi har tale om en fast installation, fordi vi taler om et lampeudtag, som er beregnet til tilslutning af tilledninger, uden at man kommer i direkte kontakt med den faste installation. Og hvis det er tilfældet, kan "Elinstallatørloven §3 stk. 2" ikke bruges til noget som helst, da den omhandler faste installationer!!

Det er sådan jeg læser og selv har fået lært reglerne...


Til trådstarteren vil jeg foreslå, at han finder den mindste/smalleste fordeler-stikdåse på markedet, da alt det andet nok bliver bøvlet!!!

 


Redigeret af Yesper82 - 29-Marts-2013 kl. 23:45
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 06:20
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:


Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Kronmuffen er også opfundet. Hvordan skulle man ellers koble 8 lamper sammen i et vitrineskab?

Ej, find en rigtig samlemuffe. Det er helt lovligt; så længe der kun er Nul og Fase, må man godt selv.
Folk kan finde på mange sjove ting selv, men fakum er, at Elinstallatørloven §3 stk. 2 siger, at der skal enten en autoriseret eller en person der som erhverv servicerer, reparerer eller vedligeholder udstyret for at måtte tilslutte det, hvis man klipper stikproppen af. Det eneste privatpersoner må tilslutte i lampeudtag, dåser mv. er belysningsarmaturer. At man tilmed samler det som du skriver i kronmuffe/samlemuffe er ikke den fedeste løsning Wink


Her skriver du man ikke må selv, men ifølge sikkerhedsstyrelsen må man gerne?

Jeg har skrevet det samme hele vejen igennem. Hvor er det du mener jeg modsiger Sikkerhedsstyrelsen? Jeg er ikke med på hvad du mener.
Ok, nu tror jeg, jeg har forstået hvad du skriver, hvis man fjrner stikket og vil tilslutte diekte i et udtag, så skal det være en autoriseret som skal til.
Lige præcis, enten autoriseret eller fagmand der som erhverv producerer, reparerer eller vedligeholder det. Det betyder der med at Leasy-Peter f.eks. gerne må, men at du som lægmand ikke må.
Til top
SoundWave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2009
Status: Offline
Point: 817
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 06:26
Oprindeligt skrevet af Yesper82 Yesper82 skrev:

Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Oprindeligt skrevet af Yesper82 Yesper82 skrev:

Tv'et er en brugsgenstand, og er derfor ikke en fast installation....
Og man MÅ GERNE selv tilslutte en lampe eller en anden brugsgenstand til et lampeudtag!
Kig selv på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside : http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el
Nej, det er ikke en fast installation, men det bliver det når du monterer den til et lampeudtag, og detved træder Elinstallatørloven §3 stk. 2 i kraft.
Nu linker du selv til SIK, og det kan jeg da også gøre: http://sik-lw.lovportaler.dk/ShowDoc.aspx?docId=lov20000314-full

Sjovt nok har præcis det samme været diskuteret på facebook: http://www.facebook.com/Elkursus.dk?fref=ts
Kig under ugens spørgsmål uge 7, 11. februar.

Du er ret vild med den med "Elinstallatørloven §3 stk. 2".... :D
Problemet er, om det er en fast installation eller ej. Når du monterer en tilledning i et lampeudtag, bliver den ikke nødvendigvis til en fast installation... hvis dette var tilfældet, skulle den jo også overholde alle de andre regler for faste installationer, f.eks. ledertværsnit!!
Hvor står der, at en tilledning bliver til en fast installation, hvis den tilsluttes et lampeudtag??
definitionen på en tilledning er netop:
215.3.1 Tilledning:
Ledning, der forbinder elektrisk materiel (f.eks. en brugsgenstand) med den faste installation.
Note Forlængerledning betragtes som tilledning.

Jeg mener ikke vi har tale om en fast installation, fordi vi taler om et lampeudtag, som er beregnet til tilslutning af tilledninger, uden at man kommer i direkte kontakt med den faste installation. Og hvis det er tilfældet, kan "Elinstallatørloven §3 stk. 2" ikke bruges til noget som helst, da den omhandler faste installationer!!

Det er sådan jeg læser og selv har fået lært reglerne...


Til trådstarteren vil jeg foreslå, at han finder den mindste/smalleste fordeler-stikdåse på markedet, da alt det andet nok bliver bøvlet!!! 
Jamen jeg henviser til netop den paragraf, da det er den der er relevant. Det nytter jo ikke at henvise til alle mulige paragraffer som ikke er relevant.
Til top
E. Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:


Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:




Det vil jeg gøre..... Og svaret var:
 
Det er noget sludder du skriver.
 
BS




Nej

Jo det er.

Stærkstrømsbekendtgørelsen Afsnit 6 § 513.1:
Alt materiel, herunder ledningssystemer, skal være anbragt således, at betjening, eftersyn,
vedligeholdelse og adgang til dets forbindelser kan foregå så let som muligt. Disse
muligheder må ikke forringes i væsentlig grad ved anbringelse af materiellet i kapslinger,
skabe e.l.

At der hænger et TV hen over forringer ikke mulighederne i væsentlig grad, da det forholdsvis nemt kan pilles ned. Det er noget andet, hvis en stikkontakt er placeret i et skab, hvor der kan være trænge adgangsmuligheder.




Jeg siger ikke det er ulovligt at have en stikdåse bag en fladskærm
"Jeg skærer lige ud i pap"
Har en Pana 65" VT50 fastgjort på en skinne (sikkerhedslåst)
Der er 16 mm mellem væg og fladskærm.
Fladskærmen er stor og tung, vel 25-35 kg ?

Jeg siger derfor:
Der skal.. ikke ..være en stikdåse bag en sådan ophængt fladskærm
Det er endda tåbelig, for man skal have en el-installatør til
at montere skærmen idet der ikke er plads til medfølgende hanstik
fra skærmen...der er ikke plads.
Er man uheldig at fladskærmen skal ned, ja så skal el-installatøren
på banen igen.
(JYDE-LØSNINGER) med kronmuffer o.l. er udelukket.

I denne situation har jeg valgt stikdåser ved gulvet, så jeg b.la.
kan afbryde strømmen til fladskærmen ( i tordenvejr udtager jeg
alle stik til TV-radio m.fl.)...måske gammel overtro
E.L.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 10:48
E. Larsen mener du stikdåse eller stikkontakt? ;-) der er en lille forskel.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
E. Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

E. Larsen mener du stikdåse eller stikkontakt? ;-) der er en lille forskel.


Begge dele er uheldig
En stikkontakt placeret bag en fladskærm der ikke kan afbrydes uden, at man skal afmontere er stor tung fladskærm, giver ingen mening.


Noget helt andet (helt lovligt)
På et billede i 4 eller 5 sektion ses en perlerække af
kontakter, afbrydere etc. placeret bag en fladskærm er
det rene guf for ederkopper, støvmider etc., umuligt
at rengøre
Det skal bare en gnist til ...så

Mener det er den rigtige løsning ?
E.L.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 12:05
Ja sådan kan man blive ved med at se pessimistisk på det...hvor stor er risikoen reelt? Sender du så også årligt alt dit elektronik på værksted for at blive rengjort indvendigt? Hvordan er dit komfur tilsluttet? Sidder det i en kontakt med afbryder midt på væggen sådan at du let kan komme til den? Får du årligt termograferet din gruppetavle?

Jeg går skam også op i sikkerhed med el etc men samtidigt mener jeg også man skal være lidt realistisk så der ikke går dommedags profetier i den. Alt her i livet som man foretager sig er en risiko.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
E. Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Ja sådan kan man blive ved med at se pessimistisk på det...hvor stor er risikoen reelt? Sender du så også årligt alt dit elektronik på værksted for at blive rengjort indvendigt? Hvordan er dit komfur tilsluttet? Sidder det i en kontakt med afbryder midt på væggen sådan at du let kan komme til den? Får du årligt termograferet din gruppetavle?

Jeg går skam også op i sikkerhed med el etc men samtidigt mener jeg også man skal være lidt realistisk så der ikke går dommedags profetier i den. Alt her i livet som man foretager sig er en risiko.


Vi vender et emne og så koomer der altid grænseområder
Er iøvrigt ikke uenige.

Sikkerhed:
Inden længe kommer der tiltag om det du nævner (drift & vedligehold)
I nye huse arbejdes der på service/kontrol at el m.m.
Måske en god ting.
E.L.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 13:10
Hr, Larsen. Forhold dig nu til nutiden! Der er intet der gør en installation som vist overfølsom over for støv eller edderkoppespind. Disse materialer bliver ofte installeret i langt mere støvfyldte miljøer.

Din argumentation for dine holdninger bliver IMHO mere og mere latterlig. Kulminationen kommer med Jyde-kortet. Jeg beklager, jeg ønsker ikke at føre en debat på det grundlag. De andre debattører har holdt en fornuftig og saglig tone og har haft noget at byde ind med. Mere af det. Tak

Mvh BS
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 14:43
Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:


På et billede i 4 eller 5 sektion ses en perlerække af
kontakter, afbrydere etc. placeret bag en fladskærm er
det rene guf for ederkopper, støvmider etc., umuligt
at rengøre
Det skal bare en gnist til ...så


Ja, hvad så?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af E. Larsen E. Larsen skrev:

Og iøvrigt har skærme m.m. ikke godt at stå i standby konstant


Den kunne jeg godt tænke mig at få uddybet lidt.

Nu er jeg jo kun "batterielektriker" med et forholdsvis pænt kendskab til kredsløb i alt muligt og umuligt udstyr.


E. Larsen, ville du uddybe det med standby?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2013 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af SoundWave SoundWave skrev:

Jamen jeg henviser til netop den paragraf, da det er den der er relevant.

Du svarer på et indlæg, hvor der er argumenteret for, hvorfor den ikke er relevant.

Den argumentation synes jeg, at du burde svare på.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678910>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu