recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til første gangs køb af projektor..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til første gangs køb af projektor..

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
iceman24 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iceman24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til første gangs køb af projektor..
    Sendt: 01-April-2013 kl. 02:07
står og godt kunne tænke mig at få min første projektor..

regner med et budget på ca. 5000-5500 kr for projektor 

har kik på en projektor fra Acer 

Acer 3D DLP Projektor H5360

Optoma 3D* DLP Projektor HD600X-LV

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649367

regner med at skal ha lærred på på ca. 90" og afstand fra projektor og lærred ca. 3,1 meter

den skal bruges mest til film og måske lidt ps3..

jeg er temmelig ny indefor projektor så  håber i kan hjælpe om hvilken projektor til prisen kan anbefales...

jeg bruger af tv i dag Samsung ES8005 55"

Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Point: 845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 10:35
  Acer 3D DLP Projektor H5360

Denne projektor har en native opløsning på 1280X720. Dvs. den kan vise 720p materiale i fuld opløsning. Hvis du vil se blu-ray film, så bliver de nedskaleret fra 1080p til 720p altså ingen full hd. Den har et støjniveau på hhv 32db og 27db, dvs. du vil kunne høre projektoren hvis du sidder lige under den, hvor meget det generer dig kan jeg ikke vide, det er meget forskelligt hvor følsomme folk er over for den slags støj. Det sidste der lige springer i øjnene er at det er en DLP projektor, hvis man er følsom over for det fænomen der kaldes regnbuer, så kan det blive et problem med denne type projektor (i hvert fald når man kigger på dem i den billige ende).

Optoma 3D* DLP Projektor HD600X-LV

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=649367

Denne har en native opløsning på 1280x800 (Ikke korrekt 16:9). Den kan vise 720p men skal lige som den første nedskalere 1080p til 720p. Men den native opløsning er er "skæv"(ikke korrekt 16:9) i forhold til film materialet, så den ville jeg helt sikkert ikke vælge. Støjniveauet er 30db og 28 db, dvs en lille tand højere i low mode end den første og til sidst så er det også en DLP projektor med samme mulige problem som den første.

Generelt vil jeg sige at du skal kigge efter en projektor med full hd, altså native opløsning på 1920x1080 når du vil bruge den til film. Desuden ville jeg kigge efter noget med lavere støjniveau, men det er som sagt en personlig smags sag. Du skriver ikke om det er nødvendigt med 3D, hvis ikke så har Epson lavet en projektor der hedder TW3200, den koster ca 7600,- og ligger over det umiddelbare budget, med måske der kan spares lidt længere og så få noget der vil gøre hele oplevelsen noget bedre. De er af og til på tilbud til ca. 7000,- og ellers ses de af og til på brugtmarkedet, her er det lige før du kan holde dig inden for budgettet. Der er også nogen liidt dyrer epson modeller som så har 3D, de ses også af og til på brugt markedet. Desuden har hifiklubben nogen BenQ og Optoma modeller der heller ikke er vanvittigt dyre og disse ses også jævnligt på brugt markedet til nogen fornuftige priser som er i nærheden af dit budget. Men som sagt, kig efter native opløsning 1920x1080 til film og find ud af om du er følsom over for regnbue effekt på DLP maskiner. Du kan evt. gå i hifiklubben og få en demo af deres BenQ W1070, der vil du både kunne fornemme støjniveau og evt. regnbue effekt og danne dig et lille indtryk.

Edit: Hvis du er vant til et af Samsungs topmodeller i 55" så tror jeg ikke du vil syntes om at gå ned i 720p og desuden tror jeg godt du kan overveje et 100" lærred.

Redigeret af Schulz - 01-April-2013 kl. 10:40
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 15:55
Husk at du skal mørklægge lokalet du ser projektor i - det er vigtigt :)
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 18:28

Køb hellere brugt hvis dit budget er som beskrevet.  PÅ den måde får du meget mere for pengene og risikrer ikke at få en dårlig oplevelse.

Du kan nok få en god brugt fuld HD projektor (evt. med lærred) for 5-8000 kr.
Jeg overvejer eks. at opgradere, og hvis jeg vælger dette vil jeg sætte min projektor til salg for ca. 8000 kr. , og det er i mine øjne en ganske god projektor.

Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Jakobsen88 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-April-2008
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jakobsen88 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 20:39
Jeg havde Aceren tidligere og har nu en Benq W1070.. Den er så fantastisk den nye projektor, at der snart løber en tåre ned af kinden hver gang den tændes. Lys stærk, klart og skarpt billede.. Tilgengæld købte jeg et billigt lærred på 120" til 1500 og det kan man godt se ikke er godt - men for en samlet pris på 8000 er jeg oven ud lykkelig og folk er meget imponeret over forbedringen :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iceman24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 20:46
tak for alle jeres indput...

angående min stue så er der monteret Mørklægnings rullegardiner på alle vinduer så no problem med lys...

jeg var ude hos en ven som har en Optoma HD70 mener jeg den hed... synes det gjorde det okay..

men igen har jeg tænkt lidt frem og tilbage og da jeg er "kræsen" så skal jeg nok lidt højre op...

jeg har skam også overvejet brugt synes bare ikke lige der var noget.. vil heller ikke købe af hvem som helst når det er sådan noget udstyr...

Jakobsen88: hvordan synes du aceren var ??

jeg havde faktisk også kik på en BenQ W700+ til 3999 kr
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Point: 845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 22:23
BenQ W700+ er heller ikke full hd, den har kun native opløsning 1280x720. Den billigste med full hd hos hifiklubben er BenQ W1070 til 6990,-
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér iceman24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 23:52
Optoma HD230X hos komplett.dk har også full hd til 5499 kr...

nogen der kender den ?
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu