recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - XTZ Divine - Stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

XTZ Divine - Stereo

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: XTZ Divine - Stereo
    Sendt: 23-Januar-2017 kl. 14:38
Tid til nyt TV. 46" -> 65" kan mærkes :-)




Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2013 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af MMJ,75 MMJ,75 skrev:

Hej. det ser super fedt ud. har også samme TV bord siden 2010,og har tinget at det måske også kunne være noget få mig at lave   
.

Takker!

Jeg er også godt tilfreds med resultatet. Jeg var lidt nervøs for at det ville blive for varmt derinde med 3 apparater i samme rum men med blæserne i bunden og bagpladen fjernet så kommer det aldrig over 35 grader hvilket må være ok.
Til top
MMJ,75 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2008
Sted: V, Roskile
Status: Offline
Point: 828
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MMJ,75 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2013 kl. 19:26
Hej. det ser super fedt ud. har også samme TV bord siden 2010,og har tinget at det måske også kunne være noget få mig at lave   
.

Redigeret af MMJ,75 - 05-September-2013 kl. 19:28
Yamaha RX-A3020. - Panasonic TX-P55VT30. - DMP-BDT310. - Soavo-1 Piano Black. - Vienna Waltz Grand. - Energy Veritas 2.0Ci. - Monolith-DF+. - Infinity Cascade 15. - TANNOY REFERENCE. - Squeezebox T.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2013 kl. 10:39
Jeg har fået banket mit tv møbel sammen og opdateret tråden så de nye billeder er på side 1.

Jeg endte med at lave aktiv køling fra bunden af møblet og har boret 2 huller in bundpladen med kopbor.



Det er 2 blæsere fra en gammel PC og strømforsyningen kommer fra en gammel nokia mobil lader som jeg har loddet på.

Jeg har købt en lille infrarød stikkontakt som kan lære knapper fra andre IR fjernbetjeninger så nu tænder de når jeg trykker power on på min forstærker fjernbetjening og skukker igen når jeg slukker forstærkeren.

Mac mini fra 2009 er også blevet tilføjet til inventarlisten :)


Redigeret af Berdel - 19-August-2013 kl. 10:43
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2013 kl. 09:14
Ja, dem har jeg også kigget på - de er virkelig lækre. Det var egentlig heller ikke meningen at det skulle skiftes ud men det var et tilbud jeg ikke kunne gå fra.

Jeg satser på at det kommer til at stå færdiglavet for under 1000kr
Til top
Anders hj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-November-2012
Sted: Næstved
Status: Offline
Point: 21
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Anders hj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 23:25
Hej
Har selv et frislev møbel med ventilator i bunden super kvalitet . Men også dyrt .

Hilsen anders
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juli-2013 kl. 19:30
Næste projekt bliver nyt TV bord. Jeg har købt et chelsea tv bord på ophørsudsalg i biva og har planer om et "modde det lidt.



Jeg har fået lidt inspiration fra "vis mit hifi møbel" og skal ha sat højttalerstof på fronten og noget aktivt køling i bunden.

Jeg har allerede lavet noget køling der blæser hen over toppen på forstærkeren bestående af 2 computer blæsere og en gammel nokia mobil oplader men det virker ikke optimalt så jeg prøver med køling fra bunden som en anden her på forum også har lavet.

Her et et udkast til hvordan det gerne skulle komme til at se ud








Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 13:33
Takker :)

De er fra idemøbler og hedder Plector. Det er den store og lille model

Her er den store



Redigeret af Berdel - 24-Juli-2013 kl. 13:35
Til top
Peden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-December-2007
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 13:18
Lækkert setup! Jeg tillader mig dog at stille et OT spørgsmål: Hvor er sofabordene fra? Jeg har ledt og ledt efter noget i den stil du har, men har ikke fundet dem før nu :)
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 10:49
Ja det er rigtigt at bølgelængden bliver meget kort ved høje frekvenser og kan give et stort dip et sted og noget helt andet lige ved siden af. Det er derfor det er bla. derfor det er så godt som umuligt at "redde" smalle udfasninger (dip) eller smalle peaks med EQ. Der sker nemt det at man retter et sted og gør det værre lige ved siden af. Du kan dog godt hæve eller sænke niveauet generelt hvis du synes der er for meget eller for lidt diskant/mellemtone. Det har ret meget at sige hvor mikrofonen er placeret. Den skal være der hvor dit hoved normalt ville være.
 
Med mindre du har meget højt til loftet vil jeg tro at den viste roome mode skyldes bredden af rummet. Du Kan evt prøve at sætte en prop mere i højttalerne og måle igen. Ellers brug EQ.

Hvis du slet ikke må installere akustik forbedringer så er der jo ikke så meget at gøre ved det andet end at bruge EQ. Jeg vil dog sige at jeg har set forskellige løsninger der IMO er ganske pæne og som jo også forbedrer akustikken når der ikke spilles musik. Måske er de ikke helt så effektive som tykke DIY absorbere, men jeg vil gætte på at det er langt bedre end ingen ting.

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2013 kl. 10:08
Tak for dit gode indlæg! Jeg har prøvet at svare dig så godt som jeg kan med blåt herunder

Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

"Nogen forslag til at forbedre det?"
 
Når jeg kigger på kurverne så synes jeg de ser lidt besynderlige ud. Specielt det store dip ved 4kHz. Det er dog ikke helt nemt at sige noget om hvad der kan gøres anderledes når der ikke er mere at gå efter end det man kan læse i tråden. Jeg er heller ikke bekendt med hvordan måleprogrammet fungerer.

Ja, det er nok fordi det er en enkelt position og efter at have læst lidt kan jeg forstå så bliver lydbølgerne så små ved de høje frekvenser at der kan være et peak ved det ene øre og det dip ved det andet.

Den viste frekvenskurve, er det begge højttalere samtidig eller er det kun et sweep fra den ene højttaler? Hvordan stod mikrofonen da du målte? Hvad der dimentionerne på rummet? Hvor langt er der fra forpladen af højttalerne til bagvæggen?

Rummet er aflangt og sofaen er placeret ca i midten af rummet. Højttalerne spiller på det lange led og mikrofonen står i sweetspot hvor jeg normalt sidder som også er midt i rummet.  
 
Baseret på hvad jeg kan se vil jeg gætte på at ujævnhederne ved 4kHz og opefter skyldes reflektioner i nærheden af mikrofonen (bordet er en oplagt mulighed). Prøv evt at lægge et tykt tæppe eller en dyne på bordet og mål igen. Du kunne sikkert også have glæde af et dæmpe på væggen og skabet ved højttalerens 1. reflektion.

De to dips ved 150Hz-250Hz gætter jeg på stammer fra bagvæggen. De 150Hz passer i hvert fald omtrent med en afstand fra forpladen til bagvægge på under 1m. Det kan også være udfasninger fra sidevæggen. - Eller en kombination. Du kan, med lidt held, afgøre om det er det ene eller andet ved at flytte højttalerne i een retning af gangen og måle igen. Gem evt. målingerne og sammenlign bagefter. 
 
Det store peak ved 40Hz er ret sikkert en "room mode" (resonans) der svarer til en af dimensionerne i rummet. Jeg får det til lidt over 4m (sikkert bredden eller længden?).
 
Når du har fundet ud af hvad der galt kan du begynde at tænke på hvad der skal gøres ved det.

Det lyder rigtig fornuftigt og jeg tror at du har ret i det hele. Jeg står bare i den situation at jeg ikke har mulighed for at flytte på møbler eller forbedre akustikken yderligere og det mest drastiske jeg kan gøre er at flytte højttalerne måske 10 cm fra hinanden og de kommer ikke længere ud fra væggen. Jeg har desværre mistet alt indflydelse på indretning efter de nye højttalerne kom ind i stuen Ouch. Det er derfor jeg er begyndt at ty til DSP for det vil hun ikke kunne se LOL



Redigeret af Berdel - 24-Juli-2013 kl. 10:10
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2013 kl. 22:16
Jeg har editeret lidt i min post. Prøv lige at skimme den igen. Jeg vil foreslå dig at finde uf af hvad der er årsagen til de store dips og prøve at løse det akustisk frem for at rette det med EQ. Det er meget godt at tage gennemsnitsmålinger fra mange postioner, men det ser ud til at det også skjuler problemerne.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu