recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til Surround-placering i #*§%€ stue
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til Surround-placering i #*§%€ stue

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked Baglæns sortering
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2006 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

PS: Hvis TV'et havner i hjørnet uanset hvad, så prøv at klikke på  CORNER ROOM SET UP under illustrationen på ovennævnte Dolby-side. Sådan kan det løses, også med to sofaer som hos jer mellem baghøjttalerne - og man kan altså købe stativer/standere til sine højttalere eller købe søjlehøjttalere i stedet for noget med at placere dem på en #*§%€ måde.

Hmm det "corner set-up" er jo ikke ligefrem hjerne-forskning...de har bare drejet billedet . Der er ikke taget hensyn til at de 2 front ikke kan få bredden. Hvis man kigger på min tegning og Dolby's "corner set-up", kan de ikke umiddelbart forenes i mit tilfælde?

Højttalere på søjler. Kan det bruges i mit tilfælde (hvis jeg IKKE rykker rundt på sofaerne)? Den ene sofa står jo stadig op ad væggen tænker jeg.

- Gonzo
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2006 kl. 00:04

Hello Gonzo,

Jeg vil nøjes med at svare på det rent lydmæssige (som damer i øvrigt bestemt også kan værdsætte).

Da baghøjttalerne ikke er så dybe og kan sættes direkte på ydermuren, vil du ret let kunne opnå "bag" - ja, du kan nærmest ikke undgå det medmindre du blokerer skydedøren med sofaen - og det var ikke min plan...

Se også på vinklerne på illustrationen på http://dolby.com/consumer/home_entertainment/roomlayout.html

Jeg har selv ca. 110 grader og der mangler ikke noget bagude selvom højttalerne sidder mere ude til siden.

Det kan forklares sådan: To højttalere, der f.eks. spiller helt det samme, skaber akustisk en "usynlig tredie" lige mellem sig - ligesom mono spillet på et stereoanlæg lyder som om det kommer fra et sted mellem de to kabinetter. Al baglyd i Dolby Prologic er f.eks. i mono.

PS: Hvis TV'et havner i hjørnet uanset hvad, så prøv at klikke på  CORNER ROOM SET UP under illustrationen på ovennævnte Dolby-side. Sådan kan det løses, også med to sofaer som hos jer mellem baghøjttalerne - og man kan altså købe stativer/standere til sine højttalere eller købe søjlehøjttalere i stedet for noget med at placere dem på en #*§%€ måde.



Redigeret af Carser - 26-Maj-2006 kl. 00:16
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 23:40
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej (igen) Gonzo.

1'eren melder jeg pas på og går lige til 2'eren:

Hvad med at

  • plante TV'et på væggen, cirka hvor nederste sofa på tegningen nu står,
  • sætte fronthøjttalere op ved siden af,
  • sætte baghøjttalere op på hver side af skydedøren,
  • sørge for, at døren kan "lysdæmpes" med persienne e.l. og
  • så flytte sofaen fra væggen ud, så den står med ryggen mod skydedøren (på afstand) og vendt mod TV'et?

Hello Carser...og tak for hurtig respons.

Jeg kan sagtens se din plan...jeg tror bare ikke det går rent indretningsmæssigt. Det er også noget skrammel med TV modsat en kæmpe hæve-skydedør. Selv med gardiner vil jeg nok ikke kunne se noget ordentligt på skærmen når der er dagslys. Når der er mørkt udenfor er det ikke noget problem.

Hvis man alligevel ville prøve planen af en gang (jeg får nok aldrig damen med på denne placering af sofaer), hvor langt fra glasdøren skal sofaen så stå for at lyden kommer "bag" lyttepos.?

- Gonzo
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 22:56

Hej (igen) Gonzo.

1'eren melder jeg pas på og går lige til 2'eren:

Hvad med at

  • plante TV'et på væggen, cirka hvor nederste sofa på tegningen nu står,
  • sætte fronthøjttalere op ved siden af,
  • sætte baghøjttalere op på hver side af skydedøren,
  • sørge for, at døren kan "lysdæmpes" med persienne e.l. og
  • så flytte sofaen fra væggen ud, så den står med ryggen mod skydedøren (på afstand) og vendt mod TV'et?

Som jeg før har skrevet, er højttalere højt oppe ikke godt* - jo, hvis I ligger ned i sofaerne den største del af tiden, men så skal TV'et hænge i loftet og pege nedad!

*Til andre: Ja, jeg har også skrevet en del mere om, hvad der er godt m.h.t. surround-HT placering, og det kan læses på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11875 og på http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12249



Redigeret af Carser - 25-Maj-2006 kl. 23:07
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
gonzo Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 126
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2006 kl. 22:08

Hej, jeg har lige købt Pioneer 540 recorderen igennem fælleskøbet herinde. Senere skal jeg have et Pioneer Plasma også. Nu vil jeg i første omgang have surround-anlæg i stuen. Mit budget til Surround er ikke så stort(kr. 5-6000).

1) Jeg har ikke forstand på surround, men har fundet: Pioneer surround forstærker VSX-515-S & Højttaler-sæt S-V50N-K Det er ikke afgørende at mit surround lige bliver Pioneer, hvis man kan få noget væsentligt bedre til prisen (nogle forslag?)

2) Det største problem er dog min stue. Den er VIRKELIG ikke særlig egnet til surround opsætning tror jeg. Jeg har læst en del herinde og andre steder, men har ikke kunnet finde så ringe eksempler som hjemme hos mig . Jeg har prøvet at tegne min stue op på nedenstående. Brændeovnen og den store skydedør "stjæler" de gode vægge, og desuden er den ene sofa direkte op ad en væg. Jeg tænker den eneste mulighed er de 4 sattellitter op i loftet. Men så skal de pege nedad, og især den højre bag vil "skyde" direkte ned i hovedet på folk.

Er der nogen der vil komme med lidt input til mit problem? Jeg er ikke hifi entusiast, og ved godt det ikke bliver optimalt...men kan det blive bare nogenlunde?




(Gonzo, jeg har tilladt mig at tilpasse dit billede så dit indlæg bliver lettere at overskue, /Laursen)



Redigeret af laursen - 25-Maj-2006 kl. 22:36
- Gonzo
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu