recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC som hardiskopptaker for dummies
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPC som hardiskopptaker for dummies

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
thorkristian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: PC som hardiskopptaker for dummies
    Sendt: 29-Juni-2004 kl. 10:18

Hei,

Jeg har kun "normale" pc kunnskaper og vurderer å kjøpe ny PC for å bruke som hardiskopptaker i stedet for en stasjonær. Jeg har to grunner til dette; min nåværende PC er fem år gammel, duger til svært lite og skal erstattes uansett  - og mitt ankepunkt mot stasjonære opptakere er at de kun kan ta opp 2 timer i høyeste kvalitet. Jeg mener at man må kunne få 3-4 timer på en dvd.  Nå er det kommet dual layer dvd brennere for pc og jeg har ikke lyst å vente år og dag på dette for stasjonære opptakere.

Jeg håper å få svar på følgende spørsmål:

1. Med kun basis pc kunnskaper - bør jeg glemme hele temaet?

2. Hauppage tv-kort hørtes meget flott ut - men jeg ble litt skremt av "advarselen" om at det kan oppstå manglende synkonisering mellom lyd og bilde. Er dette plagsomt merkbart?

3. Vil vhs kopiering til DVD via PC bli like bra som via en stasjonær opptaker?

MVH Thor

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2004 kl. 13:40

1. Du bør absolut ikke glemme temaet. Jeg selv startede helt fra scratch for 3 år siden. Det har bare kørt derudaf med konstant nye erfaringer og også lidt nyt hardware i ny og næ.

2. Jeg har selv et Hauppauge PVR 250 kort. Det lider overhovedet ikke af synkroniseringsproblemer. Dette er langt mere udtalt ved softwareencoderkort.

3. Ja mindst. Dertil kommer at PC løsningen er langt mere flexibel, hvor du selv kan vælge opløsning og bitrate på det du optager. På minussiden er komfort og betjening. Her kommer PCen ikke nær på højde med standalone løsninger.

Flemming 

Til top
thorkristian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2004 kl. 15:09

Når det gjelder overførsel av video til PC har jeg forstått at man også får kjøpt videoconverter boks som man kobler via USB. Er dette en "bedre" løsning enn å overføre videoen via TV kortet? Eller kommer det ut på ett?

Har noen forslag til minumumskrav til PC for å bruke den som en HTPC for den bruk som jeg har angitt?

Meget takknemlig for svar

MVH Thor

Til top
boborg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-November-2003
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2004 kl. 10:48

Kommer lidt an på hvad dit behov er. Hvis det udover kopiering af vhs er til daglig brug som optager fra tvkanaler er det et tvkort du skal have. Jeg vil også anbefale et med MPEG2 hardware encoding som f.eks. Hauppage PVR 350.

Hvis du kun vil koncentrere dig om overspilning fra vhs og f.eks. kamera så er det nok et decideret capture kort. F.eks. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=39664

/ Bo



Redigeret af boborg
Til top
thorkristian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2004 kl. 11:06

Jeg forstår ikke helt dette med å skulle ha et TV kort. Hvis man kobler til en videospiller via en boks som konverterer analogt til digitalt signal - er ikke dette det beste? Da bruker man jo tuneren i videospilleren? Eller er det noe jeg misforstår...

MVH Thor K

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2004 kl. 11:14

Du kan vælge enten eller: Et capturekort/boks med video in og bruge en kilde efter eget valg eller et kort med indbygget TV-tuner. Hvilken løsning der er den bedste afhænger af kvaliteten af det valgte udstyr, men løsningen med indbygget tuner giver den største flexibilitet og betjeningskomfort.

Flemming

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2004 kl. 12:59

Hej Thor.

At bruge fx en video og en extern analog til digital converter box er en god løsning med hensyn til kvalitet.

Jeg bruger fx en JVC S-VHS maskine som tuner og en Canopus ADDV 100 converterbox og 10 meter firewire kabel og jeg tror ikke jeg kan få en bedre kvalitet end det. Men det har da også kostet. Jeg tror videoen kostede 8 kKr og converterboxen står i 3-4 kKr. Lidt dyrt for at se tv på computeren.

Og som Flemming nævner er betjeningskomforten ikke stor. Jeg kan ikke lave nogen form for timer optagelse og må kun bruge PC'en minimalt under optagelse.

Til gengæld hat jeg det optaget tv program som enkeltbilleder. 25 stk pr sekund i fuld kvalitet. Jeg kan klippe filmen helt præcist i fx Premiere Pro (også små dyrt).

Et TV kort af god kvalitet kan lave rigtig gode billeder. Fx Hauppauge PVR 250/350 har en virklig god kvalitet og gemmer i MPEG, så PC'en belastes minimalt og kan lave andre ting undervejs.

Et mindre tv kort kan også bruges og så vil du sikkert få filmen gemt i enkelt billeder som jeg gør eller kortet kan bruge et codec og gemme i fx DivX. Da det hele foregår inden i PC'en kan software styre optagelsen og fx timer optagelser er mulig hvis man kan finde software der passer til kortet. Det følger fx med Hauppauge PVR 250/350 kortene. 

Hvad der er den optimale løsning for dig er du nødt til selv at afgøre. Jeg har fundet min løsning ved at købe forskellige kort og sælge dem igen når jeg havde noget bedre. Og det er en meget dyr måde at gøre det på.

Find ud af hvor meget du vil ofre på projektet og om dit eksisterende isenkram kan (gen)bruges. Har du fx en god video er det jo ikke nogen udgift. Er din PC kraftig nok? osv.

Det var meningen at vi skulle have haft en test af externe konverter boxe, men fx Plextors kommer først til august (vi har efterlyst den siden april) men lige pt vælter det ind med recordere, så den anmeldelse bliver udskudt lidt. Jeg håber at få tid i løbet af efteråret.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
thorkristian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2004 kl. 09:35

Hei igjen,

Jeg har lest om Plextor Convert X, men som du sier er den vel ikke kommet ennå. Hauppage 250 / 350 er et anbefalt produkt hos PC forhandlere også her i Norge.

Jeg har kikket litt på Pinnacle Moviebox - har du - eller andre - noen formening om denne?

MVH Thor K

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2004 kl. 10:10

Ja, Movieboxen er fin. Jeg har ikke prøvet den, men den kan konvertere analog video og lyd til digital og den bruger USB porten. Det sidste er ikke helt så godt som firewire, men hvis du ikke bruger PC'en i mens er det OK.

Det gode ved MovieBoxen er at Sudio 8 (evt 9) følger med så du også får god redigeringssoftware med i købet.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
thorkristian Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 28-Juni-2004
Sted: Norway
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2004 kl. 10:18

Det finnes både Moviebox DV for Firewire og Moviebox USB, så vidt som jeg forstår.

Det virker som om det er meget brukervennlige produkter - og så kommer Studio 9 på norsk etter hver :-)

MVH Thor K

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu