recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Navigation og CarFi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Geotag mine billeder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Geotag mine billeder

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
petite_machine Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér petite_machine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Geotag mine billeder
    Sendt: 06-Juni-2013 kl. 07:39
Da jeg her til sommer skal på ferie på Island kunne jeg godt tænke mig muligheden for at geotagge de billeder jeg tager med mit spejlrefleks kamera. Kameraet er et Sony Alpha 700, der ikke har indbygget GPS chip.
 
Jeg har hørt man kan købe en lille GPS tracker og så synkronisere data fra GPS trackeren med billedernes data fra kameraet.
 
Er der nogen der har noget erfaring med dette, og kan komme med et par tips og triks?
 
 
Forestiller mig at trackeren blot behøver at opdatere positionen hvert ½ eller 1 minut, og hvis signalet forsvinder, hvis man evt. går indenfor, så skal den bibeholde den sidste kendte position.
 
 
Mvh. Karsten
Til top
petite_machine Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér petite_machine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 07:56
Faldt selv lige over denne side:http://gps4cam.com/
 
Nogen der kender den, og ved om den dræner batteriet på telefonen? Fordelen er at jeg ikke behøver købe en ekstern gps-logger.
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 08:09
Generelt kan man sige, at konstant GPS brug koster en hel del batteritid.

http://www.elviskennedy.com/elviskennedy/2011/5/3/review-gps4cam-geotagger-for-photographers.html  ...her er en test som siger ca. 6 timer - Det var egentlig længere end jeg havde forventet.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 11:33
Der er også denne her:

Og noget om den her:
- den nederste video med Terry White.




Redigeret af Brixen - 06-Juni-2013 kl. 11:38
Venlig hilsen
KB
Til top
petite_machine Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér petite_machine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2013 kl. 12:32
Tak for input :)
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2013 kl. 21:02
Inden jeg købte en GPS-enhed til montering på mit Nikon DSLR, brugte jeg en Holux M-241 GPS-logger til at logge, hvor jeg var hvornår. Til at synkronisere positioner med billederne brugte jeg GeoSetter.
Det virker ganske fint, men kræver lige et par forsøg de første gange, før man for synkroniseringen helt perfekt.

Jeg valgte M-241'eren frem for andre billigere loggere af flere grunde:
- Den er den eneste, jeg har set, der bruger standardbatterier, hvilket er nødvendigt, hvis man rejser, i bare et par dage, steder, hvor man ikke har adgang til strøm hver nat.
- Den er den eneste, jeg har set, der har et display.

Begge mine M-241'ere har jeg købt på eBay (den første døde som følge af et styrt med en kite, hvor jeg brugte den til at måle hastigheden på kiten - men det er en helt anden historie...), men den kan også fås hos Holux i England.

Til sidst skal det lige nævnes, at hvis man har muligheden for at tilslutte en GPS direkte til sit kamera - så gør det! Det har sparet mig for mange timer bag skærmen.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu