|
Harddisk spinner voldsomt op ved TV kigning |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-Juni-2013 kl. 23:22 |
|
Min PC er normalt hvad jeg vil betegne som lydløs, men når jeg ser TV på den med DVBViewer spinner harddisken voldsomt op og lyder nærmest som et DVD drev der kører med fuld speed. Det er værst på HD kanaler, hvor jeg også kan se at CPU forbruget stiger voldsomt. Det samme sker når jeg går ind på visse internetsider, bl.a. recordere.dk, desværre. Jeg troede først, at det var blæserne der speedede op, men det er det ikke.
Er der noget at gøre ved det, da det unægtelig tager noget af TV fornøjelsen at have denne jetjager kørende samtidig? Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
hvad er konfig af maskinen? - noget kunne tyde på den arbejder med pagefiles på grund af ikke så store mængder ram (og ja - flash har det desværre med at gøre den slags også) hvis man ser bort fra det med recordere.dk - så ville jeg sige den forsøger at lave en eller anden form for realtime transcoding af en art, da du jo skriver den primært gør det på HD-kanalerne. når jeg kigger i eyetv på min DVB-c linje så kommer alle kanaler stort set ind som 25hz - nogle enkelte 50hz. Det kunne meget vel være dvbviewer forsøger at matche skærmens frekvens og så skal der jo ske noget - har du eventuelt se på dit CPU-forbrug også?
|
||
![]() |
||
Davidp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Marts-2007 Sted: Kastrup Status: Offline Point: 905 |
|
Det lyder som om din PC kæmper med streamingen. Det lyder umiddelbart som claus_jac siger, som mangel på RAM, som maskinen så prøver at kompensere for ved at bruge harddisken som RAM (page-file) hvorfor disken spinner op.
At CPU forbruget stiger ved HD-kanal kigning er ganske normalt. Men kører den 90-100% i længere tid skal du passe på med ophedning. Hvilken processor har du i maskinen? Og hvor meget RAM? |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
|
CPUen er en AMD 4850e, 2,5 GHZ og 4 GB RAM. OS er Windows 7 Home Premium 32 bit.
Mit mediecenter har nøjagtig samme hardware, bortset fra at det har et SSD drev i stedet for en harddisk, så her oplever jeg ikke problemet.
Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Davidp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Marts-2007 Sted: Kastrup Status: Offline Point: 905 |
|
Det er jo så også SSD'en som gør hele forskellen. Skift til en SSD i din laptop, og du er ovre problemet.
|
||
![]() |
||
|
Det har jeg også overvejet, men håber blot der er en anden løsning.
Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
|
Flemming - hvilket grafikkort bruger du? Det er jo i høj grad her problemerne ligger. Hvis ikke grafikkortet kan håndtere data hurtigt nok, eller ikke understøtter eksempelvis dekodning af h.264, skal CPU med ind og hjælpe. - det lugter meget hen af at dit grafikkort ikke kan klare mosten. Når du skriver 4850e som er en temmelig gammel CPU, så går jeg næsten ud fra at Grafikken sidder onboard på bundkortet, og den generation kan ikke håndtere 1080i h.264 dekodning som blandt andet kanal5HD er i. derfor skal CPU hjælpe og så ryger den igang med pagefiling på HDD! :-(
|
||
![]() |
||
|
Det tvivler jeg på. Som Claus skriver herunder, så er problemet med al sandsynlighed pga paging på din harddisk. Du har så at sige 2 valg. 1: Opgrader bundkort med en bedre GPU/CPU som kan håndtere 1080 decoding. 2: Opgrader med en SSD, så CPU'en har en hurtigere (og lydløs) disk at lave paging på. Det lyder som en low end maskine, så jeg vil foreslå at smide en lille SSD i (alt efter hvor meget plads du bruger selvfølgelig) for at fjerne støjen. Det er alt andet lig nok billigere end at købe nyt bundkort og/eller CPU.
Redigeret af Davidp - 19-Juni-2013 kl. 14:57 |
||
![]() |
||
|
Det gør det også, men jeg har da heldigvis andre og nyere grafikkort på lager, så jeg vil prøve at installere et af dem og se om problemet forsvinder. Ellers ender det nok med et SSD drev.
Jeg er bare ikke helt med på hvorfor harddisken spinner så kraftigt op blot fordi CPUen arbejder hårdt.
Der skrives jo ikke til harddisken ved live TV (timeshift er slået fra).
Flemming
Redigeret af fltk - 19-Juni-2013 kl. 15:58 |
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
||
|
ret enkelt i virkeligheden - at dekode h.264 native i GPU'en kræver at der er flere ting som den skal understøtte. et godt eksempel er de gamle geforce 8000 serie kort 82 og 8400 understøttede ikke dekodning af alle de algoritmer der var vigtige i h.264 og man skulle derfor op i et 8600 kort. Det betød jo altså at CPU'en skulle i gang med at arbejde og det kræver selvfølgelig fuld dekodning - at din 4850e så heller ikke kan gøre det native gør jo så at der opstår køer - og det eneste sted den kan smide data hen er HDD'en og derfor spinner den vildt og knurrer af dig. For eksempelvis kanal5 HD bliver leveret i 25hz med en opløsning på 1080i (altså interlaced! så allerede her skal der laves noget arbejde for dit TV kører næppe interlaced når du har comp sat til :D)
|
||
![]() |
||
|
Dert forstår jeg stadig ikke en brik af. Jeg optager den rå stream i .ts format og problemet er der kun ved live TV og ikke når jeg afspiller mine optagelser. Her skulle problemet med dekodning da være det samme, 'ik? Det skal også nævnes, at både live TV og afspilning af optagelser kører fuldstændigt fejlfrit uden hakken, pixeleringer etc. Jeg har ikke kanal5 HD og den kanal som er værst er Nat Geo Wild (Stofa kabel TV). Jeg har i øvrigt installeret et nyt grafikkort. Det har overhovedet ikke hjulpet. Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
||
huntiedk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2006 Sted: København Ø, DK Status: Offline Point: 725 |
|
Jeg synes din beskrivelse er mystisk - en harddisk skal aldrig sige som en jetjager, med mindre den er ved at stå af. Lyden af en kørende harddisk er konstant (skivens hastighed er i modsætning til en DVD konstant), og derudover kan man høre hovedet bevæge sig som en svag krattende lyd.
Jeg har selv haft en pc med lignende symptomer - støj ved hård cpu-belastning. Der var det cpu-køleren, der satte hastigheden op. Det blev løst ved en gennemblæsning, så støv og nullermænd, som havde samlet sig omkring cpu'ens køleribber, blev renset ud. Som resultat måtte cpu-køleren køre mindre, og pc'en blev igen rimelig lydløs. Håver, det kan hjælpe :-) |
||
Øst, vest, ::1 bedst
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |