recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - råd til blæser i hifi møbel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

råd til blæser i hifi møbel

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mikkelfrost Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mikkelfrost Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: råd til blæser i hifi møbel
    Sendt: 08-August-2013 kl. 13:51
da jeg har sat min effekt og forforstærker ind i et skab så bliver de lidt varme  ..

jeg har nogle blæser ligne fra en ældre pc som jeg tænker jeg kunne bruge til at køle dem ned med men hvordan skal de side og hvordan får jeg strøm på dem ?   og kan jeg styre hastigheden på dem ?

gode råd søges  :)
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 13:55
Til top
MarkR Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-November-2009
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MarkR Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 13:57
Hvilket udstyr har du til rådighed? Nogle komponenter har 12V udgang, som du kan benytte. (Her menes ikke en trigger udgang, da disse ikke nødvendigvis kan levere de nødvendige ampere).

Hastigheden kan som oftest styres ved hjælp af en alm potentiometer i serie med blæserne. Ellers skal du have fat i noget PWM styring (hvilket også er bedre). Den bedste løsning er noget al a 


Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2013 kl. 23:29
Jeg fandt en støjsvag computer blæser på nettet.
 
Den er monteret for oven i bagpladen så den suger luft ud.
 
Jeg har så lavet huller i bunden af skabet hvor luften suges ind.
 
Blæseren kører på en gammel transformer jeg fandt i gemmerne.
 
Bag på forstærkeren er der 220v udtag som transformeren er tilsluttet.
 
Således at blæseren tænder og slukker med forstærkeren.
Til top
Bassekat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-August-2012
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bassekat Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 00:17
Evt sæt 2 stk. 12 Volt blæsere (f.eks fra en PC) i serie med hinanden på en 12 Volt strømforsyning, så kører de kun halv hastighed hver og siger meget meget mindre
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 08:13
Min blæser kører vistnok på 7 volt.

Som skrevet før var det en transformator der lå i skabet.

Det gør jobbet.
Til top
fausing Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Januar-2012
Sted: Svendborg
Status: Offline
Point: 1646
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fausing Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2013 kl. 08:19

Det skal du hurtigst muligt få gjort noget ved, men det er du klar over siden du spørger. :)

Som Pony skriver kan du kigge lidt i min tråd efter inspiration.
Jeg har monteret 4 stk. 140 mm blæsere i hjemmebygget møbel og det fungerer bare. Mvh. Fausing
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2014 kl. 13:45
Da jeg leder efter blæser muligheder til mit eget setup, bringer lige liv i den her igen..

Finder der blæsere der kan tilkobles receiver direkte??
Jeg har ikke skide meget plads at gøre godt med, så transformatorer osv ville jeg gerne undgå..
Hvordan og hvorledes via trigger udgangen?
Til top
Jesper Flamand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Oktober-2008
Status: Offline
Point: 345
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Flamand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2014 kl. 14:26
Det nemmeste er helt klart at tilslutte en lille transformer til en el spare skinne som starter når din receiver tænder. Husk det gælder om airflow, altså at flytte luften og ikke om bare at blæse ind i maskinen.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2014 kl. 14:40
Jeg har en støjsvag computer blæser der suger foroven i mit møbel.
 
Den er på 12v og jeg fandt en gammel strømforsyning til et stykke elektronik.
 
Tror den er på 7,2 volt.
 
Den fylder ikke så meget og er sat på det ekstra strømudtag bag på forstærkeren.
 
Så tænder og slukker den sammen med forstærker.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2014 kl. 14:48
Du skal bare have sådan en her. Den burde du have plads til selvom dit møbel er tætpakket: http://www.ebay.co.uk/itm/AC-Power-Adapter-for-Enclosure-Drive-Type-C-4-Pin-Molex-/200477384679?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ead621fe7
Skal du have mere end en blæser, skal du have molex-splittere på. Dem kobler du bare på hinanden, indtil du har nok stik til det antal blæsere du vil have: http://www.av-cables.dk/y-kabel/intern-5-25-2x-5-25-stroem-adapter.html 
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2014 kl. 10:28
Nagash - Det ser nu fint nok ud, men ville gerne koble det til receiveren, så de kun blæser når receiveren er i brug:)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu