recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af akustik stof.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af akustik stof.

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 12:16
Nu er det faktisk ikke for meget eller for buldrende bas der er mit problem, men nærmere bestemt min diskant som til tider lyder en smule difus og skinger, samt at bassen her en tindens til og være uklar og mudret og lidt svær og adskille fra de andre andre instrumenter.

Men hvilket stof skal jeg i så fald vælge!
Tæt vævet eller løst vævet bomuld?
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 12:34
Det lyder nærmere som et højttalerproblem! Lav en ordentlig afkobling til gulvet og sæt bedre diskanter i
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

 

Hvis du bruger et materiale der ikke er porøst, vil du ende op med en membranabsobent, og den vil være tunet til et bestemt frekvensområde, og ved brug at rockwool som absorbent vil det formentlig ikke være i den lave ende af spektret. 


Det er mere korrekt at sige at puste-testen ikke siger noget om materialets gennemtrængelighed i bassen. Et stykke stof der ikke er "akustisk transparent", og som du ikke kan puste igennem, er bestemt ikke en membran-basabsorbent - det er nøjagtigt lige så gennemtrængeligt i bassen som højttalerfrontstof. Der skal meget mere masse til for at stoppe bas-frekvenser. Med andre ord er puste-testen fuldstændigt irrelevant for absorbentens egenskab som bas-absorbent, men hvis man reelt vil lave en bredbåndsabsorbent, som også absorberer i bassen, så er det ret væsentligt at stoffet er gennemtrængeligt. 

To kommentarer til trådstarter: 1: Basabsorbenter skal som diskuteret i andre tråde være ret store for at være virksomme i sub-området, så man skal være obs på hvilket område af bassen det er man har problemer i. 2: Hvis bassen ikke hænger sammen med resten, men ikke i sig selv virker dårlig, så er det ikke nødvendigvis bassen der er problemet. Hvis der er for meget efterklang i højere frekvenser, så giver det en rodet lyd, progressivt værre jo mere kompleks musikken er. Hvis Diana Krall lyder fantastisk men Rage Against The Machine lyder forfærdeligt, så er det som regel på grund af for lang efterklang. Det er helt normalt at man subjektivt oplever bedre bas, selv om det eneste man har gjort er at sænke efterklangen ved høje frekvenser.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det lyder nærmere som et højttalerproblem! Lav en ordentlig afkobling til gulvet og sæt bedre diskanter i

Hvordan nåede du frem til den konklusion?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Nu har jeg allerede købt det Ikea stof fordi at kæresten godt kunne lide mønstret, og vil gerne igang med projektet i dag.

Er bare i tvivl om HVOR stor betydning det har, og om jeg ikke vil opleve en dæmpende effekt, selvom mit nuværende frontstof er en smule tæt vævet?


Det vil du så afgjort! Man skal ikke lade drømmen om det perfekte stå i vejen for det gode.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det lyder nærmere som et højttalerproblem! Lav en ordentlig afkobling til gulvet og sæt bedre diskanter i


Hvordan nåede du frem til den konklusion?

Erfaring fra egne højttalere.
Til top
Nille44 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nille44 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 14:12
Nu har jeg jo engang de højtalere jeg har, og har jo eksperimenteret med og hænge tæpper op bag højtaleren, og på gulvet osv. og der blev den støj i lyden som jeg tidligere har nævnt reduceret kraftigt.

Tak for info Otto.
Det var en forklarring jeg kunne forstå.

Hvis jeg har forstået det korrekt så er det nok en bredbånds absorbent jeg skal gå efter, og derfor burde mit front stof ideelt set måske være mindre tæt vævet, men nu prøver jeg med det jeg har nu. Har desuden allerede planer om og lave 2 til, som jeg ikke vil hænge fast, men som jeg kan rykke rundt på.
Luxman L509X
Oppo BDP 105.
Rega P8 med Apheta 3.

LG Oled 55BX
Ultrasone Signature Pro.

Sonus Faber Olympia Novalll
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvad jeg præcist vil dæmpe.
Har en meget stor stue hvor loftet skråner op mod højre fra lytte positionen. (dvs at det går fra 2m til 3,5 m)
Og vil gerne bare dæmpe alle første hånds reflektioner i lytte positionen. 
Mit svar var tænkt på at du skrev: "Skal lave nogle bass traps til og stille bag mine højtalere, bestående af træ remmer fyldt ud med Rockwool."
 
Prøv at se min tråd på http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=95441&PN=1
Der er mine erfaringer + gode links.
 
Et link viser problemer med den minimamistisk stil. http://www.akustikjav.dk/Minimalist-stilen
 
Mvh. Sven
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Nu er det faktisk ikke for meget eller for buldrende bas der er mit problem, men nærmere bestemt min diskant som til tider lyder en smule difus og skinger, samt at bassen her en tindens til og være uklar og mudret og lidt svær og adskille fra de andre andre instrumenter.

Men hvilket stof skal jeg i så fald vælge!
Tæt vævet eller løst vævet bomuld?
Jeg har arbejdet en del med absorbenter og diffusere i mit lytterum.
Der er flere ting, der kan give en skinger diskant. Selve enheden kunne selvfølgelig være en mulighed; men det kan skyldes flere ting også.
Men jeg forstår du har problemer med dit rum, hvilke de fleste har.
Jeg har en rigtig god lyd, men oplever alligevel at høre en lidt skarp diskant, når jeg fjerner en diffuse fra en væg. Eller absorbent. Så derfor tror jeg på, at dit problem er en dårlig akustik.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 22:21
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Da det er en basabsorbent der skal bygges, skal man ikke kunne puste igennem stoffet. Kan man puste igennem stoffet, vil der også ske en absorbering af de højere frekvenser. Det kan være fint nok, hvis det er det man ønsker. Som er afhængig af placering mm.
Man kan bruge en gummiefolie, der er beregnet til basabsorneter, og så pyntestof derpå.

Beklager, men det passer altså ikke. 

Hvis du bruger et materiale der ikke er porøst, vil du ende op med en membranabsobent, og den vil være tunet til et bestemt frekvensområde, og ved brug at rockwool som absorbent vil det formentlig ikke være i den lave ende af spektret. 

Den primære forskel på en bass traps og en bredbåndes absorbent, er at den også tager lavere frekvenser. Princippet er det samme. Partikelhastigheden nedsættes ved at energien afsættes i et porøst materiale med en relativ høj densistet. 

Hvis du stadig vælger at holde på dit svar, kunne det være interessant at se nogle kilder på det. Er altid frisk på at lære noget nyt Smile

Jeg holder stadig på mit svar Smile 
Spørgsmålet var efter et decideret spørgsmål om en basabsorbent. Bas går igennem stof uanset man kan puste igennem eller ej.
En god basabsorbent kunne være http://www.akustikjav.dk/SLAM-basabsorbenten
Det kunne også være en:
GIK Acoustics Scopus Tuned Membrane Bass Trap eller
en SMT Varitune V4 eller V6 fra Svanø akustic.
En bredbåndsabsorbent, som der åbenbart menes, virker bedste med en tykkelse på min. 10 cm. og gerne med luft bagved. 10 cm. er bedre end 5. Virker næsten som 20 cm. Rockwool. Partikel hastigheden er næsten lig nul ved væggen, hvilket reducerer ydelsen meget, men med afstand forbedrs ydelsen.
En fejl mange gør at bruge for tynde materialer for absortion. Det giver et skævt lydbilede. Gør lyden kedelig.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Nu har jeg jo engang de højtalere jeg har, og har jo eksperimenteret med og hænge tæpper op bag højtaleren, og på gulvet osv. og der blev den støj i lyden som jeg tidligere har nævnt reduceret kraftigt.

Tak for info Otto.
Det var en forklarring jeg kunne forstå.

Hvis jeg har forstået det korrekt så er det nok en bredbånds absorbent jeg skal gå efter, og derfor burde mit front stof ideelt set måske være mindre tæt vævet, men nu prøver jeg med det jeg har nu. Har desuden allerede planer om og lave 2 til, som jeg ikke vil hænge fast, men som jeg kan rykke rundt på.
Det med at hænge absorbenter op bag højtalerne er udemærket. Jeg har det selv. Men de bør være af en god tykkelse.
Bag højtalerne er det sted, hvor du vil opleve mindst dæmpning af diskanten, som er problemet. Det skyldes at højtalerenhederne sendere lyden fremad i de højere frekvenser og i mellemtonen. Bassen er derimod rundstrålende og sender lyden næsten 360 grader rundt.
Men derfor er det alligevel et godt sted at dæmpe, da der kommer refleksioner derfra, og en refleksion fra venstre højtaler der høres ved refleksionen fra højre side virker forkert.
Et forslag er at indkøbe nogle diffusere af f.eks. Hofa og absorbenter og så lytte sig frem til og få erfaringer med det, vile være godt.
Jeg syntes at Hofa diffusere ser temmelig godt ud i rummet. De giver et spændede farveskift.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2013 kl. 22:42
Jeg havde i soveværelset problemer med diskanten blev for anstrengende når der blev spillet lidt højt (ja jeg er "tosset" nok til at have gulv højttalere i soveværelset). Et billigt forsøg blev to rammer i MDF på vistnok 50-60*110cm som blev beklædt med noget billigt stof fra IKEA og der kom vistnok noget 40mm "æggebakke skum" i rammerne. Den ene ramme hænger på den ene sidevæg, og den anden ramme hænger på skråvæggen bagved/over hovedet. Det gav hos mig tilstrækkelig virkning til at diskanten blev behagelig når jeg spiller lidt højt.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu