recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T fra udlandet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVB-T fra udlandet

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lunapark Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Marts-2009
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunapark Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-T fra udlandet
    Sendt: 20-August-2013 kl. 17:58
Hey

Vil lige forhøre mig med antenneeksperterne herinde inden jeg køber mig fattig i antenner,filtre, forstærkere og master mv. :-)

Aner ikke om det er muligt og ved at antenneverdenen ikke er så sort og hvid altid.
Men måske det kanudelukkes fra starten og chancerne er for små, og så vil jeg slet ikke begynde på det.

Jeg bor omkring Juelsminde og i nærheden af mit barndomshjem, hvor jeg husker at vi til tider kun modtage tysk og svensk tv nogle gange.
Ganske vist med lidt sne, men tænker også at antennerne er blevet bedre siden ?
Når der var et bestemt tryk i vejret kunne vi meget svagt modtage TV 2 Norge.

Men er der overhovedet håb for at modtage tilsvarende i DVB-T for nu om dage?
Vil uanset hvad kræve meterhøje tv-master eller specielle antenne med videre eller er projektet dødslagt fra starten?

Har fundet dette men alt er relativt :-)
http://digitalt.tv/tv-fra-sverige-og-tyskland-via-antenne/

Jeg har en feltstyrkemåler, men er ikke mester i brugen af den :-)
Men er frisk på at lege :-)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 18:09
 
 Der skulle være rimelig Chance for at få Tyske kanaler. Selvfølgelig skal antenne op i en rimelig højde.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
lunapark Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Marts-2009
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunapark Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 18:41
Ja for det ville håbløs og langt skulle skyde til Malmø tværs over Sjælland?
Deler de svenske MUX frekvenser med nogle af dem som der skal skydes forbi på Sjælland?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af lunapark lunapark skrev:

Jeg bor omkring Juelsminde


Det gemmer vi lige i hukommelsen....

Oprindeligt skrevet af lunapark lunapark skrev:


Ganske vist med lidt sne, men tænker også at antennerne er blevet bedre siden ?


Antenner har ikke ændret sig det voldsomme siden da.

Oprindeligt skrevet af lunapark lunapark skrev:


Men er der overhovedet håb for at modtage tilsvarende i DVB-T for nu om dage?
Vil uanset hvad kræve meterhøje tv-master eller specielle antenne med videre eller er projektet dødslagt fra starten?

Har fundet dette men alt er relativt :-)


"I det Sønderjyske, på Sydfyn og Lolland/Falster, skulle der være muligheder for modtagelse af tyske kanaler."

Nu kan det godt være at min geografi er fucked, men Juelsminde er så vidt jeg husker ikke indberegnet "I det Sønderjyske, på Sydfyn og Lolland/Falster".

Men med lidt go optimisme, en høj mast og fire 90 elementers antenner i en stack, så er der da chancer....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 19:08
Du kan ikke hente et brugbart signal fra tyske sendere. I gamle dage kunne man, men de nyeste sendere er ikke så gavmilde med rækkevidden mere. Fangede et svagt signal for en sommer siden hvor vejret var gunstigt, men ikke noget brugbart.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af lunapark lunapark skrev:

  inden jeg køber mig fattig i antenner,filtre, forstærkere og master mv. :-)

er frisk på at lege :-)

Hej Lunapark.

Hvorfor ikke prøve med en billig parabol og satellit modtager?

Den vil virke alle dage. Jeg har hos Harald Nyborg og i byggemarkeder set sådant fra 1000 kr.

Dette er dog et prisleje jeg ikke ved ret meget om, men hvis du har mod på at prøve 
skal vi nok hjælpe dig med at finde det bedste udstyr til prisen.

Jeg ved ikke om du interesserer dig for sport, men de Tyske SAT kanaler sender bl.a. Formel 1 og Champions League.

Hilsen Carsten.
Til top
lunapark Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 24-Marts-2009
Status: Offline
Point: 175
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunapark Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 19:46
Det var mest for sjov skyld og leg.

Og så for at undvære de elendige bokse under fjerneren :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 19:49
Så køb nogle gode bokse og gem dem ind i et skab!


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 19:56

Hej Lunapark.

Du ved ikke hvor meget tid jeg kan bruge på at lege med paraboler.

I gamle dage skulle jeg lige dreje på en parabol for at se om jeg kunne modtage et eller andet program. Senere lærte jeg at sætte et ekstra LNB hoved op, ved siden af det andet. Det havde den fordel at vi stadig kunne se de kanaler vi godt ville.

Der findes TV med indbygget DVB-s og DVB-S2 tunere, men jeg kan ikke anbefale dem.
Men man kan måske gemme en SAT modtager med et IR øje i et skab?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 21-August-2013 kl. 06:38
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lunapark lunapark skrev:

Jeg bor omkring Juelsminde

Det gemmer vi lige i hukommelsen....
Oprindeligt skrevet af lunapark lunapark skrev:


Ganske vist med lidt sne, men tænker også at antennerne er blevet bedre siden ?

Antenner har ikke ændret sig det voldsomme siden da.

Jo, for var det ikke VHF kanal 4 fra Flensborg, der kunne fanges på højtliggende lokationer helt op til Vejle ?  VHF bånd I anvendes slet ikke til digitalt-tv, og Tyskland anvender heller ikke VHF bånd III dertil.

Det er UHF kanal 39 (NDR) og 47(ARD), der sender med 50kW lodret fra Flensborg, som skulle give de bedste chancer.  ZDF sender kun med 20kW på kanal 23.
http://www.ndr.de/unternehmen/technik/dvb-t/datenblattdvbt101.pdf

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af lunapark lunapark skrev:


Men er der overhovedet håb for at modtage tilsvarende i DVB-T for nu om dage?

"I det Sønderjyske, på Sydfyn og Lolland/Falster, skulle der være muligheder for modtagelse af tyske kanaler."
Nu kan det godt være at min geografi er fucked, men Juelsminde er så vidt jeg husker ikke indberegnet "I det Sønderjyske, på Sydfyn og Lolland/Falster".

Det er meget lang væk - ca 105 km - og Juelsminde er jo helt nede ved havoverfladen, så det er nok vanskeligt.  Nu går meget af vejen over vand, så har du en højt anbragt antenne med frit udsyn til Fyn, så kan der måske en chance.  De tyske muxer anvende 16-QAM CR=2/3, der er end del mere robuste end de danske 64-QAM (og  omvendt har en lavere kapacitet), men uanset det kan signalerne jo ikke gå gennem bakker, og de følger kun meget begrænset jordens krumning (men vand er godt)   

Der er ingen tvivl om, at de frie tyske satellitkanaler er det letteste.  Måske skulle du se om der andre der bor højt eller sydligt i Juelsminde, der har fanget Flensborg.

Jeg tror du - for at have en chance -  skal have en stor antenne, monteret højt og til lodret modtagelse og med en masteforstærker med et meget lavt støjtal.

Lars  Smile

 
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2013 kl. 00:05
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Jo, for var det ikke VHF kanal 4 fra Flensborg, der kunne fanges på højtliggende lokationer helt op til Vejle ?  VHF bånd I anvendes slet ikke til digitalt-tv, og Tyskland anvender heller ikke VHF bånd III dertil.


Dengang i start firserne hvor det var "moderne" at nappe tysk tv i Danevang, kunne vi med mellemrum fange sådan - i Haslund ved Randers.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2013 kl. 08:56
Køb en stor parabol og en DVB-T2/DVB-S2 tuner, så kan du hente alle de tyske og engelske kanaler du orker (Astra, Freesat osv.). Dog skal den have flere LNB'er hvis du vil modtage fra begge satellitter uden at skulle have den motorstyret.

Redigeret af pilehave - 21-August-2013 kl. 09:00
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu