recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital rumkorrektion med Dirac RCS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digital rumkorrektion med Dirac RCS

 Besvar Besvar Side  <1234 12>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

efter graferne - er de målte eller kalkuleret?

30hz området booster du godt nok meget.....kæmpe tab af headroom. Og i værste fald. Ødelagte enheder

Det er kalkuleret, jeg har ikke umiddelbart mulighed for at eftermåle. Ja, den får ca +10 db ved 30hz, tror du det kan ødelægge højttalerne?

Hvad mener du med tab af headroom?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:07
Therien, det er dig som har dedikeret bio, ikke?

p.las
Jeg booster 30hz området endnu mere end Berdel, og mangler ikke ligefrem "headroom", har heller ikke smadret nogen enheder endnu :-) Men det er også som om det ikke giver så meget i praksis, når man "booster" på grafen. Da jeg brugte grafisk EQ gav 5db meget mere end det gør i Dirac, hvor det knapt er hørbart i forhold. Efter graferne er kalkuleret.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:10
Ja, det er rigtigt.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

efter graferne - er de målte eller kalkuleret?

30hz området booster du godt nok meget.....kæmpe tab af headroom. Og i værste fald. Ødelagte enheder


Det er kalkuleret, jeg har ikke umiddelbart mulighed for at eftermåle. Ja, den får ca +10 db ved 30hz, tror du det kan ødelægge højttalerne?

Hvad mener du med tab af headroom?


hvis højtaleren evt kan spille max 100db. Når du så booster frekvensområdet med 10 db, har du taget 10db af headroomet.Dvs max volume er nu 90 db

I praksis - du sætter rage against the machine på. Drejer volumen til HØJT..som du altid har gjordt. Nu spiller 30hz området 10db højere end du plejer - ikke mere enhed tilbage.
I autoEQer booster man max +6db.
Jo længere nede i frekvens, jo større problem med at booste
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:15
Therien

Ok. Bliver spændende og høre hvad du syntes, når du har fået afprøvet trial'en ;-)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:17
hvis du booster lyden med eks 10db. Skal enheden spille 10 db højere. Ved 30hz kan det blive problematisk. Er det full range , er bliver setuppet understøttet af en sub?
Højt nok er jo en preference.
Men det korte af det lange. Et boost på 10db ved 30hz, æder 10db headroom
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:25
Det kræver vel der rent faktisk er 30hz toner i det kilde materiale man afspiller, ellers æder det jo intet.
Men kom også til og se jeg booster på en helt anden måde end Berdels graf. Hans ligger jo næsten vandret fra 28-100hz. Hvor min går fra 30hz/+10db ned til 80hz/+2db, dvs jeg har boostet et meget mindre område.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det kræver vel der rent faktisk er 30hz toner i det kilde materiale man afspiller, ellers æder det jo intet.
Men kom også til og se jeg booster på en helt anden måde end Berdels graf. Hans ligger jo næsten vandret fra 28-100hz. Hvor min går fra 30hz/+10db ned til 80hz/+2db, dvs jeg har boostet et meget mindre område.


Hvis der rent faktisk ikke er toner i kidle materiale under de 30hz så er det fuldstændigt ligegyldigt hvad du gør dernede!
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

hvis du booster lyden med eks 10db. Skal enheden spille 10 db højere. Ved 30hz kan det blive problematisk. Er det full range , er bliver setuppet understøttet af en sub?
Højt nok er jo en preference. 
Men det korte af det lange. Et boost på 10db ved 30hz, æder 10db headroom

Ok, på den måde. Det giver mening, men jeg tror ikke bliver noget problem, da jeg ikke spiller voldsomt højt og kommer nok aldrig i nærheden af max  

Redigeret af Berdel - 23-September-2013 kl. 13:32
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:42
Iøvrigt så forstår jeg ikke hvorfor der ikke laves en efter-måling.
Måske producenten godt er klar over at de bevæger sig ud til grænsen for hvad udstyret kan præstere og undlader denne måling - så kan kunderne ikke se at de ikke får det som beregningerne lover!
Hvis man skal videre, så må man efter min mening, måle - justere - måle - justere - måle - osv....
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:46
Sådan gør JBL i hvert fald med deres sdec.. De er så til gengæld de eneste jeg kender til der laver eftermålinger.. Det virker ikke som noget der er svært at implementere - når man nu er igang. Det virker i hvert fald logisk at måle på det man har lavet..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:48
Filosofien er lidt, at det er trial and error. Man kan have op til 4 filtre aktive ad gangen, som man kan skifte imellem og teste dem imod hinanden. Dermed kan man indsnævre sig til sine præferencer.

Graferne og target curves er brugt som guidelines og jeg indrømmer gerne, at jeg som helt grøn i at tyde frekvenskurver i starten følte, at jeg famlede i mørket.

Så i sidste ende er det ørene, og ikke graferne, der får lov til at bestemme, hvilket jeg rigtig godt kan lide ved programmet. 


Redigeret af Berdel - 23-September-2013 kl. 13:52
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu