recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital rumkorrektion med Dirac RCS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Digital rumkorrektion med Dirac RCS

 Besvar Besvar Side  <12345 12>
Forfatter
Besked
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Filosofien er lidt, at det er trial and error. Man kan have op til 4 filtre aktive ad gangen, som man kan skifte imellem og teste dem imod hinanden. Dermed kan man indsnævre sig til sine præferencer.

Så i sidste ende er det ørene, og ikke graferne, der får lov til at bestemme hvilket jeg rigtig godt kan lide.


Ja, men at starte med at skulle måle og lade computeren justere og derefter foretrække ikke at benytte sig af dette hjælpemiddel - det er s.. ikke logisk i min verden.

Du burde kunne måle og se på graferne efter og derefter selv tage stilling.

Hvis dit argument skal køres helt ud - så kan computeren gå samme vej ud. - ikk ;)

Og lad nu være med en længere udredning om at starten af dette er meget svært og resten er let.

Det er ikke svært at lave en anden måling hvis programmet ellers kan.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 13:59
Jeg tror ikke at programmet kan teste sig selv og det føler jeg egentlig heller ikke behov for. Jeg tror at det er klogere end mig på det område, og er tilfreds med de resultater som det serverer for mig.

Jeg har desuden heller ikke nogle argumenter, som jeg har intentioner om at køre helt ud og/eller prøve at vinde.

Jeg har bare en historie og erfaringer med programmet som jeg gerne vil dele, og det kunne være fedt at få nogle indspark til det :)
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg tror ikke at programmet kan teste sig selv og det føler jeg egentlig heller ikke behov for. Jeg tror at det er klogere end mig på det område, og er tilfreds med de resultater som det serverer for mig.

Jeg har desuden heller ikke nogle argumenter, som jeg har intentioner om at køre helt ud og/eller prøve at vinde.

Jeg har bare en historie og erfaringer med programmet som jeg gerne vil dele, og det kunne være fedt at få nogle indspark til det :)




Jeg er ikke uenig med dig - jeg mener bare at det ville være fint, HVIS programmet kunne lave en efter-måling.
Og gætter så lidt på hvorfor det ikke kan!
Hvis det er vigtigt at måle inden kan jeg ikke forstå at en eftermåling ikke er interessant - og jeg gentager, jeg ved godt programmet ikke kan - men det gør det vel ikke til det perfekte redskab!
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 14:18
Hvis vi skulle lave nogle eftermålinger kunne man måske gøre det i XTZ RoomAnalyzer softwaren. Men frygter desværre det program nægter og sende testlyde ud gennem Dirac filteret. Det må vi lige få afprøvet om man kan. Men ja det kunne være voldsomt interessant og se helt præcis hvad Dirac gør, for det lyder sindssygt godt, det som det laver!
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 14:24
Mener room analyzer sender lyden direkte i forstærkeren, hvis det det er tilfældet så kan man desværre ikke.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det kræver vel der rent faktisk er 30hz toner i det kilde materiale man afspiller, ellers æder det jo intet. 

Det er faktisk lige præcist dét der er det farlige. Ved det meste musik sker der ikke en disse ved 30 Hz, og så mærker du ikke at du har boostet den frekvens, og du kan spille lige så højt som du plejer. Så spiller du et enkelt nummer hvor der rent faktisk ER fuld knald på ved 30 Hz, og så klipper forstærkeren heftigt.

Ikke at der er garanti for at det går galt, men det er i hvert fald en risiko man skal være opmærksom på. Man kan jo også vende det sådan: Hvis det ikke gør nogen hørbar forskel 98% af tiden alligevel, hvorfor så lave korrigeringen? For at kurven skal se pæn ud?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 14:33
eftermålinger - tror at mange har vænnet sig til den meget smoothet kurve som eks Audessey spytter ud til sidst. Hvis man laver en eftermåling, vil verden se ganske anderledes ud. Tror bl.a det er derfor at producenterne undlader det. Det vil få forbrugeren til at tro at det ikke er korrigeret godt nok , da kurven langt fra ligner en flad spaghetti.
Og igen - når kurven ikke længere er perfekt, kan EQen alligevel intet gøre alligevel. Det kræver som regel flere filtre, samt muligheden for at manuelt tilføje og fjerne filtre.

Eks JBL Sdec 4500 - Den måler og korrigere og måler igen. Den proces foretager den, indtil kurven er nøjagtig hvor den skal være. Den koster til gengæld også +100K
Den gør så også mange andre ting, som ingen anden EQ gør. Den perfekte Aotu EQ :-)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 14:47
Tror ikke ligefrem Dirac "mangler flere filtre". Det er højere opløst end f.eks Audyssey XT32.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Tror ikke ligefrem Dirac "mangler flere filtre". Det er højere opløst end f.eks Audyssey XT32.


det fortæller kun at det har flere filtre end XT32. Ikke at det er nok.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:04
Når det kan få en Quad core i7'er@3ghz til og stå og kværne i 20-30 sekunder, så er der nok EN DEL :-) Tvivler på der er den slags regnekraft i din førnævnte JBL blikdåse :-D
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:08
Personligt tror jeg heller ikke at kurven ser præcist ud, som den man bliver præsenteret for, og det kunne da være sjovt at køre det igennem et test program. Jeg tror at Therien har ret i at roomanalyzer softwaren ikke kan køre igennem diracs filter.

Men... på den anden side, når jeg formaterer min pc, så behøver jeg ikke en report for hvad den har gjort. Så længe den er blevet hurtigere, så lever jeg lykkeligt videre ;D

Men jeg forstår udmærket synspunktet og det er da relevant for hvor godt programmet i "teorien" er.

Det lyder godt nok blæret med den JBL'er, DET kunne være sjovt at prøve :)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2013 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Når det kan få en Quad core i7'er@3ghz til og stå og kværne i 20-30 sekunder, så er der nok EN DEL :-) Tvivler på der er den slags regnekraft i din førnævnte JBL blikdåse :-D

Det ændrer ikke på at det er ret teoretisk. Det er under alle omstændigheder omsonst at jage EQ-perfektion. Alene afstanden mellem ørerne gør at du ikke kan opnå en perfekt frekvensgang alligevel. Prøv at lave to målinger med 20 cm's afstand, som om du målte hvert øre, og bemærk forskellen i de filtre som systemet anbefaler (hvis du ellers kan få dem at se?)

Ikke at det skal afholde én fra at gøre det så godt som muligt, men man skal huske at der også er andre væsentlige faktorer i spil. Man har en tendens til at overfokusere på frekvensgang så snart man kan få en kurve at se.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu