recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rørforstærker skaber brummen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRørforstærker skaber brummen

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Emne: Rørforstærker skaber brummen
    Sendt: 03-Juni-2006 kl. 19:43

Jeg har en bror der lige har købt en rørforstærker (se link) Nordic Ming Da MC34-A

http://stoplite.dk/product.asp?product=49&sub=43&pag e=1

Problemet er at hans venstre lydkanal brummer. Ud over det kan der komme lyd ud af højttaleren når kun den ene ledning er i!! Det er sgu underligt. Han har også lige skiftet cdafspiller (Cambridge) og Thule Dab radio., men vi har fundet ud af at det intet har med det at gøre. Det sker via forstærkeren, heller ikke kablerne eller højjtalerne (Minipods) er kilderne.

Vi har prøvet både 4 og 8 Ohms indgangene og der er stadig brummen i venstre kanal.

HILFE BITTE!!



Redigeret af Bendix - 03-Juni-2006 kl. 20:28
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2006 kl. 21:36

Hej Bendix,

Jeg tror, at det er forhandleren, der skal i "hilfe-mode" og ikke os.
Den er tilsyneladende defekt medmindre den står i et kraftigt brumfelt, får særdeles uren netstrøm e.l.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 07:30
Hej Bendix

Jeg vil også mene det er en bytter - hvis den også brummer efter at have været tændt 2 timer, og alt ellers er tilsluttet som det skal (dvs. der ikke er en knækket stel ledning el.).

Jeg forstår ikke hvad du mener med at der kommer lyd ud, når kun den ene ledning er tilsluttet, hvilken ene ledning ?

Mvh Peter

Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 09:04

Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Hej Bendix

Jeg vil også mene det er en bytter - hvis den også brummer efter at have været tændt 2 timer, og alt ellers er tilsluttet som det skal (dvs. der ikke er en knækket stel ledning el.).

Jeg forstår ikke hvad du mener med at der kommer lyd ud, når kun den ene ledning er tilsluttet, hvilken ene ledning ?

Mvh Peter

Ja jeg tror også det er en bytter, der kommer lyd ud  af højtaleren selvom det kun er plus eller minus der er tilsluttet?

Den brummer fortsat efter 2timers opvarmning.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 09:34

HOV!

Hvis det kun er en af højttalerens ledninger, du mener:
Det må man ikke!

Rørforstærkere tåler ikke som transistorforstærkere at være ubelastede på højttalerudgangene, og kan gå i selvsving eller blive ustabile på anden vis og stå af.

Jeg troede det var en af L eller R indgangsledningerne, du nævnte i første indlæg ("Vi har prøvet både 4 og 8 Ohms indgangene"), men 4 og 8 Ohm plejer at være udgange til højttalere fra forskellige trafo-viklinger. Der er en trafo til hver kanal, da rør kører på højspænding.

At der kommer lidt lyd ud trods kun en ledning betyder ikke så meget og skyldes, at stelpotentialet ikke ligger præcist på jord. Var forstærkeren jordet, ville der nok ikke være brum i den (forbudte!) situation.

Brummer forstærkeren med to højttalere tilsluttet og på de rigtige udgange (4 eller 8 Ohm afh. af HT) og med indgang tilsluttet til en tavs kilde - både L og R - så prøv at sætte den et andet sted og sæt den direkte til en stikkontakt.

Brummer den stadig, er den defekt, muligvis brændt af i venstre kanal af jer selv.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 09:42

Den brummede fra start af med de rigtige tilslutninger. Ved ikke hvorfor min bror valgte at prøve med kun plus eller minus tilsluttet.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 09:55
Okay Bendix.

Så har den nok fra starten af været defekt medmindre den står i et kraftigt brumfelt, får særdeles uren netstrøm e.l. 

Men før man sætter strøm på spillen skal der være højttalerbelastning på kan du hilse din bror og sige. Det står sikkert også i manualen.
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 10:09

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Okay Bendix.

Så har den nok fra starten af været defekt medmindre den står i et kraftigt brumfelt, får særdeles uren netstrøm e.l. 

Men før man sætter strøm på spillen skal der være højttalerbelastning på kan du hilse din bror og sige. Det står sikkert også i manualen.

Byggeriet er temmelig nyt så jeg tror at strømmen ikke er et problem.

Jeg løfter en pegefinger for ham og henviser til din kommentar

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 22:54
Hej igen - er der ingen, gode eller dårlige nyheder om sagen?
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bendix Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juni-2006 kl. 23:52

Hej tak for din interesse.

Det viste sig at alle rørerne bare skulle instilles med måleinstrument, hmmm

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juni-2006 kl. 00:00

Jamen så ved jeg det! 

Godt, at der ikke var noget andet galt - det er jo en forstærker, der har kostet en del. 

Det er i øvrigt helt almindeligt på grej med rør, at den såkaldte bias skal justeres på plads, og også i ny og næ efterjusteres (rør slides), jeg kender det fra guitarforstærkere m.m.

 

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu