recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - formatforvirring???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketformatforvirring???

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Gizkor Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 08-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Emne: formatforvirring???
    Sendt: 04-Juni-2006 kl. 23:35

Jeg er rigtigt glad for mit nye Samsung LE32R71, men der er en ting som undrer mig. Jeg synes nemlig, at rigtigt mange af de film der vises i TV umiddelbart er i et format der ikke passer til tv'et??? Altså at filmen ser strukket ud i både auto og 16:9, og hvor zoom klipper for meget væk.

Kan det passe? eller har jeg ikke indstillet tv'et ordentligt?

Til top
THX2K Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2006 kl. 23:47
Det kan sagtens passe du ser film der ikke passer til 16:9 formatet. Mange tv-stationer viser filmen i det formatet 2.35:1 hvilket giver sorte bjælker i toppen og bunden. De fleste dvd-film er også i dette format.

Så på den konto burde der ikke være noget i vejen med dit Samsung


Redigeret af THX2K - 04-Juni-2006 kl. 23:54
Til top
Gizkor Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 08-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 00:15

ja det har jeg fx bemærket i mine extended LOTR dvd'er, hvor ca halvdelen af skærmen er sort!

Men kan det passe, at der er endnu flere formater "i spil"? og hvorfor viser de ikke bare filmene i enten 4:3 eller 16:9 når det nu er det tv'erne kan vise? ak, der er mange ting man var lykkelig uvidende om, dengang man var alm 4:3 CRT ejer

Hvis du ikke giver skrive lange romaner om filmformater, ville jeg også være meget taknemmelig for et link en artikel el lign. Jeg er desværre lidt blank omkring hvor jeg skal læse mere.



Redigeret af Gizkor - 05-Juni-2006 kl. 00:18
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 00:26
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
OleA Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 658
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 09:34
Oprindeligt skrevet af Gizkor Gizkor skrev:

ja det har jeg fx bemærket i mine extended LOTR dvd'er, hvor ca halvdelen af skærmen er sort!

Men kan det passe, at der er endnu flere formater "i spil"? og hvorfor viser de ikke bare filmene i enten 4:3 eller 16:9 når det nu er det tv'erne kan vise? ak, der er mange ting man var lykkelig uvidende om, dengang man var alm 4:3 CRT ejer

Hvis du ikke giver skrive lange romaner om filmformater, ville jeg også være meget taknemmelig for et link en artikel el lign. Jeg er desværre lidt blank omkring hvor jeg skal læse mere.

I de fleste DVD-apspillere kan man indstille om modtager-skærmen er en 16:9 skærm eller 4:3.

Når du ser DVD film i formatet 2.35:1 vil der dog stadig være en sort bjælke foroven og forneden. Når du ser DVD film i formatet 1.85:1 vil der ingen sorte bjælker være.

 

Panasonic HZ1000 65", Panasonic DMR-UBC80, Sony HT-ST5000, Nvidia Shield.
Til top
THX2K Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af Gizkor Gizkor skrev:

...hvorfor viser de ikke bare filmene i enten 4:3 eller 16:9 når det nu er det tv'erne kan vise?


Jeg syntes faktisk det er en god ting, at DR, TV2 m.fl. viser filmen i deres originale format. Til forskel fra f.eks. England hvor man har den holdning, at sorte bjælke er noget fanden har skabt.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af Gizkor Gizkor skrev:

ja det har jeg fx bemærket i mine extended LOTR dvd'er, hvor ca halvdelen af skærmen er sort!



Der vil være sorte bjælker, svarende til at TV'et er i formatet 1.78:1, og filmen er i formatet 1.85:1.

Hvis mere end halvdelen er sorte bjælker, så er DVD afspilleren nok ikke klar over at du har et 16:9 TV.

Det kan du fortælle den i dens menu.

Jeg gætter på et den står til at du har et 4:3 TV, men gerne vil se widescreen film i widescreen (fremfor en beskåren pan&scan udgave), og at den derfor skal indsætte sorte bjælker.
(det kaldes 4:3 letterbox)

Det gør den så fortsat selvom du har dig et 16:9 TV.

Det vil kunne give sorte bjælker på halvdelen af skærmen.

Sætte den til 16:9 TV vil folk igen antage deres normale form, og selve billedet vil fylde mere.
Men der vil stadig være små sorte bjælker ved film i 1.85:1 format.

Mvh Michael


Redigeret af Maggerholm - 05-Juni-2006 kl. 13:14
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 13:23

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Sætte den til 16:9 TV vil folk igen antage deres normale form, og selve billedet vil fylde mere.
Men der vil stadig være små sorte bjælker ved film i 1.85:1 format.

De små sorte bjælker ved 1.85:1 materiale forsvinder sandsynligvis i panelets overscan. Der skal blot 5% overscan til for at sikre dette.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Status: Offline
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Sætte den til 16:9 TV vil folk igen antage deres normale form, og selve billedet vil fylde mere.
Men der vil stadig være små sorte bjælker ved film i 1.85:1 format.

De små sorte bjælker ved 1.85:1 materiale forsvinder sandsynligvis i panelets overscan. Der skal blot 5% overscan til for at sikre dette.



Det tvivler jeg stærkt på er tilfældet.

I hvert fald nok næppe fuldt ud.

Men det afhænger vel at TV'et.
LCD tv har vel ikke overscan?

Min LCD projektor har i hvert fald ikke.

Men det er også mindre væsentlig i forhold til mit indlæg.
Jeg prøvede jo netop at få "nogle" sorte bjælker til at forsvinde.
Om de resterende sorte bjælker, som man ikek kan gøre noget ved, så er tilstede i større eller mindre udstrækning er for så vidt irrelevant.

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
Gizkor Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 08-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 14:28

Tusind tak for svarene. Min recorder var helt rigtigt sat til 4:3, og jeg havde nok aldrig selv fundet på at lede efter det i opsætningen.

Nu er jeg spændt på at se, hvordan det påvirker visningen

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu