recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ISO - forståelse?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketISO - forståelse?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 10:56
Min tråd er nu også mere generelt, idet ISO er lidt uforståelig
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 10:56
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Software dannet via ISO, synes jeg er en besværlig måde at have med at gøre. - Men vi ser desværre tendenser til at ISO er det bærende element.
- Der findes programmer som skulle være nemt at omdanne og åbne ISO-filer med. Som f.eks. Virtual CloneDrive - men selv med det program, kan jeg ikke være sikker på, at det fungerer.

Spørgsmålet er, hvorfor ISO ofte vælges som løsning, når det tilsyneladende ikke er nemt at have med at gøre?   


Højreklik på filen og vælg Mount.
(det er engelsk Windows 8 jeg sidder med)

Men da Mount er standard, kan man også dobbeltklikke på filen.

Det samme på Mac OS X.


Nu har jeg ikke mere Virtual CloneDrive mere, hvis det er den der hentydes til?

Nej det er ikke ekstra programmer. Jeg testede lige på en jomfruelig installation af Windows 8.1 Pro. Der er ikke installeret noget på den endnu, da jeg bare har den til at teste med.




Venlig hilsen
KB
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 11:08
Den CD med den ISO-fil FreeNAS, må jeg lige sætte på standby - mere generelt så er det godt at jeg ikke p.t. har mere gang andre programmer med ISO-filer - for så går det da ikke helt galt.   
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Min tråd er nu også mere generelt, idet ISO er lidt uforståelig

Apple oversætter jo alt til letforståelig dansk, så her er deres forklaring på hvad en .iso fil er:


Et diskbillede er et arkiv, der indeholder andre arkiver og mapper. Det kan f.eks. indeholde en sikkerhedskopi af en disk eller en samling arkiver, som nogen ønsker at dele med dig. Du får adgang til indholdet på et diskbillede ved at dobbeltklikke på det. Finder aktiverer en disk på skrivebordet med billedets indhold, som du kan åbne ligesom en hvilken som helst anden disk.

Du kan også kopiere eller “gendanne” indholdet af et diskbillede til en disk. Du kan slette data på en disk og erstatte dem med billedets indhold, eller du kan lade dataene være på disken og føje diskbilledets indhold til den.


Det virker på samme måde i Windows 8 - jeg ved ikke med Windows 7.



Redigeret af Brixen - 15-September-2013 kl. 11:12
Venlig hilsen
KB
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

De links er skrevet på engelsk - og de er meget teknisk.

Kortfattet, så har jeres forklaringer givet mig lidt indsigt.

- Men problemet er, at ISO er besværlig at have med at gøre - konsekvensen er, at jeg må undlade at bruge visse programmer.
Det er trist.

ISO er ikke logisk at arbejde med - men alligevel er det blevet et almindeligt arbejdsredskab.

- Tag f.eks. et program som FreeNAS det skal hentes ned på en skive, som ISO-filer - det er bare et eksempel på, at ISO forhindrer nogle i at få noget forståelse ud det.


Men de fleste propper jo en skive en deres FreeNAS maskine, booter og installerer det fra denne.

Dem som ikke installerer fra en skive vil sikke benytte et værktøj YUMI, til at starte på en USB stick:

Problemet er tværtimod løst med valg af ISO som format! Thumbs Up

Se det som nutidens svar på datidens disketter, som var meget mere bøvlet.


Det lyder enkelt, for dem der forstår det

Nu skal det her ikke tages på den forkerte måde...

Men hvis man skal til at lave lidt mere end at printe fra Word eller installere et spil, så kræver det at man sætter sig ind i tingene.

Derfor er der til mange farlige ting oprettet krav om uddannelse for at måtte udføre det. Du må ikke køre bil uden kørekort, du må ikke lave VVS og El-arbejde uden udannelsesbevis osv. osv.

Sådan er det med flere ting i verden - det svare til at du begynder at udskifte dine vandhaner uden at have undersøgt tingene før. Det kan også gå rigtigt galt.

Min søster havde en veninde som gik igang med at skrue sit blandingsbatteri af fordi hun ville afkalke det. Heldigvis var det koldtvandsrøret hun fik af først og kunne få det på igen uden at skulle have fat i vicevært. LOL


Redigeret af Cyberguyen - 15-September-2013 kl. 11:59
Til top
TobiasKM Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 746
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Før jeg hoppede på Windows8-vognen plejede jeg at bruge daemon-tools og det virkede normalt fint.


Daemons-tools?

Jeg skal nok vide lidt mere om det - man kan let komme galt afsted med at installere noget, man ikke er sikker på.


Okay...

Det er vist efterhånden blevet forklaret, men prøver lige igen:

ISO kan ses som et billede af en disk. Du skal blot tænke det som at det er en virtuel DVD der ligger på din computer.

Daemon-tool er et program der opsætter virtuelle CD/DVD-drev. Det vil sige den snyder din computer til at tro at der sidder et fysisk DVD drev i din computer. Med Daemon-tool kan du så "mounte", eller indsætte, en ISO fil, og det vil for din computer så se ud som om at du har indsat en disk i din computer, og softwaren vil køre som hvis det var tilfældet.

Det er ikke specielt indviklet, men man kan selvfølgelig gøre det mere kompliceret for sig selv end det behøver være :)
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

De links er skrevet på engelsk - og de er meget teknisk.

Kortfattet, så har jeres forklaringer givet mig lidt indsigt.

- Men problemet er, at ISO er besværlig at have med at gøre - konsekvensen er, at jeg må undlade at bruge visse programmer.
Det er trist.

ISO er ikke logisk at arbejde med - men alligevel er det blevet et almindeligt arbejdsredskab.

- Tag f.eks. et program som FreeNAS det skal hentes ned på en skive, som ISO-filer - det er bare et eksempel på, at ISO forhindrer nogle i at få noget forståelse ud det.


Men de fleste propper jo en skive en deres FreeNAS maskine, booter og installerer det fra denne.

Dem som ikke installerer fra en skive vil sikke benytte et værktøj YUMI, til at starte på en USB stick:

Problemet er tværtimod løst med valg af ISO som format! Thumbs Up

Se det som nutidens svar på datidens disketter, som var meget mere bøvlet.


Det lyder enkelt, for dem der forstår det


Nu skal det her ikke tages på den forkerte måde...

Men hvis man skal til at lave lidt mere end at printe fra Word eller installere et spil, så kræver det at man sætter sig ind i tingene.

Derfor er der til mange farlige ting oprettet krav om uddannelse for at måtte udføre det. Du må ikke køre bil uden kørekort, du må ikke lave VVS og El-arbejde uden udannelsesbevis osv. osv.

Sådan er det med flere ting i verden - det svare til at du begynder at udskifte dine vandhaner uden at have undersøgt tingene før. Det kan også gå rigtigt galt.

Min søster havde en veninde som gik igang med at skrue sit blandingsbatteri af fordi hun ville afkalke det. Heldigvis var det koldtvandsrøret hun fik af først og kunne få det på igen uden at skulle have fat i vicevært. LOL



Der er ingen grund til at tale ned til mig!

Det er vel et brugerhjælpende forum?!
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af TobiasKM TobiasKM skrev:


Oprindeligt skrevet af tonice25 tonice25 skrev:

Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Før jeg hoppede på Windows8-vognen plejede jeg at bruge daemon-tools og det virkede normalt fint.


Daemons-tools?

Jeg skal nok vide lidt mere om det - man kan let komme galt afsted med at installere noget, man ikke er sikker på.



Okay...

Det er vist efterhånden blevet forklaret, men prøver lige igen:

ISO kan ses som et billede af en disk. Du skal blot tænke det som at det er en virtuel DVD der ligger på din computer.

Daemon-tool er et program der opsætter virtuelle CD/DVD-drev. Det vil sige den snyder din computer til at tro at der sidder et fysisk DVD drev i din computer. Med Daemon-tool kan du så "mounte", eller indsætte, en ISO fil, og det vil for din computer så se ud som om at du har indsat en disk i din computer, og softwaren vil køre som hvis det var tilfældet.

Det er ikke specielt indviklet, men man kan selvfølgelig gøre det mere kompliceret for sig selv end det behøver være :)


Ok så - så må jeg prøve den sidste mulighed med det Daemon-tool.
- Det er vel gratis?
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 12:19
Jeg har så selv fundet svaret - Daemon-tools er IKKE gratis!
Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-November-2008
Status: Offline
Point: 265
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 12:33
Jeg bruger selv winrar som er gratis. Har aldrig oplevet at det fejler. Højre klikker på iso filen og vælger open with winrar. Så pakker jeg iso filen ud til min harddisk, bruger filerne derfra, og sletter dem efterfølgende.
På en windows 8 behøves der som sagt ikke et "ekstra" program, da windows 8 kan "mounte" et iso image, så det opfattes som op det var en skive der blev smidt i cd/dvd drevet. Efterfølgende vælges "dismount"
Til top
Bruger udmeldt 30 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 17-Juli-2013
Status: Offline
Point: 1328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 12:38
Nu har jeg en Windows 7 computer og der er Winrar også forsøgt uden held - på min Windows 8 computer har jeg prøvet at finde det med "mounte" uden held.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1692
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 12:41
Daemon Tools er et godt værktøj, men man skal passe rigtigt meget på, at man ikke får installeret noget AdWare ("snavs" de smider med i installationsfilen for at tjene penge på deres program). Sådan er/var det i al fald med den gratis version. Bl.a. af disse årsager foretrækker jeg VirtualCloneDrive (som du jo kender). Daemon Tools' officielle hjemmeside er http://www.daemon-tools.cc og du vil nok have fat i den version, der hedder Daemon Tools 4 Lite.

ISO filer (eller ISO images) er for øvrigt en rigtig god ting og er efter min mening altid at foretrække frem for "løse" filer. Som der tidligere blev skrevet, så er en ISO fil en direkte afbildning af et CD eller DVD medie. Som du måske ved, så ligner både harddiske og optiske medier i deres logiske opbygning meget en grammofonplade (det er ikke helt sandt, men det hjælper på forståelsen). Særligt optiske medier er ligesom grammofonplader ét langt spor (som for øvrigt læses indefra og udad) og det er opdelt i stumper af data kaldet sektorer. Se evt. dette billede. Når man laver et "image" (afbildning på engelsk), så gemmer netop denne struktur i én stor fil. Derfor kan man brænde en eksakt kopi af dette image ud på et medie igen ...eller mounte det som en virtuel disk med førnævnte tools. En stor fordel ved ISO filer er, at de er stort set komplet immune over for virus angreb. Medmindre man nemlig anvender specielle værktøjer, så kan man ikke ændre i dataene i en ISO fil.

Og nu har jeg brugt begrebet ISO fil (eller ISO image) en del gange, men det er egentlig et lidt forkert begreb. ISO står egentlig for "International Organization for Standardization" og er lige præcis det som navnet antyder; en organisation, der standardiserer ting. Årsagen til, at man ofte kalder images for ISO filer er fordi den måde at gemme data på hedder ISO 9660 standarden. Lidt ligesom med MP3 er man bare begyndt at bruge den respektive forkortelse i daglig tale. I virkeligheden er der som sagt tale om disk images (diskafbildninger), hvorfor man ofte også finder forkortelsen ".img" i filnavnet i stedet for ".iso". Sommetider kan man endda også finde andre og til dels proprietære formater såsom ".ccd" (CloneCD), ".nrg" (Nero) mf.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu