|
Nyt Graffikkort |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Mr-Finkel ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-September-2013 Sted: Højbjerg Status: Offline Point: 41 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 17-September-2013 kl. 10:39 |
Hej Med jer
Jeg har en hjemmebygget PC med god performance... men da jeg byggede den gik jeg helt bevidst på kompromis med grafikkortet og det står nu for udskiftning. Årsagen er at jeg som så mange andre er begyndt at streame film. Jeg har tilsluttet min pc til mit TV med HDMI. Jeg oplever at streaming køre i hak og ikke helt smooth. Min mistanke går på at grafikkortet ikke kan håndterer det. Jeg er ikke gamer, men almen PC bruger og flittig streamer. Normalt søger jeg selv info. omkring div. hardware, men jeg har nogle spørgsmål omkring valg af grafikkort, idet jeg ikke har kunnet finde klare svar på nettet. Hvad skal der lægges vægt på i valget af grafikkort, jvf ovenstående:
Mit PC setup er som følger: Asus bundkort chipset x79, i7 3 GHz CPU, Corsair Dominator Ram 6 GB CL7, SSD PCI Revodrive , 750 W strømforsygning corsair, 30/30 fiber net. Håber disse informationer rækker, så jeg kan få lidt assistance til valget af grafikkort. MVH Richard
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4719 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej Mr-Finkel. Kan du ikke skrive hvilket Grafik kort du har i dag og hvor du streamer fra når det hakker? Og du har vel husket at opgradere til de seneste drivere? Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
Mr-Finkel ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-September-2013 Sted: Højbjerg Status: Offline Point: 41 |
Som svar til Carsten: Jeg ved med sikkerhed at alle driver er opdaterede, men tjekker naturligvis alligevel. Jeg streamer fra Netflix og Viaplay. Når jeg beskriver det hakker, så er det kun ved hurtige panoreringer at det opleves, det ses/opleves ikke ved roligt filmede scener. Det som om der ikke er fps nok?! Skal jeg køre en benchmark test for at biddrage med yderligere info, i givet fald hvilken hvis du eller andre ligger inde med et link. Hilsen Richard
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
1GB ram på grafikkortet er mere end rigeligt. Det der kan være problem er hvis du har 2 skærme kobleet til maskinen på samme tid og de kører med forskellig opdateringsfrekvens. Men generelt har der været problemer med TV's opdateringsfrekvenser og mismatch med opdateringsfrekvenser på grafikkortene som har medført hakken i det. Og det lyder rigtigt meget sådan når du siger det kun foregår ved panoreringer og ikke ses i "stille" scener. for der opdager du jo ikke at den ikke matcher i opdateringsfrekvensen (hz)
|
|
![]() |
|
Hej igen
Har nu tjekket nuværende grafikkort og det har disse specs: Radeon HD 5670 GPU Chipset: Redwood XT GPU Clock: 775MHz Stream Processors: 400 Memory Size: 1024MB Memory Interface: 128BIT Memory Type: GDDR5 Memory Clock: 4000MHz Jeg syntes jo at dette grafikkort burde kunne klare simpel streaming som beskrevet. Jeg har kun en skærm sat til grafikkortet, når der streames og det lyder helt sansynligt det Claus skriver, at det er "TV's opdateringsfrekvenser og mismatch med opdateringsfrekvenser på grafikkortene som har medført hakken i det". Hvis det er tilfældet, kan man så gøre noget? er der gode råd jeg kan afprøve, alt er velkommen, alle jeres erfaringer og viden. |
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
Husk Netflix kører med 24hz. Dvs du skal manuelt indstille det til 24hz før du går i gang med at se det. Ved ikke hvad ViaPlay kører med.
Din computer står garanteret til 60hz. Grafikkortet du har nu er rigeligt til Netflix og ViaPlay, 1080p blu Ray med HD lyd. 3D kan også gå pga din kraftige i7. En anden ting jeg lod mærke til er, at du kører med tripple Channel ram (6gb), dine ram vil yde bedre med dual Channel, da din i7 understøtter dette og ikke tripple Channel. Da din cpu enten er en sandy eller ivy bridge. Det var kun bloomfield eller lynnfield der understøttede tripple Channel ram |
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
|
Tak til jer alle for jeres input.
Overskriften skulle nok ret visende havde været "nyt grafikkort eller ej". Oven på jeres input, vil jeg lade Grafikkortet leve videre og teste div forskelige indstillinger som foreslået. Der bliver lidt test :-) Til JordanDK: tak for input omkring RAM, den havde jeg ski ikke lige tænkt på og du har ret, det er en bloomfield. Jeg vender tilbage om et par dage, forhåbentlig med nyheden om at problemet er løst. |
|
![]() |
|
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1695 |
Det var ellers lidt synd, at en så potent maskine (mere eller mindre) kun bruges til streaming.
Ellers er det meste vist blevet sagt. Dog vil jeg lige påpege, at 24p ikke nødvendigivs er lig med 24 billeder per sekund. Der er mere tale om 23,976 billeder per sekund, og lige netop det kan skabe problemer for nogle grafikkort, der typisk ses som lidt hakken. Dit ATi-kort skulle dog kunne håndtere de 23,976 billeder per sekund, men du skal måske ned i indstillingerne og rode. |
|
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
|
![]() |
|
Jooo som du skriver azrael, så det en potent maskine, som kun sjældent får lov at strække benene. Selvom jeg ikke er "Gamer", så spiller jeg i ny og næ, men du har helt ret, rigelig potent, dog kommer den til sin ret når jeg arbejder med store medie filer herunder filkonvertering. Det er vel ligesom at købe en Farrari og kun kører i de små ensrettede gader inde i københavn. Det kom sig af, at jeg satte mig for at bygge en PC der havde top performance og på samme tid meget støjsvag, ja og så tog det nok lidt overhånd...I kender det sikkert :-)
Nå men tilbage til omdrejningspunktet, så har jeg ATI-catalyst og der er en ordentlig rumpefuld indstillinger der skal afprøves, herunder 23,976 billeder per sekund, som azrael gør opmærksom på.
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Du kan evt. starte med det simple i at sætte dit grafikkort til 50hz, når din computer er sluttet til TVét.
Afspil derefter en ganske almindelig standard PAL DVD film. Det burde køre flydende. Og hvis ikke, så er der noget seriøst galt. Kører det flydende, så skal du ind i din afspiller/media center og se om du kan aktivere, at den selv skal skifte til filmens opløsning eller om du skal gøre det manuelt. Hvis du ikke kan få auto til at virke, så er du nødt til at skifte manuelt, når du f.eks skal se BD film i 24/23.9Hz. Det er desværre et irriterende moment med et medie center, at de forskellige producenter ikke kan få auto framerate til at virke korrekt. Intel har kæmpe i snart en menneskealder med det. Men der findes programmer som kan, selvom chipsæt ikke kan. PowerDVD er rigtig godt, synes jeg. |
|
![]() |
|
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1695 |
Hvis du med "Intel har kæmpet i snart en menneskealder med det" mener, at Intel i årevis har lovet, at den integrerede grafikenhed i deres CPUer kan spytte 23,976Hz ud, uden at holde det, så ja. Heldigvis formåede de endeligt med Haswell at indfri dette løfte. :)
Apropos, Microsoft har igennem de seneste mange år formået at gøre support for ordentlig refresh rate ringere og ringere. I Win 9x var der en lækker feature kaldet "Optimal refresh rate", som gjorde lige præcis det man forventer, nemlig at give dig den absolut bedste refresh rate ift. dit grafikkort og din skærm. I Windows 2000 og XP kunne de lige pludselig ikke finde ud af det mere, så der defaultede skærmen til 60Hz. Heldigvis kunne man bruge refresh rate overrides. MEN, den næste genistreg lod ikke længe vente på sig. Siden Windows Vista kan man ikke lave refresh rate override længere. Ikke noget problem, når man bruger en fladskærm, men især i gaming kredse sværgede man i lang tid til billedrør pga. netop den høje refresh rate, manglen på input lag mm. Så rigtigt mange gamere blev (nødtvungent) hængende i Windows XP. Lidt off topic, men jeg følte lige trang til at skrive det. ;) |
|
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
|
![]() |
|
Løsning: Så fandt jeg frem til en løsning på problemet. Tak for alle jeres input, der alle har bidraget til løsningen. Flere af jer har været inde på, at problemet formentlig kunne skyldes at Pcèn var sat op til at kører 60HZ på skærmene og der formentlig skulle indstilles til at kører 23 eller 24 HZ, så TVèt kunne håndter streaming uden hak. Jeg vovede det ene øje og satte begge skærme til grafikkortet på samme tid, således at PC skærm kører via VGA og TV via HDMI. Problemet var der selvfølgelig stadig. Herefter gik jeg ind i ATI Catalyst Control Center, for at se hvad der var af muligheder. Her viste det sig faktisk, at der var flere muligheder end jeg først havde antaget, idet ATI er i stand til at genkende begge skærme, henholdsvis som en VGA og en HDMI skærm. Løsningen lå lige for i ATI CCC, idet man her kan sætte skærmene op særskilt. Jeg har således sat VGA skærmen til max opløsning og 60 HZ og TV skærmen til 1080P 24 HZ, ligesom jeg har kunnet skalere begge skærme særskilt. Igen tak for jeres kvalificerede bud på en løsning. Jeg beholder mit grafikkort som dækker behovet pt og vil så i den kommende tid nørde mere rundt i grafikkortenes forunderlige verden J Mvh Mr-Finkel |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |