recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dali lektor vs Ikon vs andet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dali lektor vs Ikon vs andet

 Besvar Besvar Side  <12345 10>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 17:08
Fordobling af effekt giver 3db ekstra SPL - det kan sætte tingene lidt i perspektiv når man sammenligner receivere på f.eks. 7x100w vs. 7x130w.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 17:24
Syntes ikke der er noget der er direkte ekstraordinær ved deres effekt, måske er der noget jeg overser.. Jeg er dog stadig af den overbevisning at vi taler om bagateller, og vi mangler stadig dette spørgsmål: "hvor højt har du egentligt tænkt dig at spille?".
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 17:24
Det er "nok" ikke SPL vi er ude efter. Men nok nærmere styr på enhederne og især bassen. Da jeg gik fra 110W klasse A/B receiver til 140W klasse D, var det dag og nat forskel, i kontrol over de to 8" bas enheder i mine Lektor 8.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 17:27
Husk at medregne receiveres egenlyd når du stiller det op på den måde. At du skiftede koncept (fra A+B til D) er noget hørbart end 30 watt.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Det er "nok" ikke SPL vi er ude efter. Men nok nærmere styr på enhederne og især bassen. Da jeg gik fra 110W klasse A/B receiver til 140W klasse D, var det dag og nat forskel, i kontrol over de to 8" bas enheder i mine Lektor 8.


Jeg tror på dig, men er dog ret sikker på at det ikke skyldes de ekstra watt.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 17:36
NAD T757 smider 2x180W i 4ohm 1%THD

http://www.soundandvision.com/content/nad-t-757-av-receiver-ht-labs-measures

Pioneer SC-61 som på pioneers papir er opgivet identisk med SC2022(170W/kanal i 6ohm) smider 2x247W i 4ohm 1%THD:

http://www.soundandvision.com/content/pioneer-elite-sc-61-av-receiver-ht-labs-measures

Altså knap 40% højere udgangseffekt ved 4ohm. Og igen, der er 3500kr og spare ovenikøbet. Virker til folk overser denne "lille" detalje :-D Så fuck det, og køb den NAD ;-)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 17:43
Er vi ikke nogenlunde enige om "mere strøm=mere kontrol"?

Hvad skulle ellers give mere kontrol over basserne? Derudover kom der også meget mere "hug" i mellemgulvet. Dvs mere bas og langt mindre vandring på enhederne samtidigt. I min verden kan det kun opnåes ved hjælp af flere ampere i højttaleren??
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Er vi ikke nogenlunde enige om "mere strøm=mere kontrol"?

Hvad skulle ellers give mere kontrol over basserne? Derudover kom der også meget mere "hug" i mellemgulvet. Dvs mere bas og langt mindre vandring på enhederne samtidigt. I min verden kan det kun opnåes ved hjælp af flere ampere i højttaleren??
"Mere bas og langt mindre vandring" er fysisk umuligt. Hvis samme højttaler skal gengive samme lydtryk ved en given frekvens, så vil vandringen være den samme - uanset hvad.

Men du er inde på noget jeg er enig i (men det er ikke mere effekt=mere kontrol). En højttaler er en reaktiv modstand - med dét menes at når enheden bevæger sig, bliver der genereret en strøm i højttaleren som sendes tilbage til forstærkeren. Tommelfingerregel er at jo større/tungere enhed, jo mere genereres der, så det er udpræget for bas. Ikke alle forstærkere er lige gode til at håndtere denne genererede strøm (kaldet Back-EMF) og det er netop dette bør kunne høres i form af "baskontrol". Er ikke ekspert på området men det er sådan jeg har forstået det. 

Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 18:01
Utroligt så teoretisk diskussionen kan blive :) Lyt dig frem i stedet for at vælge en receiver der på papiret har 10 watt mere end konkurrenten.

Derudover stoler jeg på ingen måde på Sound an Visions målinger - slet ikke, når det er to forskellige anmelderes målinger, der bliver vejet op mod hinanden.  
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Utroligt så teoretisk diskussionen kan blive :) Lyt dig frem i stedet for at vælge en receiver, der på papiret har 10 watt mere end konkurrenten.

Derudover stoler jeg på ingen måde på Sound an Visions målinger - slet ikke, når det er to forskellige anmelderes målinger, der bliver vejet op mod hinanden.  

Personligt ville jeg vælge Yamaha fremfor Pioneer, da jeg synes Pioneer generelt lyder alt for tynd i lyden. Yamaha har mere krop og varme. Det er så min holdning, som du ikke nødvendigvis ikke er enig i.
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 18:07
Hmm, undrer mig en del. Med min gamle LX52 kunne jeg sagtens få basserne til og vandre helt vildt, men alligevel var der ikke ret meget bas. Da LX-75 kom på "banker" det ligefrem i brystet ved pop musik, noget jeg aldrig havde oplevet med LX-52'eren. Og kunne samtidigt spille noget højere før der kommer maksimal vandring på enhederne.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2013 kl. 18:12
Leviathan den der generalisering med at det ene mærke lyder "sådan og sådan", og det andet mærke "sådan og sådan", er til og lukke op og SKIDE i. Nu har jeg både ejet LX52 og LX75, og de to lyder vidt forskelligt!

Da Pioneer gik væk fra B&O ICE power til deres egen klasse D fik de netop meget mere varme i klangen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu