recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmbio/multirum - projektorvalg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmbio/multirum - projektorvalg

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmbio/multirum - projektorvalg
    Sendt: 20-November-2013 kl. 17:32
Hej
Jeg er i gang med at lave hjemmebio i kælderen, har over en længere periode fået samlet det meste udstyr, men mangler fortsat projektor.
 
Lærred er 106" og projektor kan max komme 3,20-3,30 meter væk og skal hænge i loftet.
 
Har læst godt om og kigget på JVC X35, Panasonic AT6000 og Epson TW8100/9100, men må også erkende at restbudget pt ikke helt er til det. Vil dog alligevel godt høre om afstand til lærred vil give problemer (i relation til billedkvalitet) - ivojo.uk.co sætter minimum throw til 3,20m på X35, projectorcentral anbefaler 4,40m.
 
Til slut, er en BenQ W1070 anbefalelsesværdig som midlertidig budgetløsning ?
 
Der bliver nok tale om ca 50/50 på film og gaming.
 
 
 


Redigeret af Bhund - 20-November-2013 kl. 17:34
Til top
ozimek Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-April-2013
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozimek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 08:56
Jeg er fint tilfreds med min BenQ W1070. Jeg har ca. samme mål som dig. (108" og omtrent samme afstand). Jeg har ikke set så mange andre projektorer til sammenligning, så min vurdering skal nok ikke vægtes for højt. Mit rum er (indtil videre) malet i meget lyse farver (dog ingen ambient light), men billedet står klart nok, synes jeg. 

Det eneste problem er en smule blæserstøj i stille scener. Det er ikke en specielt belastende eller høj lyd, men stadig irriterende, når man lægger mærke til den.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 16:27
Man får meget projektor for pengene i en BenQ W1070, men da den ikke har "lens shift" kræver den ret præcis montering, og er ikke fleksibel mht. placeringsmuligheder. Det er en single chip DLP projektor, hvilket betyder at der er risko for den såkaldte "rainbow effect", som er ret irriterende hvis man er følsom overfor det. Som nævnt er blæserstøjen på den også forholdsvist høj, hvilket kan være irriterende afhæningt af hvor tæt du sidder på den osv. Sortniveauet er hellere ikke på højde med de andre du nævner.

Jeg har indenfor de sidste par år haft en BenQ W6000, Panasonic PT-AT5000 og nu Sony VPL-HW55ES. W6000 havde "lens shift", men ellers mange af de samme problemer som W1070, og det kunne jeg ikke leve med, selvom den ellers havde et fremragende billede.

Derfor skiftede jeg til en Panasonic PT-AT5000, som var meget mere lydsvag og ingen regnbuer. Sortniveauet var også ganske godt. Jeg foretrak at køre den i et "cinema mode", hvor der efter min mening var en god balance mellem lysstyrke og korrekte farver. Mit største ankepunkt, nok fordi det var en LCD-maskine, var at den var ret sløret i panoreringer og ved hurtige bevægelser. Jeg kunne forstille mig at det ikke er særligt godt til gaming.

Nu har jeg så igen opgraderet. Denne gang til en Sony VPL-HW55es, og det er klart den bedste projektor jeg har haft. I "Ref." mode er farverne meget tæt på korrekt out-of-the-box, der skal kun indstilles brightness og contrast. Lysstyrken er høj, selv i "eco"-mode, og den er næsten lydløs (det kan være svært at høre om den er tændt, selv når filmlyden er slukket). Den er skarpere end Pansonic'en og der er ingen sløring ved panoreringer. Sortniveauet er også fremragende. Med Sony'en har jeg fået et billede, hvor jeg kan slappe af og se filmen, uden at tænke over billedekvaliteten eller blive forstyrret af blæserstøj. Sony'en har en digital skarphedsfunktion der hedder Reality Creation, som er noget jeg normalt ville holde mig fra, men RC gør faktisk en positiv forskel uden artifakter så længe man bruger det i begrænsede mængder.

Til filmbrug er der i mine øjne kun to muligheder i prislejet omkring 25k kr. JVC DLA-X35 og Sony VPL-HW55es. JVC'en har et bedre sortniveau, mens Sony'en er mere støjsvag og har højere lys-output. Begge projektorer kan opnå korrekte farver ved kalibrering, men out-of-the-box er Sony'en tættere på korrekt. Der findes ikke én projektor, som der er bedst på alle punkter. Det er et svært valg mellem de to, men jeg valgte Sony i sidste ende da jeg synes sammenlagt at det er en mere all-round projektor.
Til top
ozimek Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-April-2013
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ozimek Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 20:02
BenQ W1070 HAR LENSE SHIFT. Men kun vertikalt. Det kræver altså bare, at man kan måle præcist og finde midten af lærredet, forudsat at der er plads på linien vinkelret ud fra midten. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2013 kl. 20:17
Men med meget lille range, såden skal stadig placeres rimeligt nøjagtigt. Behøver ikke være et problem, det skal bare lige regnes efter.
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2013 kl. 21:19
Ok tak, Sony HW55 lyder også spændende, men ligger desværre igen i et prisleje jeg ikke helt kan klare pt.
 
Projektor kommer til at hænge 8 cm fra loft. BenQ W1070 har så knap 5 cm til center af linsen og 6,80 cm offset. Da rummet er 230 højt og lærredet er 132 cm højt (106"), giver det mig ca 78 cm fra bund af lærred til gulvet uden Lens Shift, vil gerne have det lidt længere ned, men vi snakker måske kun 10-15 cm.
 
Største "bekymring" ved Benq W1070 er støj og regnbueeffekt. Men forsøger mig nok i Hifiklubben, måske de har en jeg kan låne hjem og teste, det er jo ikke kun mig, der ikke skal se regnbuer.
Regnbueeffekt har som alternativ fået mig til at kigge Epson TW5910, men ingen lens shift og umiddelbart ingen offset, så bliver afstand til gulv rimelig stor - måske det er ligemeget, det får jeg nok først rigtig et indtryk af når film eller spil kører.
Den ældre Epson model TW3200 har i modsætning til TW5910 lens shift men ingen 3D. Det er da sjovt med 3D engang imellem, men er faktisk usikker på hvor meget jeg kommer til at bruge det.


Redigeret af Bhund - 05-December-2013 kl. 21:20
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2013 kl. 21:23
En stor del af af rummet (både loft og væg) males i øvrigt sort, så det kan blive ret så mørkt dernede.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2013 kl. 01:04
Oprindeligt skrevet af Bhund Bhund skrev:

Ok tak, Sony HW55 lyder også spændende, men ligger desværre igen i et prisleje jeg ikke helt kan klare pt.
Ja, det var mest fordi du nævner en række projektorer, så ville jeg komme med min oplevelse, da jeg har haft både BenQ og Panasonic tidligere. Som sagt er BenQ W1070 et fremragende budgetvalg, hvis man kan leve med de ulemper som den har. Selv med et budget på 25k kr får du ikke en perfekt projektor - det findes ikke. Det er en afvejning af fordele og ulemper. Det er ikke nogen dum idé at starte med en budget projektor, så du får noget erfaring med formatet. Det er dyre lærepenge at købe en meget dyr projektor som viser sig ikke at leve op til forventningerne.

Husk at du også kan kigge brugt - JVC DLA-X30/35 dukker jævnligt op på DBA.dk. Jeg har set X35 til omkring 15k kr. Panasonic PT-AT5000 til 8-9k kr. Med et moderat antal timer på lampen og kvittering burde der ikke være nogen ko på isen.

Jeg ikke fan af de billigere LCD-maskiner, så ville jeg hellere ha' single-chip DLP, men det er personlig præference.
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2013 kl. 09:59
Super med HW55, den er da værd at tage med i overvejelserne - lyder til at være rimelig sammenlignelig med de andre jeg håber på at kunne købe på et senere tidspunkt:o)
 
W1070 er også umiddelbart den jeg forerækker, men det kræver så lige at jeg eller andre derhjemme ikke ser regnbuer.
 
Har intet imod at købe brugt, hvis timerne på pæren er begrænsede, der er kvittering og sælger bor i nogenlunde køreafstand fra Fredericia. Finder jeg en X35 til 15k, så ville jeg overveje det ret så kraftig, men dem jeg har set, ligger desværre lige i underkanten af 20k.
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2013 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:


Til filmbrug er der i mine øjne kun to muligheder i prislejet omkring 25k kr. JVC DLA-X35 og Sony VPL-HW55es. JVC'en har et bedre sortniveau, mens Sony'en er mere støjsvag og har højere lys-output.


Hvilken af de to er bedst til spil? Og er der stor forskel?
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2013 kl. 10:17
Hvis du ikke har noget imod brugt, hvad så med denne: http://www.dba.dk/projektor-samsung-sp-a800b/id-1003815196/  Til den pris, kan du da ikke få noget bedre imo Smile Du skal da op i JVC X75 for at få noget, der er ligeså godt. jeg er måske lidt DLP farvet? eller hvad siger I andre? 

Redigeret af Leviathan.jk - 06-December-2013 kl. 10:19
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Bhund Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 06-Januar-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 329
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bhund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2013 kl. 10:45
Tjekkede den lige ud og med så få timer på pæren kunne den godt være interessant. Men throw range ser desværre ud til at være et problem. Projektor kommer til at hænge 3,20-3,30 cm fra 106" lærred.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu