recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - "Din PC er låst"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

"Din PC er låst"

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 15:56
Desværre er det ikke altid noget man downloader. - Det er desværre ofre et drive-by hvor man besøger en side som åbenbart ikke helt har lukket for mulighed for cross-site scripting (og der kan komme dårlige reklamer ind i de 3.part reklameprogrammer der med forskellige partnere) og når de besøger sitet, så popper den desværre op med mindre man har noscript installeret som kun tillader at køre javascripts fra de domæner du selv bestemmer. (man kan lave regler så let som ingenting da man bestemmer om sitet altid må køre javascripts fra de domæner man besøger midlertidigt eller permanent.)

PS - det med det forbudte "ord" var lige gået min næse forbi - jeg beklager.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 16:42
Hother, bemærk lige at dit antivirus program lige har svigtet dig 100% i en situation, hvor du formentligt troede det ville rede dig, men det gjorde det ikke.
Hvis du svigter din chef på din arbejdsplads 100% bliver du fyret! (OK du er nok tjenestemand, så det er ikke så slemt endda), men der er kun en ting at gøre;
Fyr det antivirusprogram!

Du bruger så mange penge på dit HiFi/TV set, gå dog i Føtex/Bilka og køb dig et professionelt antivirus program. Jeg giver 300 kr på år for 3 PC'er, mere koster det altså ikke. Jeg skriver ikke hvilket program jeg bruger for så lyder der et baby kor: "Det er ikke så billigt og gratis som MS Essentials og AGV m.fl."

Nej det er det ikke. Men da jeg skiftede fra AGV til mit nuværende program scannede det harddisken og fandt adskillige filer med stor risiko. Den sikkerhed vil jeg gerne betale for.
Tænk dig nu om!!!

Og god jul.
mvh Infinity
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 17:48
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

PS - det med det forbudte "ord" var lige gået min næse forbi - jeg beklager.

Jeg gættede det :-) Har også selv fået nævnt fyordet engang. A...k ikke?


Venlig hilsen
KB
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 18:02
Det er sjovt at se hvor forskelligt vi ser på computing.

Jeg vil mene at alle de råd som du får mht. Antivirus- og malware programmer, det er sådan lidt "gammeldags"

Det svarer lidt til at vi venter på at "tyven" har været inde og rode rundt, og så rydder vi op.

Det  drejer sig om at forebygge at "tyven" kommer ind. Jeg anbefaler i dag at man bruger to browser.

IE11 bruger jeg kun til Bank, e-Boks, skat ( alt med NemID og andet der evt. bruger Java.)
Chrome bruger jeg til alm. internet surf, hvor Java er deaktiveret. Der er en del flere indstillinger der skal rodes med i Chrome, men det kan du evt. spørge ind til hvis du vælger denne løsning.

Men det skal sættes rigtigt op fra starten og man skal tænke sig om når ( især Java ) programmer skal installeres. 
Plus du skal ikke bruge Adobe Reader og flash, det er indbygget i Chrome.

NB. Jeg bruger heller ikke Office programmer, men har lavet en Live konto under SkyDrive ( Microsoft )
Så har du stort set hele Office pakken gratis. ( samt en masse plads til backup i skyen )

Og HUSK, hvis du vil bruge denne opsætning kræver det at du sætter dig lidt ind i tingene, så vil jeg påstå at du ikke kan få noget ind på din computer om du så prøvede med vilje.

Jeg bruger også bare MSE


Redigeret af Pony65 - 22-December-2013 kl. 18:03
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 18:45
no offense pony65, men at man bruger 2 browsere hjælper så absolut ikke et klap på driveby hijacking, men du har fuldkommen ret - det gælder om at have sølvpapirshatten på fra starten. Derfor jeg har de 2 extensions installeret til at starte med. Jeg skal nok selv bestemme hvem der må køre kode på min maskine :)
Desuden er der en gigantisk stor forskel på java og javascript. Java er en serverside eller fast på klienten, mens javascripting køres i browseren. Og det er javascripts de bruger til at lave driveby med. Det er ikke noget du kan afhjælpe ved at slå java fra. for de har ikke noget med hinanden at gøre.
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 18:56
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

no offense pony65, men at man bruger 2 browsere hjælper så absolut ikke et klap på driveby hijacking, men du har fuldkommen ret - det gælder om at have sølvpapirshatten på fra starten. Derfor jeg har de 2 extensions installeret til at starte med. Jeg skal nok selv bestemme hvem der må køre kode på min maskine :)
Desuden er der en gigantisk stor forskel på java og javascript. Java er en serverside eller fast på klienten, mens javascripting køres i browseren. Og det er javascripts de bruger til at lave driveby med. Det er ikke noget du kan afhjælpe ved at slå java fra. for de har ikke noget med hinanden at gøre.

Læs nu hvad jeg skriver i min foregående post, browseren skal sættes rigtigt op.

Det kræver at man skal lidt ind "bagved" og tweake lidt. Ved godt der er forskel på java og javascript.


Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 18:58
Hvad med sandboxing som på Mac? Jeg kan se at NemID ikke engang får lov til at skrive sin logfil.

Der er et program til Windows her: http://www.sandboxie.com
- ellers skal man vel slet ikke køre som administrator når man ikke lige er ved at installere noget. 


Venlig hilsen
KB
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 19:08
Pony65 :Gammeldags råd ??

Tror lige du skal læse 1.post igen.

Hother har fået noget på sin pc som ikke skal være der.
At gendanne til tidligere status er ikke nødvendigvis noget der fjerne problemet.
Hvis ikke du installerer noget der kan fjerne/tjekke det, skal man formatere pc og starte forfra, og derefter er vi enige om at man kan finde andre muligheder.

Ikke alle kan finde ud af at tweake, så dit råd kan ikke bruges af alle uden en guide.
I dag kan man ikke være sikre på ret meget, sider som burde være ok bliver inficeret og antivirus, som på papiret er gode, er ikke nødvendigvis gode, på lige præcis den ene fil der kommer ind.

Rådet må være, at når der er fundet virus, skal der startes helt forfra og evt overveje om software skal skiftes ud.
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 19:10
Tak for alle de gode råd hvoraf jeg har fulgt at få installeret en malware program, og det fandt skam 6 inficerede filerSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 19:49
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:


Tak for alle de gode råd hvoraf jeg har fulgt at få installeret en malware program, og det fandt skam 6 inficerede filerSmile


Ja, men så er det jo et fremragende antivirus program du bruger: NOT!!!

Få dig et ordenligt virus program med post scanner og spamfilter. Mange vira spredes via spam.



edit: TYPO

Redigeret af Infinity - 22-December-2013 kl. 19:52
mvh Infinity
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 19:54
Brixen - problemet med de her metoder er at du ikke behøver være administrator, den vil installere et program som ikke kræver adminrettigheder, og vil derefter gå i gang med at kryptere dine dokumenter og KUN dine dokumenter. Ingen systemfiler lider overlast overhovedet og derfor kan det gå temmelig ubemærket hen. Sandboxing/virtualisering er som regel det tætteste man kommer, da du får adskilt "browser-miljøet" helt fra resten af din maskine, men der er altid og vil altid være "fejl" i applikationerne og virus-programmørerne er ualmindeligt hurtige til at finde de fejl. Så det er altid en leg katten efter musen.

Som Theilo siger. at lave en "hardening" (styrke sikkerheden) af en browser er ikke bare et spm om at tweake lidt hist og pist i indstillingerne. Og slet ikke noget Hr. og Fru DK bare sætter sig hen og gør. Antivirus og antimalware programmer er desværre ikke altid lige gode. Lige netop den her med krypteringen er svær at fange fordi den ikke går ind og piller i nogen systemfiler. Det er typisk det Antimalware går ind og tjekker, og så går den jo fint under radaren.

Der er 4 "niveauer" af sikkerhed. Hver især med stigende grad af krav til teknisk kompetence og indsigt.
1. 40cm fra skærm, kræver mindst, men er faktisk næsten den sværeste at få udført! :)
2. intrusion prevention. - firewalls og lignende værktøjer til at undgå de kommer ind i første omgang.
3. overvågning indefra. af netværk og udgående trafik, er der "unormale" tendenser. Hvis eksempelvis en router har en bagdør og den bliver brugt - hvordan finder man så rent faktisk ud af at der er noget galt? fx den bagdør der var på dlinks routere lavet af en af deres medarbejdere der skulle kunne tjekke tingene, men ikke blev fjernet da det blev sat i produktion. Der er så vidt jeg ved endnu ikke nogen der har en ide om hvor lang tid den bagdør har eksisteret.
4. forståelse og indsigt i hvordan en virus/trojan/malware virker, så man kan tage sine forholdsregler i de første 3.

Det helt store problem er at der i dag stort set ikke længere er nogen som helst ideologisk baggrund for at folk laver vira. Det var sådan i gamle dage, men i dag er det en ren kommerciel forretning og en forbandet stor en. ubeskyttede servere bliver i stigende grad brugt til eksempelvis bitcoin mining - så får udnytterne gratis regnekraft og de skal ikke engang betale for strømmen!)

Så så længe der er så mange penge i at lave lort i det for alle os andre, ja så vil der være nogle rigtigt kloge hoveder med meget dårlig moral, som synes det er fedt at sidde på en stillehavsø og nyde livet på bekostning af os andre.
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 25-December-2010
Status: Offline
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2013 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

no offense pony65, men at man bruger 2 browsere hjælper så absolut ikke et klap på driveby hijacking, men du har fuldkommen ret - det gælder om at have sølvpapirshatten på fra starten. Derfor jeg har de 2 extensions installeret til at starte med. Jeg skal nok selv bestemme hvem der må køre kode på min maskine :)
Desuden er der en gigantisk stor forskel på java og javascript. Java er en serverside eller fast på klienten, mens javascripting køres i browseren. Og det er javascripts de bruger til at lave driveby med. Det er ikke noget du kan afhjælpe ved at slå java fra. for de har ikke noget med hinanden at gøre.

Så er det da en VIRKELIG go' ting, at Nets vil gå over til at bruge Javascript i stedet for Java???

Og er man ikke EDB-nørd, så skal man vel heller ikke tweake? Man kan vel også komme til at spærre for meget for sig selv.............
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu