recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler - Kan der høres forskel?

 Besvar Besvar Side  <1234 9>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 23:15
Det er de langtfra. Da jeg fik udleveret en rulle, var den grønlig af ir. Forlangte self en i blank kobber
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 23:41
Først og fremmest så er det tykkelsen der er alt afgørende for din lyd, hvor meget effekt du kan overfører i dine kabler. Bevares har du nogle små højtalere vil du nok ikke høre forskel. Bagefter kan man snakke om de forskellige materialers ledeevne. Sølv er absolut den bedste leder (bortset fra superleder self.) og forsølvet ledere vil da sikkert give dig et bedre resultat hvis du var kat og kunne hører toner langt uden for vores frekvensområde. Men brug hellere pengene på et tykkere kabel end et tyndt forsølvet et. Du vil med stor sandsynlighed kunne hører forskel fra kabler til 5kr meteren også til måske 100kr meteren alt derover må i min verden anses for at være enten placebo eller unaturlig god hørelse. En ting er hvad der kan måles, et andet er hvad vores relative dårlige hørelse sammenlignet med andre væsener kan hører. Jeg er ingen ekspert og min hørelses hører sikkert ikke til menneskehedens elite, men mone erfaringer fortæller mig ovenstående.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 00:01
jeg kunne høre forskel på et par tynde 220v kabler jeg brugte og "rigtige" kabler fra Harald Nyborg 2,5mm. Tror det er pga tykkelsen. Så Size matters :)
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 00:26
Det er en misforståelse at sølv har -meget- lavere elektrisk modstand end kobber. Forskellen er ikke større en 5-6%. Til gengæld så er det -meget- dyrere hvilket som regel resulterer i, at kabler i sølv er meget tyndere og derved i praksis leder meget dårligere. Alternativt er de meget dyrere til ingen verdens nytte.

Redigeret af dpny - 31-December-2013 kl. 00:29
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 00:40
Naim kører vist kobber så vidt jeg husker... Just saying ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Uanset at der en dag kunne påvises at der absolut ingen forskel er, så ville jeg ALDRIG bruge det billige bras fra Harald Nyborg.


Hehe enig.. Skal fandme heller ikke have Harald skrald kabler i min bio.. Betaler glædeligt en meter pris for lir og branding..
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 12:24
Har nogle rigtig dyre kabler til fronterne og center som står 10.000 kr + , jeg har fået i gave for nogle år siden af svigerfar. Jeg kan ikke høre forskel på dem og på 2.5 kvadrat fra Jem&Fix, som jeg har løbende til baghøjtalerne - og ja vi har testet.

Men okay, han tror på der er en forskel og har hifi i 300.000 + klassen og på den konto er der stor forskel på hans og mit med kæmpe fordel til ham. Det er ren fornøjelse sidde og lytte musik hos ham, med en god whiskey.

Så anlægget har meget mere at sige end højtaler kabler. Men fordi jeg ikke kan høre forskel på mit "budget" surround er ikke ensbetydende med der ikke er en forskel på kabler.

Vil dog sige, med din reciever som er en budget, vil du ikke få noget som helst ud af købe dyrere kabler.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 13:19

Frem til højtaler terminaler er der intet sølv i forstærkeren. Så her er en flaskehals som dyrt højtalerkabel ikke fjerner.

Brug gode bananstik som disse.
 
 
Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.
 
 
I stedet for at bruge mange tusind på kabler, vil jeg hellere bruge penge på bedre højtalere.
 
Jeg kan varmt anbefale kabel fra Harald Nyborg.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 14:27
Det er ikke altid en god ide at ændre på delefilteret med "bedre" komponenter. Det er ikke uset at f.eks. modstanden i spolerne er en del af filterets design. Hvis man skifter dem uden at vide hvad man gør, så ændrer man ganske vist højttaleren, men der er ingen garanti for at det bliver til det bedre.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Skift det som regel tynde kabel inde i højtaleren. Hvis du er helt vild kan du også skifte kondesatorer og andre komponenter i delefilteret.


Se, det forstår jeg så ikke.. hvis man køber en bestemt højtaler, køber man den da pga. den måde den lyder på, og går da stærkt ud fra, at køber vælger den enkelte højtaler fordi den lyd der kommer ud af den tiltaler ham, og det er det han søger.. hvad nytter det så lige at gå ind og ændre på konstruktionen af den, så lyden kommer til at ændre sig? så det jo reelt set ikke den samme højtaler længere som man købte.. <- efter min mening, vil jeg sige at køber du en højtaler, er det fordi man kan lide den, som DEN er, hvis man ønsker noget andet, må man A) købe noget andet.. B) Lave noget selv..

Enig! Jeg hørte engang et par højttalere magen til mine, B&W DM7, hvor der var sat tykkere kabler i inside. Og de lød dårligere og anderledes end mine...
Til top
ManU_4ever Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ManU_4ever Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2013 kl. 15:15
Kan opdatere med at jeg har valgt at købe "de billige standardkabler" hos av-cable.

Plus jeg har bestilt nogle bananstik på eBay, så må vi se om det lever op til mine ringe krav :-)

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu