recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler - Kan der høres forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

 
Jeg mener ikke banan er spild af tid. Det tog 1 time og lodde på mine 7 kabler.
Jeg gider ikke fumle med at rode med at få alle ledere mast ned i en skrueterminal bag på receiver der sidder for tæt på hinanden.
Lyden er det samme.


Det tog mig under en time at afisolere mine 5 kabler samt sætte dem i terminalerne bag på receiveren, uden banan stik.

Plusser:
Jeg sparet pengene til køb af guld belagte stik.
Der er et led mindre mellem receiver og højttaler
Det gik hurtigere
Lydkvaliteten bliver ikke bedre

Minusser:
Skal jeg flytte om i stuen en dag er det mere besværligt.

Hvis du lodder dine stik på ledningerne er der risiko for dårlig lodning samt alle lodninger umuligt kan blive ens. Hvilket resultere i forringet lyd da det vil give en højere modstand.
Kontakt fladen tvivler jeg meget på bliver større. I skrue terminalerne er kontaktfladen allerede større end diameteren på kablet så hvad skulle det hjælpe?

Ret mig gerne hvis jeg har sagt noget som ikke passer. Jeg skriver blot hvad der er logisk.


Og angående skift af kabler i højttaler. Hvis du vil skifte dem, så drop terminalerne bag på og kør kablet direkte til forstærkeren så du undgår et led i kæden.  Det er noget rod at flytte rundt bag efter men du får indiskutabelt den bedste lyd. ( i teorien)


Redigeret af kenneth85 - 06-Januar-2014 kl. 09:24
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 09:11
JeTex: Forstår jeg det korrekt at det er kablerne der kan/skal kompensere for dårlig opstilling. Den var ny for mig.

Glæder mig til den dag hvor der kommer nogle som tør opstille en rigtig blindt test af kabler.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

JeTex: Forstår jeg det korrekt at det er kablerne der kan/skal kompensere for dårlig opstilling. Den var ny for mig.

Glæder mig til den dag hvor der kommer nogle som tør opstille en rigtig blindt test af kabler.
Der blev svaret til en generel betragtning om producenten af højttalere, og jeg citerer, " Man må forvente af producenten har lavet højttaleren færdig, men Nej". Og nej, kabler eller andet udstyr redder ikke en decideret dårlig eller forkert opstilling. Men forhold i lytterummet, kan måske forbedres med andre kabler, når ellers alt er korrekt opstillet.
Det samme gælder for video udstyr, det kan ikke færdigkalibreres på fabrikken. Det er forholdene i opstillingslokalet, der er afgørende for slutresultatet.


Redigeret af JeTex - 06-Januar-2014 kl. 09:42
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2014 kl. 19:52
Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

Jeg kan anbefale dig sådan et sæt http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0090CVJZ4/ref=oh_details_o06_s00_i00?ie=UTF8&psc=1
Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. 
De ligner da vist dem jeg har 2 x 8 stk. ($6,02) på vej fra Kina:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Grymok Grymok skrev:

 
Kvaliteten på stikkene er god solid, der fåes stik til 12 sæt. Du kan skrue kablet ind bagfra eller fra siden. De sidder SOLIDT plantet i min Anthem Receiver og min gamle Denon.
 
Jeg har nogle lignende. Vil godt vide hvordan du vil fastgøre kablet i enden?
Et gæt da jeg ikke har dem i hånden endnu. Smile
Klik på billeder på Amazon, der er et hvor skrue er skruet helt ud. Hvis du afisolerer et pænt stykke, stikker det igennem skrue fra bagside og trækker den afisolerede del igennem modpart og ud igennem siden, skruer skrue ind med ledning trykket i bund under montering. Og klipper den overskydende afisolerede del væk efter operation. Wink

Mvh. JørgenT


Redigeret af JørgenT - 06-Januar-2014 kl. 19:53
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 789
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu