recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler - Kan der høres forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 9>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 19:24
Hørt.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 19:39
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hørt.

Hørt forskel?Tongue
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 20:16
Jeg står lidt i samme dilemma... Skal snart flytte i hus og der skal bruges lidt flere seriøse meter for at komme rundt, i forhold til hvad jeg plejer...

Så jeg skal også finde ud af hvad jeg skal bruge ;/
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 20:25
Oprindeligt skrevet af Pime Pime skrev:

Prøv at læse disse links:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41959&PN=4&title=anmeldelse-af-hjttalerkabler


Subjektivt - mennesket er let at snyde.


Oprindeligt skrevet af Pime Pime skrev:


http://en.wikipedia.org/wiki/Litz_wire
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect


Angående skin effect, så vil et 60kHz signal "fylde" de yderste 0,25 mm af en leder i et kabel. Lavere frekvenser vil "fylde længere ind".
Jeg har bare til gode at se et (helt almindeligt dumt billigt) højttalerkabel hvor de enkelte ledere i kablet er over 0,5 mm tykke..

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 20:47
Selv med et 2,5mm^2 solidcore kabel er tabet forsvindende lille. Jeg kom frem til ca. 0,1db ved 20kHz ved 10m, ud fra det jeg kunne få ud af wiki artiklen. 

Det er fuldkommen håbløst, at en der præsenterer sig som ingeniør bruger sådan noget ævl til at refærdiggøre sine subjektive oplevelser

Men held og lykke med at høre det Pime Smile
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2014 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Pime Pime skrev:

Prøv at læse disse links:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=41959&PN=4&title=anmeldelse-af-hjttalerkabler


Subjektivt - mennesket er let at snyde.


Måske, men så kan man vel igen spørge sig selv, at hvis man f.eks. sidder til en lyttetest, hvor lad os sige 20 mennesker deltager.. og der bliver lyttet på 3 forskellige kabler.. 15/20 mennesker er enige om at der er forskel i lyden på de 3 kabler, og måske endda lyder bedre jo dyrere de bliver..
(De sidste 5/20 er enten dels eller helt uenige)
Lad os bruge disse 3 typer som eksempel: ren kobber, forsølvet og fiber.

Men hvis der i en test, måske kun måles en forskel på 2-5% eller mindre.. hvad ville DU så gå efter??

Ville du:
A) Gå efter hvad elektroniske måle apparater fortæller dig, fordi de viser mest præcist hvilken forskel der reelt set er?

eller ville du:
B) Gå efter hvad de 15/20 personer er enige om??

Husk på dette: Uanset hvad der kan måles, og hvor meget mennesket reelt set kan snydes, så er det vel i sidste ende det den/de ENKELTE personer kan hører, der må tælle? og sidst men ikke mindst, den/de person(er) der skal lytte til skidtet til daglig? Smile


Redigeret af Muffeh - 01-Januar-2014 kl. 23:32
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 00:20
Hvis testen er en blindtest, hvor ingen af testpersonerne ved, hvilket kabel der bruges på hvilket tidspunkt, så tror jeg på resultatet.
Så længe folk ved, hvad der bliver brugt, så er resultater bedøvende lige meget.

Jeg har tilbudt en del personer i dette forum at komme forbi deres egne anlæg med lidt stumper forskelligt kabel, for at lave en lyttetest. Der er ingen der tør tage testen, til trods for at jeg gerne vil overbevises.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 00:26
Længde og tykkelse har betydning. Det er min kæreste enig i hvis jeg spørger.
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 01:10
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Længde og tykkelse har betydning. Det er min kæreste enig i hvis jeg spørger.

Har I foretaget en repeterbar dobbelt-blind test? LOL
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 03:54
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis testen er en blindtest, hvor ingen af testpersonerne ved, hvilket kabel der bruges på hvilket tidspunkt, så tror jeg på resultatet.
Så længe folk ved, hvad der bliver brugt, så er resultater bedøvende lige meget.

Jeg har tilbudt en del personer i dette forum at komme forbi deres egne anlæg med lidt stumper forskelligt kabel, for at lave en lyttetest. Der er ingen der tør tage testen, til trods for at jeg gerne vil overbevises.

Klaus


Altså, du må GERNE komme her hvis det er, at DU tør tage vejen? Wink
Skal ikke ku love jeg kan fortælle dig præcist hvad der er hvad, men tør væde med jeg kan høre forskel :) (eneste jeg skal bruge, er en nummerserie, hvorfra jeg kan prøve og gætte på, om jeg så får noget rigtigt må vi se...)

altså, har været til test hvor man har vidst hvilke kabler der VILLE blive brugt, men ikke hvornår de enkelte var sat til... og der var forskel at høre ;)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 03:54
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Længde og tykkelse har betydning. Det er min kæreste enig i hvis jeg spørger.


^Må være den bedste one-liner til dato her inde LOL^
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hørt.

Hørt forskel?Tongue
 
Nej nej.
 
Jeg er bare heller ikke stødt på en videnskabelig test som påviser at der er forskel.
 
Dem som tror på at der kan høres forskel, hører en forskel.
 
Dem som ikke tror at der er en forskel, kan ikke høre forskel.
 
Husker en udsendelse som John Cleese lavede om vin. Her fik deltagerne en hvidvin med frugtfarve. Der var ikke en der opdagede at de drak hvidvin.
 
Så indtil videre kører jeg lykkeligt med kabler fra Harald Nyborg.Smile


Redigeret af Mufti - 02-Januar-2014 kl. 08:19
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu