recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttalerkabler - Kan der høres forskel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttalerkabler - Kan der høres forskel?

 Besvar Besvar Side  <1 34567 9>
Forfatter
Besked
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 09:00
Muffeh > Bare lige en lille indskyldese, umiddelbart bliver det rigtig svært at at sammenligne kobber eller sølv med fiber, da fiber er blandt de dårligste ledere der overhoved findes (glas) måske omkring 10000 MegaOhm modstand pr meter, Fiber ikke kan erstatte dine højtalerkabler med mindre det er aktive højtalere. Også giver det ikke mening at snakke om højtalerkablers kvalitet :)

Redigeret af fiskerendk - 02-Januar-2014 kl. 09:04
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 09:10
Og lad os da antage at ingeniøren i den linkede debat tråd har ret, så retfærdiggøre "skin effekt" kun en meterpris på 10kr/pr leder for 2.5mm2. dvs 40kr pr. biWire-kabel/m. for det Litzer kabel.

Redigeret af fiskerendk - 02-Januar-2014 kl. 09:18
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 12:02
Jeg syntes det ville være interessant hvis folk ville fortælle hvilket udstyr de har lyttet på. På en DM686 - der jo er relativ billig(1499) og meget tilbagelænet i mellemtonen og noget fyldig i bassen - er det jo ikke super nemt at høre forskel. Jeg mener klart der er forskel på kabler men man skal jo også have udstyr der kan afslører det. Til dine baghøjttalere ville jeg også bruge et billigere kobber kabel men ikke for tyndt, så modstanden bliver for stor. Min. ca. 2,5mm2.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 12:39
Jeg kører 2,5mm Jem & Fix kabler rundt til alle højttalere i mit setup.
Lyder ganske udemærket. Jeg tror rummet, højttalerne og receiveren har langt mere at sige end kablet.

Og drop banan stik. med mindre du har tænkt dig at flytte rundt på kabler tit har det bare spild af tid og penge. Det giver ikke bedre lyd. 

Og hvis en blind måling skulle have værdi skulle man teste 3 eller flere kabler af flere omgange hvor man har byttet om på rækkefølgen. test personerne må ikke vide hvilke kabler der spiller. Det skal være samme receiver og højttaler til alle kabler. og alle skal stemme 1 gang pr omgang anonymt uden at snakke indbyrdes.
Dette holdt op imod målinger foretaget på fintfølende udstyr kunne være interessant.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 15:30
Synes den her lidt semi-videnskabelige test er lidt interessant: http://stereos.about.com/od/accessoriesheadphones/a/Do-Speaker-Cables-Make-A-Difference-Science-Weighs-In.htm

Her virker det jo til at der er en forskel, men at det nok mere er kvadratet der er afgørende, mere end alt det andet.
Til top
kriller7000dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriller7000dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 15:55
Jeg hører selv til skeptikerne der tvivler på forskellen mellem kabler. Men det får mig til at tænke bag på ens ht. Mange ht er kortsluttet bag på mellem terminalerne.

Det jeg vil frem til er at jeg synes at have læst (gennem tiderne) andre skeptikere anbefaler at skifte de originale massive jumpere ud med nogle af god kvalitet, da de giver forbedringer. Men de mener dog at stadig der ikke er forskel på kabler?

Hvad siger I til den? Er andre stødt ind den slags meninger?
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 16:20
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Synes den her lidt semi-videnskabelige test er lidt interessant: http://stereos.about.com/od/accessoriesheadphones/a/Do-Speaker-Cables-Make-A-Difference-Science-Weighs-In.htm

Her virker det jo til at der er en forskel, men at det nok mere er kvadratet der er afgørende, mere end alt det andet.

Tak for linket spændende læsning. 

Som tilføjelse til dit link kan jeg lige tilføje en omregner fra "Wire Gauge" til mm :)
http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html

Hurtig fortalt så svare et 24 wire gauge til 0.5 mm og 12 svare til 2mm
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 16:50
Ja til diameteren af kablet. Højttalerkabler er dog normalt opgivet i tværsnit areal, så hvis man vil sammenligne med de tal man almindeligvis bruger, så svarer et 24 wire gauge til 0.2 mm^2 og 12 svare til 3,3mm^2.
 
Et 24 gauge kabel har dermed et tværsnit der er mere end 10 gange mindre end et 2,5mm^2, som vel er den mest normale størrelse. Ikke mærkeligt at de kan skabe et resultat på den basis.


Redigeret af dpny - 02-Januar-2014 kl. 16:55
Til top
micker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 356
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér micker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 20:07
Det er utrolig simpelt, der er hørbar forskel, hvis ikke man kan høre det er ens setup og/eller kilde for dårlig. Ellers kan man ikke høre:-)
Panasonic TH42PX70

Denon / B&W 800 bio

PS3
Til top
osbech Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 889
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér osbech Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 20:39
@Micker, jamen så er den diskussion jo lukket, med så veldokumenteret evidens, så kan der vist ikke længere være tvivl ;)

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at se noget videnskabeligt der viser en hørbar forskel. Og ikke bare "der er forskel for jeg lige har brugt 10.000kr på kabler" argumenter.

Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 20:48
Ja og hvornår er et setup godt/dyrt nok til at de forskelle skulle være hørbart bedre og ikke bare en anelse anderledes. Det er fedt nok at sige at så er det bare ikke godt nok men hvis der skal anlæg for en million til før der er en hørbar forskel som måske ikke engang er bedre bare anderledes.

Redigeret af fiskerendk - 02-Januar-2014 kl. 20:49
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2014 kl. 21:08
uanset udstyr, om det kabler, forstærkere, højtalere eller noget helt 5. så vil jeg klart sige, at der ER en forskel, og er os sikker på det faktisk kan måles.. om det kan høres kan så diskuteres, og om det bedre? tjah.. det vil jeg sige er 110% op til den enkelte der skal smide pengene efter lortet.. for er han/hun utilfreds med det, så sagen jo klar, så det bare ikke det rigtige.. uanset om det koster 5 eller 5000 kr, eller måske 5 millioner!
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu