recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Annulering af slutseddel (bilkøb)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Annulering af slutseddel (bilkøb)

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:



Det gør de ikke nej. Der er i dette "frie" land tvungen forhandleravance

Det handler om hvad der skal betales afgift af - det er bestemt ikke tvunget rent faktisk at tjene penge på bilen.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 18:46
Det er altid godt at kende sine rettigheder, inden man går i gang med at annullere en kontrakt.
 
Meeeeeeen.....
 
Start dog med at kontakte forhandler(gerne personligt fremmøde) og forklar din situation.
 
Er sikker på at forhandler er rimelig og hjælper med en løsning.Smile
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 18:51
Rigtig træls du har mistet jobbet, op på hesten igen, hvem ved måske har du fundet nyt job inden du har set dig for ;)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja det kan du, det koster blot forhandlerens avance. Med andre ord, du slipper ikke gratis ud af en slutseddel.


I så fald kan man håbe det er en af de billige biler og at den ikke er brugt. Dem taber de penge på at sælge.


Det gør de ikke nej. Der er i dette "frie" land tvungen forhandleravance


Så vidt jeg er informeret fra en bekendt der er sælger ved Ford sætter de ca. 1200 kr. til på en Ford Ka. De skal endda selv betale de ca. 500 kr. det koster at få bilen fragtet ud til forhandleren.

Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Status: Offline
Point: 801
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas Bojer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 22:19
Samme ting har jeg prøvet ved en Ford forhandler for 6-7 år siden der mistede min kone jobbet og vi havde ikke behov for bilen. Vi havde kun skrevet slutseddel da vi altid køber kontant. Ford i Hadsund sagde blot pyt jeg sælger da bare bilen til en anden ;O)

Hilsen Jonas Bojer
Til top
Akneman Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 30-December-2013
Sted: Hillerød
Status: Offline
Point: 3
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Akneman Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 22:31
Den er da nem. Du kan ikke finansiere en bil uden arb. Så toyota finans vil da ikke låne dig pengene. Så du kan sagtens ophæve købet. For det er jo betinget af finansieringen.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 22:47
Det er vigtig at slå fast at, en aftale om et køb er bindende for en forbruger og du kan som udgangspunkt ikke fortryde når du køber vare i en fysisk butik.  Sælger kan desværre stille nogle krav, så som at du fortryder med en rimelig frist, og hvis sælger i så fald vil ophæve den indgået handlen, kan han b.la. også kræve at du betaler for transporten af bilen til forhandleren etc.

købeloven giver desværre ikke nogen lovbestemt ret til at fortryde køb.

Mon ikke sælger er en smule hærderlighed og river den slutseddel i stykker, ta nu en sludder med ham og hvis handelen er betinget af finansieringen, som er blevet bevilliget ud fra b.la. din faste indtægt, og som nu vil blive væsentlig forringet, og som du faktisk har pligt til at oplyse. Dine økonomiske oplysninger vil jo ikke være korrekte når du underskiver lånet da de jo var baseret på at du var i arbejde, i dette tilfælde skriver du i så fald under på noget som ikke er korrekt, og under falske forudsætninger. Reglen om de økonomiske oplysninger som skal skal oplyses ved ansøg på lån, trådte i kraft pr. 1. november 2010

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6621
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 22:51
Hvis det var mig, var jeg startet med at spørge min fagforening. Jeg skulle alligevel have fat i dem samme dag, jeg blev fyret.

Venlig hilsen
KB
Til top
Nikodk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nikodk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 22:53
Med mindre der er nedskrevet forbehold i slutsedlen, som du kan henvise til, har forhandleren sin fulde ret til at få en kompensation for annullering af handlen.

Forhandleren har krav på at blive stillet som om, aftalen var blevet korrekt opfyldt. Dette indebærer bl.a. dækning af avancetab og evt. tab, der kan opstå i forbindelse med videresalget af bilen, herunder omkostninger til annoncering og forrentning af købesummen.

At mange forhandlere i mange tilfælde vil lade kunde ophæve handlen uden kompensation betyder ikke, at de forhandlere, der kræver kompensation er nogle dårlige forhandlere.

Tag fat i din forhandler - lad være med at kræve noget som helst, men sæt ham ind i din situation, så løser I det nok på en fornuftig måde. Bilhandlere er også en slags mennesker

Tidligere var der en fast tekst på slutsedler hos bilforhandleren, hvor der stod det kostede 10% af købsprisen, men denne bod er ikke tilladt ved forbrugerkøb.

Det står anderledes til ved hushandler, hvor der er en lovbestemt fortrydelsesret, men ved bilhandler og alle andre aftaler, er der altså ikke nogen fortrydelsesret, med mindre det fremgår af kontrakten.



Redigeret af Nikodk - 08-Januar-2014 kl. 22:55
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2014 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Hvis det var mig, var jeg startet med at spørge min fagforening.


Fagforening?

Nej, start med bilsælgeren......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2014 kl. 09:49
Har lige været ude og snakke med sælgeren og han kunne godt se problamatikken i det der er sket og vi blev enige om at han bare rev papiret i stykker igen, så sagen er hermed afsluttet
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2014 kl. 09:56
Tillykke med det.
 
Sælger ved godt du vender tilbage, når du forhåbentlig snart finder nyt job.Clap
 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu