recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Center højttaler - vinkles eller ej
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Center højttaler - vinkles eller ej

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Center højttaler - vinkles eller ej
    Sendt: 12-April-2014 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

 
Hvis man kan undvære centeren, er det en fordel fordi den akustisk er placeret meget uheldigt. Alt det der er imellem og bag højtalerne forringer lyden.
Til gengæld får man en masse andre negative akustiske artifacts ved at lade L/R gengive center-indholdet og man giver alle andre end den ene person der sidder 100% i midten en "skæv" oplevelse.
Det er bare et spørgsmål om højtalerne er gode nok. Det fungere særdeles fint hos mig.
Nej, det er ikke et spørgsmål om hvorvidt højttalerne er gode nok. 

Et simplificeret eksempel: Du sidder foran et par stereohøjttalere der gengiver en phantom center - dvs. begge højttalere sender samme signal ud. Hvert øre vil modtage lyden fra både højre og venstre højttaler men der vil være en tidsforskel mellem signalet fra hhv. højre og venstre pga forskellen i afstanden fra øret til højttalere. For en højttalervinkel på 30 grader og et gennemsnitligt hoved vil tidsforskellen være 0.27ms og dette vil resultere i et dip 1.85khz. Hvordan kan gode højttalere ændre på det?

Hvordan kan gode højttalere ændre på, at personer til højre/venstre for centerlinjen oplever at lydbilledet hælder til den ene side?

Det kan gode højtalere ikke ændre på. Det de kan ændre på er, at de kan mere. De kan bedre formidle de mange lyde uden at virke pressede. Men det er vigtigt at høre hver højtalere samtidigt dvs. at man sidder lige i midten. At der er samme præcise afstand til hver højtalere. Det samme gælder hvis man bruger centerhøjtalere, fordi her kan der også være et mix af lyden imellem venstre højtaler og center højtalere. Og imellem højre højtalere og center. Det er yderst sjældent at man lader en tenor have centeren for sig selv. Men det er sket i et meget seriøst optage sted.
Hvis man vi i mål skal der kæles for placeringen og måles meget præcist. Det er noget Jim Smidth i sin gode bog "Get Better Sound" lægger meget vægt på. Han måler med laser og han rejser rundt og gør det for folk mod betaling. Han har i sin fine bog, jeg kun kan anbefale at anskaffe sig. Der kan jo ikke ske andet end at man lærer noget. Han forklarer meget tydeligt, at det ikke dur, hvis ens højtalere ikke har samme udstråling. Altså ingen liggende center og stående fronter. Han fraråder iøvrigt brug af en center højtaler, som så mange andre også gør, hvis man går meget op i kvalitet.
En ting der undrer mig er, at hvis man på nogen måde er imod en centerhøjtaler, er der en masse kritiske røster. Det er iorden at være uenig; men jeg tror at mange der farer op, og måske aldrig har prøvet at lytte til med og uden center. Det kan ikke gøre noget, at selv prøve nogle ting og selv danne sig i egen mening.
Jeg har prøvet, om det var muligt, i Hifiklubben i Kgs. Lyngby, at lytte til noget med og uden en center højtaler. Jeg fik først en masse forklaringer remset af, med hvilke fordele det var, at bruge en center. Men jeg kunne ikke i deres butik få lov til at prøve at høre forskellen selv.
Jeg kunne ikke dy mig for at spørge den forholds unge ekspedient, der havde rost hans nyerhvervede anlæg, med B&W højtalere, om han havde prøvet at lytte til med og uden center. Det havde han ikke, og hvorfor skulle han det. Nu havde han jo købt en center......
Hvis man sparer pengene til en center, kunne der måske være brugt mere til fronterne så man også fik god stereo. Eller en bedre subwoofer, der virkelig er et sted, der er godt at bruge mange kræfter på. Eller nogle bedre surround højtalere, der passer til fronterne. Eller hvad med at ofre beløbet på akustikken. Måske var det der gav mest for en. Det er noget der løfter musikanlægget til nye højder. Hvem ved?
En ting der er vigtig er, at højtalerne passer sammen. De skal have samme delefrekvens. De skal passe med fasen. De skal blæse samtidig. De skal det modsatte samtidig. Altså f.eks. blæse i bassen. Suge i mellemtonen og blæse i diskanten. Så de ikke ophæver hinanden.


Redigeret af Sven Palvig - 12-April-2014 kl. 19:56
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2014 kl. 09:59
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Jonas_h

Jeg tror det er fordi Steen Duelund aldrig har lavet en centerhøjttaler LOL
Steen Duelund har skam lavet en center til en Morten Jacobsen efter alle kundstens regler. Det var nu Morten der ville have en center. Men det endte med, at centerlyden blev kanaliceret ud til venstre og højre højtalere, der var Steen Duelunds store 4-vejs højtalere.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 19:30
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

</span>Med den tidligere mindre HTM62, hørte jeg mest fimeffekter fra L og R fronter. Også noget at tænke over hvis man fravælger center.


Ikke forstået.

Tidligere, med en mindre center, hørte jeg aldrig et brag fra en eksploion i center. Det sker nu, når det sker i midten af billedet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Ok, det har jeg bare ofte læst at folk har besvær med.

Ja det ER der også mange der har problemer med - det siger vel bare noget om hvor langt flertallet er fra at have god lyd. Jeg vil argumentere for at flertallet slet ikke er klar over hvor langt fra målet de er. Problemet er at det ofte skyldes at man forsøger at levere god lyd i omgivelser der ikke egner sig til det.

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Med den tidligere mindre HTM62, hørte jeg mest fimeffekter fra L og R fronter. Også noget at tænke over hvis man fravælger center.

Ikke forstået.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Må indrømme jeg ALDRIG har problemer med at høre dialogen med den center.


Med udstyr i denne klasse synes jeg helt ærligt også godt man må sætte overliggeren en del højere end dét.

Ok, det har jeg bare ofte læst at folk har besvær med. Jeg kan tilføje at den center også yder filmeffekter fuld refærdighed. Med den tidligere mindre HTM62, hørte jeg mest fimeffekter fra L og R fronter. Også noget at tænke over hvis man fravælger center.

Redigeret af Kampus - 10-April-2014 kl. 19:01
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

 
Indrømmer at det er en smule for teoretisk (og skrev også en simplificeret forklaring da der selvfølgelig er flere forhold), men en kommentar som "der er ingen ulemper hvis bare højttalerne er gode nok" er jo noget nonsens. Og selvfølgelig kan man opnå bedre resultater med phantom fremfor en lille elendig højttaler som dedikeret center, men hvis jeg summerer alle de indlæg skrevet af Sven Palvig ang. phantom, så lyder det efterhånden som om, at en center, uanset kvalitet, altid vil være en dårligere løsning.

Two wrongs don't make one right Wink Jeg er enig i at Sven's fremstilling også er forsimplet, men min pointe er at ulemperne ved at have en centerhøjttaler, hvis den er skidt placeret, heller ikke kan koges ned til "lille elendig centerhøjttaler". Min center-lyd hænger midt i billedet, og det lyder _præcist_ som om der var en højttaler bag lærredet. Hvis jeg tog en højttaler der var 100% identisk med fronterne, og lagde den ned under lærredet, så ville lyden komme fra under lærredet og ikke direkte fra lærredet. Det er en prioritering jeg har lavet i min lille egoist-biograf, hvor jeg er ligeglad med om konen har god lyd. Under nogle forhold, så ER det bedre at have ingen center end at have en god center. Under optimale forhold er det ikke, men ikke alle har optimale forhold.

Det handler om at evaluere totaloplevelsen frem for at evaluere udstyret. Dér hvor jeg bestemt også er uenig med Sven Palvig, er når argumentet bliver at det handler om godt nok udstyr. Jeg mener netop ikke det er dér problemet ligger. Ikke nødvendigvis i hvert fald.
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 18:53
Jonas_h

Jeg tror det er fordi Steen Duelund aldrig har lavet en centerhøjttaler LOL
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg synes du tager en alt for teoretisk indgangsvinkel til det... For det første, så er du meget velkommen til at høre en MEGET overbevisende phanton-center i min kælder, hvis du ikke har hørt det fungere før... (Spørg Peter hvis du vil have en uvildigs ord for dét). Men ja, kun hvis man sidder i sweet-spot. Der er ingen tvivl om at tre ens højttalere fuldstændigt ens installeret vil være den perfekte opstilling, men hvis alternativet - som her - er en center-højttaler af lavere kvalitet/mindre størrelse, med en væsentligt dårligere placering, så kan phantom center - for sweetspot positionen - godt være en væsentligt bedre løsning. Det dyk du beskriver pga. tidsforskellen mellem ørerne er jo en dråbe i havet i forhold til hvad der sker med lyden af en centerhøjttaler der står på et AV møbel. Det er ikke nok bare at udpensle de negative sideeffekter af et givent valg, du må jo også tage højde for de undgåede ulemper ved alternativet. 

Ingen løsning er teoretisk perfekt - heller ikke tre ens højttalere faktisk, for du kan fysisk ikke undgå at centerhøjttaleren har andre akustiske forhold end højre/venstre, du kan mindske problemerne med akustik-regulering osv, men det perfekte findes ikke. Derfor er teoretiske argumenter for at et givent valg er rigtigt eller forkert, reelt værdiløse. Det handler oftest om at vælge mellem forskellige ikke-perfekte løsninger. Så igen, HVIS du vil tænke dig frem til hvad der er bedst, så må du tage højde for alle fordele og ulemper ved alle mulige løsninger.
Indrømmer at det er en smule for teoretisk (og skrev også en simplificeret forklaring da der selvfølgelig er flere forhold), men en kommentar som "der er ingen ulemper hvis bare højttalerne er gode nok" er jo noget nonsens. Og selvfølgelig kan man opnå bedre resultater med phantom fremfor en lille elendig højttaler som dedikeret center, men hvis jeg summerer alle de indlæg skrevet af Sven Palvig ang. phantom, så lyder det efterhånden som om, at en center, uanset kvalitet, altid vil være en dårligere løsning.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 18:43
Mit argument er iøvrigt det samme mht. Sven Palvig's pointer. Det er rigtigt at der er nogle problematiske ting ved at en centerhøjttaler ligger ned, men i praksis er det minimalt i forhold til de akustiske forhold som de fleste giver den. Folk giver bare ofte skylden til dét at den ligger ned, når de kan høre at den lyder anderledes end fronterne, men som regel er det placeringen der i virkeligheden er synderen. Især når den står på eller i et TV-møbel.

Og kald mig bare en arrogant nar, men alle der mener det ikke er problematisk at lægge en centerhøjttaler i eller på et tv-møbel, siger mere om egne kvalitetskrav end om hvad der rent faktisk sker med lyden. Jeg har ALDRIG oplevet et setup med en centerhøjttaler i eller på et tv-møbel, hvor en simpel pink noise sekvens lyder bare nogenlunde ens fra de tre fronthøjttalere, selv om højttalerne er 100% ens. Og heller ikke hos de par stykker jeg har besøgt hvor centeren stod lodret, iøvrigt. Og af den årsag jeg nævnte ovenfor, forskellig afstand til sidevæggene, så lyder centeren oftest anderledes ifht. sidehøjttalerne, selv om de sidder fuldstændigt ens placeret og er fuldstændigt ens - MEDMINDRE rummet er effektivt akustik-reguleret. Af samme årsag mener jeg det er lidt flueknepperi at hænge sig i om center-højttaleren under de betingelser de fleste giver den (i/på tv-møbel) er magen til fronterne eller ej. Hvis man laver en gennemført bif er det væsentligt, hvis man smækker en stak højttalere op i tv-stuen og kalder det en hjemmebiograf, så er det en dråbe i havet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Må indrømme jeg ALDRIG har problemer med at høre dialogen med den center.

Med udstyr i denne klasse synes jeg helt ærligt også godt man må sætte overliggeren en del højere end dét.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

 
Nej, det er ikke et spørgsmål om hvorvidt højttalerne er gode nok. 

Et simplificeret eksempel: Du sidder foran et par stereohøjttalere der gengiver en phantom center - dvs. begge højttalere sender samme signal ud. Hvert øre vil modtage lyden fra både højre og venstre højttaler men der vil være en tidsforskel mellem signalet fra hhv. højre og venstre pga forskellen i afstanden fra øret til højttalere. For en højttalervinkel på 30 grader og et gennemsnitligt hoved vil tidsforskellen være 0.27ms og dette vil resultere i et dip 1.85khz. Hvordan kan gode højttalere ændre på det?

Hvordan kan gode højttalere ændre på, at personer til højre/venstre for centerlinjen oplever at lydbilledet hælder til den ene side?


Jeg synes du tager en alt for teoretisk indgangsvinkel til det... For det første, så er du meget velkommen til at høre en MEGET overbevisende phanton-center i min kælder, hvis du ikke har hørt det fungere før... (Spørg Peter hvis du vil have en uvildigs ord for dét). Men ja, kun hvis man sidder i sweet-spot. Der er ingen tvivl om at tre ens højttalere fuldstændigt ens installeret vil være den perfekte opstilling, men hvis alternativet - som her - er en center-højttaler af lavere kvalitet/mindre størrelse, med en væsentligt dårligere placering, så kan phantom center - for sweetspot positionen - godt være en væsentligt bedre løsning. Det dyk du beskriver pga. tidsforskellen mellem ørerne er jo en dråbe i havet i forhold til hvad der sker med lyden af en centerhøjttaler der står på et AV møbel. Det er ikke nok bare at udpensle de negative sideeffekter af et givent valg, du må jo også tage højde for de undgåede ulemper ved alternativet. 

Ingen løsning er teoretisk perfekt - heller ikke tre ens højttalere faktisk, for du kan fysisk ikke undgå at centerhøjttaleren har andre akustiske forhold end højre/venstre, du kan mindske problemerne med akustik-regulering osv, men det perfekte findes ikke. Derfor er teoretiske argumenter for at et givent valg er rigtigt eller forkert, reelt værdiløse. Det handler oftest om at vælge mellem forskellige ikke-perfekte løsninger. Så igen, HVIS du vil tænke dig frem til hvad der er bedst, så må du tage højde for alle fordele og ulemper ved alle mulige løsninger.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2014 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Oprindeligt skrevet af blumenburg blumenburg skrev:

Jeg vil give dig ret i at centeren kan undværes hvis man sidder i sweetspot men at hævde at kvaliteten af fronterne kan kompensere for at sidde skævt for skærmen og af den grund ikke opleve at lydbilledet tipper kan jeg simpelthen ikke se logikken i.
Min erfaring er, at man mister det fine dybdeperspekt og istedet hører lyd fra en lille centerhøjtaler, når man sidder i midten.
Når man sidder forskudt, er det hos mig ikke noget problem at sidde forskudt. Overhovedet ikke. Hvis man har en centerhøjtaler har den typist to ens mellemtoner/basser der så snakker i munden på hinanden. Det betyder at man får en udfasning et sted i frekvensgangen. Hvis højtaleren står op, sker det ikke. Underligt er det, at ofte ser man en centerhøjtaler placeret vandret med masser af luft til fladskærmen. Den afstand skal selvfølgelig være så tæt som muligt. Hvis det er muligt, kunne man med fordel lade højtaleren stå op for en bedre spredning af lyden.
Når man har to ens enheder sker der en samling af lyden. Det betyder, at spredningen sker på en måde fra en liggende centerhøjtaler og fra en anden måde fra de stående fronthøjtalere. Det er ikke godt.

 
Det er simpelthen utroligt at du kan blive ved med bare at gentage dig selv uden at tage stilling til det der allerede er skrevet til dig. Læs det Jonas har skrevet. Det er det samme som jeg selv tidligere har skrevet til dig og det er særdeles relevant. Jeg prøver een gang til: Du løser ikke problemet med to "basser" i een centerhøjttaler ved at bytte dem ud med to basser i et sæt stereohøjttalere. Du gør problemet værre (!) fordi der nu er endnu større afstand mellem enhederne og fordi du nu også her to diskantenheder der råber i munden på hinanden. Du kan ikke generalisere at alle centerhøjttalere er ringe fordi dem du tilfældigvis selv har hørt er det. Den rigtige løsning er ikke at eliminere den dårlige centerhøjttaler. Løsningen er at erstatte den dårlige center med en god center.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu