recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC strømforbrug og holdbarhed
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC strømforbrug og holdbarhed

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PC strømforbrug og holdbarhed
    Sendt: 02-April-2014 kl. 17:51
Hej,

Jeg har en 2 år gammel Windows 7 maskine der står og snurrer en 15 timer om dagen pga. mit arbejde, og nogle gange natten over, fordi den står og render store filer.

Så kom jeg til at tænke på om det er mega dyrt at have sådan en stationær PC til at stå og køre i døgndrift, eller om der findes bedre/billigere alternativer? Jeg skal bruge kraften bag en stationær, og det smarteste det er at lade den arbejde om natten, når jeg ikke skal bruge den.

Og noget helt andet... Hvor længe kan sådan en computer holde til at køre, uden at få en pause? Brænder den samme lige pludselig? Den står nogenlunde frit under mit bord, hævet 20 cm. fra gulvet, og der er ikke mega varmt her inde.
          
Til top
top30 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Oktober-2012
Sted: Køge
Status: Offline
Point: 12
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér top30 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 18:10
Hej

Når det ikke er en decideret Workstation der er beregnet til at være tændt og arbejde så meget hver dag, er der stor sandsynlighed for at specielt harddisken står af efter ca. 3 år, hvis ikke før.

Om de andre komponenter i maskinen holder længere eller kortere er svært at sige, men generelt er pc'ere til privat brug ikke beregnet til at køre så meget, og ja nogle vil med det samme komme og sige at de har haft deres pc i 4 år og har kørt i døgndrift uden problemer, men det er mere held end forstand, for der er en grund til at HP, Lenovo, Fujitsu m.v. laver workstation pc'ere, disse er bygget til at holde til hård arbejds belastning i mange timer om dagen, men koster også væsentlig mere end en normal pc.

Så sørg for at have en god backup af alt din vigtige data på harddiskene, og sørg for at div. blæsere i pc'ene ikke er fyldt med støv og skidt, så kan du være heldig den holder noget tid endnu.

Strømforsyningen er der specielt også stor sandsynlighed for brænder af på et tidspunkt, også kan du være uheldig at alt hardware brænder af.

Men dette er Worst case og ikke ensbetydende med at det sker imorgen eller om et år for dit vedkommende.

Mvh
Top30
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 19:01
Okay, jeg tænkte nok at den "lider" en større belastning end hvad godt er.

Men nu er det så ikke hver nat den kører, måske snarre en to-tre nætter om ugen, og nogle uger slet ikke. Det er meget forskellige alt efter hvad der skal laves.

HVIS så vi ser bort fra det med at den står tændt om natten, og tager det her eksempel i stedet for:

Jeg står op om morgenen kl. 8 og tænder min PC, og så slukker jeg den først igen kl. 24. Dvs. den er tændt i ca. 16 timer om dagen. I de 16 timer arbejder den jo ikke konstant, da jeg ikke sidder ved computeren hele tiden, så der er meget tid hvor den bare står stille med pauseskærm eller med skærmen slukket. Når så jeg går i seng, så slukker jeg ikke computeren, men jeg vælger den funktion der hedder "Slumre" og så går computeren i en slags standby.

Er det et forbrug der er mere skadeligt end normalt, til en privat PC?
          
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 20:45
Det er meget afhængig af hvilke komponenter der sidder i maskinen. Især bundkort har meget svingende kvalitet og holdbarhed. Uforklarlig ustabilitet og ting der lige så stille ikke længere virker er tegn på at det er ved at være oppe over til en udskiftning. (og når jeg siger uforklarlig så er det pludselige genstarter, generelle BSOD'ere og lignende) Det samme kan gælde for strømforsyningen også. Køling kan også blive et problem. Blæserne er generelt ret holdbare som top30 også siger, men hvis de står med et par cm støv omkring sig. Så kan man altså få temp et par grader ned ved lige at give noget nyt kølepasta en gang i mellem og så lige få støvsuget blæser og ribber i køleren.
Diske - tja jo mere man holder dem kørende med så konstante omgivelser som muligt, jo længere holder de også. 7-9-13 har jeg aldrig haft et totalt nedbrud på en disk (og fandt faktisk et par 60GB IDE diske forleden da jeg ryddede op. Blev lige kort slettet inden de kom på genbrugspladsen, og de kørte fint)
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 22:40
Okay, tak for svar. Jeg må lige få set computeren igennem for støv osv., men jeg tror ikke det er så slemt, da jeg altid har været ret obs på netop støv.

Men som sagt, er 16 timers brug om dagen meget, og Slumre funktionen på om natten, eller er det svært at sige, da man både kan være heldig og uheldig med hardware? Selvfølgelig er 16 timers drift om dagen en del, men jeg mener også en computer burde kunne bruges, altså uden man skal tænke på at nu bliver man lige nødt til at slukke i et par timer.

Jeg back'er op jævnligt og ellers så bruger jeg den som beskrevet, nogle gange kører den om natten. Så må jeg være obs hvis den starter på underlige ting og bliver sløv.

Spændende at se hvad elregningen siger. Tror ikke det er helt billigt, desværre
          
Til top
Dev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Februar-2014
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 08:00
Kør du bare løs, de fleste maskiner klarer fint desideret 24/7 drift i 4+ år uden problemer. Så længe der er nok køling.

Mht. Pris for at gøre det, så kommer det an på hvor meget strøm den bruget, men det er nok imellem 2500-4000kr om året
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 13:48
Altså 2.500 - 4.000 om året er hvis den kører 24/7? Det var ikke så slemt som jeg troede, så det er ok :)

Tak!
          
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2014 kl. 01:09
Det kommer jo for pokker an på hvilken pc du har - du har ikke fortalt os om du sidder med en haswell core i3 og bruger den som apu eller om du har en AMD fx8350 med crossfire og hele pivtøjet..

Min pc bruger ca. 100W... eller 2-3 kroner om dagen.
Til top
nalla Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 27-Marts-2014
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nalla Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2014 kl. 08:59
Kør du trygt videre, men sørg dog for at den tager backup af dine data f. eks. om natten når den alligevel kører.
På et eller andet tidspunkt går en eller anden del i computeren men det sker der jo ingenting ved når du alligevel har backup af dine data.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu