recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Den store grammatik-tråd!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Den store grammatik-tråd!

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2014 kl. 16:03
De gamle grammatiske regler for kommasætning er jo mere eller mindre disk'et. Nu sætter man kommaer efter hvor der naturligt er en lille pause. Dine sætninger kan derfor nøjes med et komma før "og"
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 08:39
@Kampus
 
Det er i den grad en sandhed med modifikationer. De grundlæggende grammatiske regler omkring udsagnsled og grundled er stadig fuldt ud gældende. Det er sådan, jeg sætter komma. Komma mellem sætninger (udsagnsled og grundled - eller "kryds" og "bolle" om man vil) er kernen i dansk kommasætning. På dette område er det stadig, som det var for 50 år siden.
 
Reglen, om at man må sætte et komma, hvor der er en naturlig pause, vil jeg gerne se dokumenteret. Og jeg vil også gerne se definitionen på, hvad en "naturlig pause" er.
 
Der er ganske vist mulighed for at undlade at sætte komma foran ledsætninger (startkomma), men det har jeg valgt at fravige, eftersom det er min opfattelse, at langt de fleste ikke benytter sig af denne kommasætning alligevel.
 
 
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2014 kl. 23:59
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

1 = Uden bindestreg
2 = Efter således
3 = Med apostrof
4 = Hvilket T.... Dette: Egentlig, eller dette: Egentligt


Du missede vist lidt det, jeg skrev om begrundelse. Uden en begrundelse er det svært at bruge det til noget konstruktivt. Nøgleordet er argumentation.

Nu gik der jo nogle timer, inden der kom et indlæg i tråden, og derfor har jeg i mellemtiden fundet svar på nogle af spørgsmålene.

Hvad angår nr. 1, så tyder det på, at det rent faktisk kan skrives med bindestreg (se http://sproget.dk/raad-og-regler/typiske-problemer/bindestreger under "Sammensætninger med usædvanlige ord- og bogstavsammenstød")

Hvad angår nr. 3, så tyder det også her på, at der er valgfrihed (se http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler/retskrivningsregler/a7-1-6/a7-accenttegn-accent-aigu).

Hvad angår nr. 2, så kan jeg ikke afvise, at du har ret, men det er naturligvis svært at tage din påstand for gode varer, når den ikke er ledsaget af en begrundelse.

Hvad angår nr. 4, findes der så overhovedet et ord på dansk uden "t" i midten? Jeg har aldrig hørt om "egenlig".

EDIT: I øvrigt hedder det ikke apostrof, men accenttegn (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=accenttegn+&search=S%C3%B8g).


Undskyld undskyld, det skal aldrig gentage sig 
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2014 kl. 09:18
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:



@Kampus
 
Det er i den grad en sandhed med modifikationer. De grundlæggende grammatiske regler omkring udsagnsled og grundled er stadig fuldt ud gældende. Det er sådan(, )jeg sætter komma. Komma mellem sætninger (udsagnsled og grundled - eller "kryds" og "bolle" om man vil) er kernen i dansk kommasætning. På dette område er det stadig, som det var for 50 år siden.
 
Reglen(, )om at man må sætte et komma, hvor der er en naturlig pause, vil jeg gerne se dokumenteret. Og jeg vil også gerne se definitionen på, hvad en "naturlig pause" er.
 
Der er ganske vist mulighed for at undlade at sætte komma foran ledsætninger (startkomma), men det har jeg valgt at fravige, eftersom det er min opfattelse, at langt de fleste ikke benytter sig af denne kommasætning alligevel.
 
 

Kilde er Dansk Retskrivnings Ordbog.

Og så lige et par overflødige kommaer (, )

Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2014 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

 
Undskyld undskyld, det skal aldrig gentage sig 


Hvorfor brug af sarkasme? Du er måske ikke enig i min pointe?

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:



@Kampus
 
Det er i den grad en sandhed med modifikationer. De grundlæggende grammatiske regler omkring udsagnsled og grundled er stadig fuldt ud gældende. Det er sådan(, )jeg sætter komma. Komma mellem sætninger (udsagnsled og grundled - eller "kryds" og "bolle" om man vil) er kernen i dansk kommasætning. På dette område er det stadig, som det var for 50 år siden.
 
Reglen(, )om at man må sætte et komma, hvor der er en naturlig pause, vil jeg gerne se dokumenteret. Og jeg vil også gerne se definitionen på, hvad en "naturlig pause" er.
 
Der er ganske vist mulighed for at undlade at sætte komma foran ledsætninger (startkomma), men det har jeg valgt at fravige, eftersom det er min opfattelse, at langt de fleste ikke benytter sig af denne kommasætning alligevel.
 
 

Kilde er Dansk Retskrivnings Ordbog.

Og så lige et par overflødige kommaer (, )



Kunne det lade sig gøre med en mere præcis henvisning? At sætte Dansk Retskrivningsordbog (hvilket i øvrigt skal skrives i et ord) på som kilde er ikke særligt fyldestgørende. Det svarer til en henvisning til "loven", når man skal begrunde, hvorfor man kun må køre 80 km/t på landevejene, uden i øvrigt at nævne lovens navn (færdselsloven) og paragraffen (42, stk. 1, nr. 2).

Det er sådan(, )jeg sætter komma.

Det fremhævede komma er bestemt ikke overflødigt. Der skal komma mellem hvert sæt af udsagnsled og grundled. Her befinder vi os i den helt elementære kategori af grammatiske regler for kommasætning:

Det er sådan, jeg sætter komma.
 X    O              X      O

Den efterfølgende korrektion er jeg ganske vist lidt i tvivl om, men det er svært at bruge din korrektion konstruktivt, når du for det første ikke har ret i ovennævnte korrektion og i øvrigt slet ikke begrunder korrektionen.

Reglen(, )om at man må sætte et komma, hvor der er en naturlig pause, vil jeg gerne se dokumenteret.

Grunden til, at jeg sætter det første komma, er, at jeg betragter "... om at man må sætte et komma, hvor der er en naturlig pause  ..." som en parentetisk sætning.

Reglen (parentetisk sætning) vil jeg gerne se dokumenteret.

Man kunne også have brugt en parentes:

Reglen (om at man må sætte et komma, hvor der er en naturlig pause) vil jeg gerne se dokumenteret.

Som jeg siger; der findes mange steder, hvor jeg er i tvivl om, hvordan man sætter komma og bruger korrekt tegnsætning. Det var bl.a. baggrunden for oprettelsen af denne tråd. Derfor er det alfa og omega, at de bidrag, der kommer i debatten, er begrundede, for ellers bliver tråden blot en lang øvelse for mig i at tilbagevise alle de "bidrag", der kommer, fordi bidragsyderne ikke har styr på reglerne eller ikke har taget sig tid til at undersøge, hvordan reglerne præcist hænger sammen.

Der er jo ingen, der tvinger jer til at være med. Og selvom jeg synes, at det er meget sympatisk, at I forsøger at hjælpe mig, så må jeg igen henholde til, at der naturligvis skal dokumentation/henvisning på det, I skriver, for ellers kan det ikke bruges til særligt meget. Det nytter jo ikke at sende mig ud i den store verden med en masse viden, hvor min eneste begrundelse, for det jeg siger, er: "jamen det siger brugerne på recordere.dk".
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2014 kl. 11:09
Jeg ser ikke nogen grund til at fortsætte diskussionen, da tonen er for nonchelant fra din side. Jeg har andet at bruge min tid på.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2014 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg ser ikke nogen grund til at fortsætte diskussionen, da tonen er for nonchelant fra din side. Jeg har andet at bruge min tid på.


Den slap du da let og "elegant" ud af. At du vælger at afslutte med et personangreb, siger vist mere om dig end om mig. Det niveau får du mig ikke ned på.

Spændende over to sider er du nu kommet med en helt stribe af indlæg med korrektioner og råd, hvoraf du har begrundet lige præcis 0 (nul!) af dem. Og når jeg påpeger de modstridende forhold i dem, så er din konklusion, at jeg er nonchalant? Det er da en besynderlig måde at ræsonnere på...
Til top
CoBlockOut Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-August-2014
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CoBlockOut Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2014 kl. 11:41
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

1. Som regel uden bindestreg. Dog kan det være en fordel med bindestreg ved uendeligt lange ord.
2. Altid før "at"
3. Med accent aigu, pånær på min iPad
4. Staves med t: egen(t)lig

Jeg ved ikke, hvor så mange danskere har fået den der forestilling om, at der altid skal komma før "at". Det irriterer mig lidt, fordi det nu desværre ofte ender med sætninger som eksempelvis "jeg kan godt lide, at bage kager"... Argh! Tongue
Peter - coBlockOut
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu