recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

3's 4G router B593 bedste eksterne antenne?

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 08:39
Hej Carsten

Den test jeg henviser til har faktisk bedre downloadhastighed for XPOL-A0002 relativt til LPDA-A0092.

Deres antenner kommer med 5 m kabler der taber ca. 0,35 DB per meter. I princippet skal jeg bare gennem taget/væggen plus antal meter jeg løfter antennen.

Kan man selv forkorte antennen (stik af/på)?

Jeg må lege med nødvendigheden af placering når jeg har fået den. Kan også sidde på gavlen på et rør som jeg kan køre op/ned efter behov. Så kan routeren sidde lige indenfor. Går ud fra at wifi læt kan trække igennem de trægulve og tynde vægge der er i huset, ellers må jeg jo investere i en resender.

Er tæt på at købe XPOL-A0002 og så må man jo se hvordan det går. Jeg skal kun 200-300 meter tættere på masten for at iPhonen har god 4G forbindelse, derfor spørgsmålet om denne telefond antennekvalitet.

Måske har jeg slet ingen problemer med at få den høje 4G hastighed - men jeg har ingen anelse om smartphone antennekvalitet versus meget større antenner!


Mvh
Kasper



Redigeret af KasperWod - 22-Juni-2014 kl. 08:40
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 09:29

Hej.

Jeg ved ikke hvad der er vigtigst for jer, at få den højest mulige målte hastighed eller at få en mere stabil forbindelse?

Du oplyste, at i følge dæknings kortet ligger jeres sommerhus i udkanten.

Og jeg tror mere på en fabriks egne opgivelser mellem to produkter end forskellige tests, da forholdene altid vil være forskellige.

Du kunne måske oplyse hvad du mener er den mindst mulige hastighed, som hele familien vil blive glad for?


Men til dit sidste inlæg har jeg følgende kommentarer:

Tabet på ca. 0,35 DB per meter er ved en af frekvenserne, ved andre kan det være det dobbelte.

Et rør på gavlen lyder som en nemmere løsning, og der må vel være to gavle du kan prøve på, hvis det skulle blive nødvendigt?

Og nej jeg vil ikke foreslå at du selv forkorter antenne kablet eller forlænger det. Prøv at bestille det som du tror og så 1-2 meter længere. Jeg syntes at jeg læser om 7 meter kabler på Poyntings antenner?

Jeg har før skrevet om at man kan købe 4G/3G modemer med rabat hos mobil selskabet når man tegner abonnement.

Det Telmore sælger er normalt et Huawei E-5172s til 1399kr. Jeg ved ikke hvor stor rabatten er, men det er et NON MIMO 4G/3G modem. Altså kun til en antenne:


Jeg tror at dette vil være bedre med EN lpda-a0092 antenne end XPOL-A0002 med en anden MIMO Router.

Begge løsninger vil nok kunne give gode forbindelser på 3G med mellemhøje hastigheder. Det vil så være lidt sværere at sige noget om 4G, Måske det meget vil komme an på hvordan og hvor højt i får monteret antennen.

Men hvis du ønsker den bedste mulighed for 4G skal du købe en MINO router og sætte 2 separate antenner op.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 22-Juni-2014 kl. 09:45
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

Så har jeg været på landet med iPhone 5S.

Oppe på bakken stort set kun muligt at få 3G omkring 10-18 Mbps.
Fik et par gang 4G i korte perioder, gav op til 75 Mbps

På taget fik jeg kun 3G og ca. 10 Mbps.

Er der nogen der ved hvor meget stærkere en Poynting XPOL-A002 er end en iPhone 5S?


Det kunne tyde på, at du bor i et område, hvor 4G endnu ikke er helt udbygget.  Jeg har tidligere henvist til  TDCs side http://netvaerk.tdc.dk/ , men skal her yderligere bemærke, at TDCs dækningskort er flere mdr. gamle (pt. marts 2014) og ikke synes at afspejle forholdene med TDCs nye netværk.  Ligeledes er Telias og Telenors dækningskort ikke (endnu) identiske, men de anvender et fælle netfærk, hvorfor deres faktiske dækning er helt ens - men det er deres kort ikke.  Det er naturligvis noget disciplinløst sløseri fra teleselskabernes side. 

En antenne er langt bedre end en telefon anbragt samme sted.  Den vil både modtage meget mere signal og med den anførte antenne både det vandrette og lodrette signal. For de lave frekvensbånd 800/900 MHz  er bølgelængden (30-40 cm) der typisk er meget større end din telefon, men antennen er tilpasset hertil.

Jeg ville lytte meget the Johnny K Olesens artikel, som er nævnt tidligere af Branchekender.   Men først og fremmest ville jeg sikre mig, at 4G er rullet ud på din nærmeste mast.

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 21:18
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Jeg tror at dette vil være bedre med EN lpda-a0092 antenne end XPOL-A0002 med en anden MIMO Router.


Du skal bruge 2 antenner, hvis du ikke køber en kombineret lodret og vandret polariseret antenne. 

Lars   Smile


Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 21:23
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Jeg tror at dette vil være bedre med EN lpda-a0092 antenne end XPOL-A0002 med en anden MIMO Router.

Du skal bruge 2 antenner, hvis du ikke køber en kombineret lodret og vandret polariseret antenne. 

Jeg ved ikke hvordan du vil slutte 2 antennekabler til, Routeren har kun et eksternt antenne stik?

http://www.youtube.com/watch?v=NMdappG1YWs

I må undskylde at lyden er på Spansk, men det var på denne YouTube jeg først så det på.

Carsten.


Redigeret af csell - 22-Juni-2014 kl. 21:31
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 21:59
Carsten og Lars

Tabet på 0,35 DB/M er for de ønskede 800 Mhz, TDC er færdig med udbygningen i området, jeg ligger dog lige lidt vel langt vel, men håber en bedre antenne kan rode bod herpå, tal på iPhonens antenne styrke vil sikkert kunne få klarlagt det sidste.

Ved ikke hvad ønskede speed er, mere vil have mere, og behovene stiger, hvis 4G er mulig er det jo klart fedest, men vi har kun 24 MB på ASDL hjemme lige nu.

Poyntings antenner kommer med 5 meter der monteret og vandsikre.

Den ene gavl peger mod masten og er derfor den relevante.

DUSTIN har en pakke "HUAWEI B593S 4G ROUTER - ULÅST + POYNTING PANELANTENNA XPOL MIMO" inklusiv de 2 kabler. Routeren har 2 eksterne antennestik.

Har forstået problematikken med 2 antenner (eller 1 med 2 indvendige) for 4G og derfor også router med 2 stik

Vil klart foretrække denne antenne pga designet/udseendet, bare ærgerligt hvis den ikke er stærk nok!

Har genlæst Johnny K Olesens artikel, siger at ovenstående antenne burde være god nok og er mange gange stærkere en en smartphoneantenne!

Skal som sagt kun et par hundrede meter tættere på masten for at iPhonen har konstant 4G signal, men er lidt nede på den anden side af bakken ved huset.

Mvh
Kasper
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 22:47
Hej.

Jeg tror at det er godt at du prøver at skære igennem.

Men lad os lige tage den med MIMO og de to antenner.

MiMo kræver 'diversity' Jeg er ikke sikker på den korrekte Danske ovesættelse. Så jeg har valgt at skrive det engelske ord.

Her er en god YouTube forklaring på MiMo:



Dustin har denne pakke:



Det jeg tror vil være bedre i udkanten af dækningsområdet og som er billigere er


Da den ifølge fabrikanten har en 3 db større forstærkning. db skalaen er logaritmisk og 3 db svarer til en fordobling.

Jeg ved ikke hvor du vil tegne et evt abonnement. Men Telmore sælger normalt den nye Huawei E-5172s til 1399 kr:


Jeg kan ikke se om man får yderlig rabat hvis man køber en samtidigt med at man tegner abonnement.

Grunden til at jeg godt vil anbefale dette modem er de gode bruger anmeldelser det får på Amazon i England:



Men hvis du får købt en for lille antenne pr postordre har du altid 14 dages returret.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 22-Juni-2014 kl. 22:53
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2014 kl. 23:21
Carsten

Hvorfor kun 1 af 11dbi antennerne hvis man vil ha 4G?

Du mener en enkelt 11dbi er bedre end en dobbelt 8dbi? Har du noget der bakker det op?

Men når det er antennen der er flaskehalsen er det så ikke lidt ligegyldigt at routeren er lidt hurtigere eller kan have op til 30 brugere? Vi er ikke så mange.


MVH
Kasper

Redigeret af KasperWod - 23-Juni-2014 kl. 00:14
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2014 kl. 01:26
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

Carsten

Hvorfor kun 1 af 11dbi antennerne hvis man vil ha 4G?

Du mener en enkelt 11dbi er bedre end en dobbelt 8dbi? Har du noget der bakker det op?

Men når det er antennen der er flaskehalsen er det så ikke lidt ligegyldigt at routeren er lidt hurtigere eller kan have op til 30 brugere? Vi er ikke så mange.


Det er nok antennehøjden der mere end noget andet er flaskehalsen.  Ned tæt bag en bakke er ganske enkelt 'noget lort', selv 800/900 MHz bøjer kun lidt over en bakkekam.  Her gælder kun en højere antenneplacering.

Men de to antenner - diversitet -  mangfoldighed - betyder at signalet bliver meget mere robust.  Modtageren modtager to uafhængige signaler. 4G sendes jo i et stort antal bærebølger indenfor hele kanalen.   Nogle af disse bærebølger ligger på frekvenser, hvor signalet og diverse echo signaler er i modfase fx i vandret polarisering og denne bærebølge forsvinder mere eller mindre.   Den lodrettte bærebølge på samme frekvens danner andre signalveje og echoer og vil meget sandsynligt modtages godt.  For andre bærebølger vil det være den lodrettet bærebølge der er væk. 

Signalet fra de to antenner bliver ikke bare 'parrallel'-forbundne, men decodes hver for sig og behandles med avancerede digitale regneregler.

Jeg ville ikke vælge en router uden 2 antenneindgange og ikke bruge til på et system uden 2 antenner.
Jeg synes de to log-periodiske antenner vil give meget mere besvær og koste mere, og jeg tror ikke 3dB  (med 2 antenner) vil være afgørende.  Det er den fri signalvej over bakken, som synes kritisk.

Det med hastigheden betyder, at du belaster masten i kortere tid for  down- eller up-load en given datamængde.  Men det betyder også en bedre margin mod nedsat signal.  Masten eller din router regulerer hastigheden ned og fejlretningen op, hvis signalet  skulle blive svagere.

Jeg betragter 3G som noget der kun findes for support af eksisterende telefoner.  4G er så meget bedre  og med LTE800 meget bedre dækkende over større områder at det er 4G du skal satse på.
(ja jeg ved at tale pt endnu ikke understøttes via 4G, men her taler vi internetadgang.)

Lars  Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2014 kl. 07:01
Oprindeligt skrevet af KasperWod KasperWod skrev:

Carsten

Hvorfor kun 1 af 11dbi antennerne hvis man vil ha 4G?


Hej.

Spørgsmålet er om hvor meget gavn du vil have af MIMO i dit sommerhus. Hvor meget der ligger mellem sendermasten og din modtagerantenne som signalet kan blive refleteret på?

Hvis vi tror at du vil have god gavn af MIMO bør du købe en MIMO Router med 2 antennestik og 2 antenner/dobbelt antenne.

I områder med god til mellem dækning vil jeg også mene at MIMO vil give højere målbare hastigheder.

Men dit sommer hus ligger bag en bakke i udkanten af dækningsområdet. Her mener jeg at en fordobling af signal styrken er vigtigere.

Jeg ved ikke hvordan Huawei gør det med kun en ekstern antenne i deres nye Router. Bruger de en intern og en ekstern? bruger de ikke MIMO?
Jeg ved det ikke, men brugerne på Amazon er begejstrede for E5172 på 3G og en enkelt opnår 30 Mbit/s på EE som er England første 4G net. Efter hvad jeg læser opnår de ikke de samme hastigheder som de kunne få med MIMO.

Men som reslfj rigtigt skriver, dit problem er nok mere at sommerhuset ligger nede bag bakken i udkanten af dækningsområdet. Og derfor kan det stadig være en ide at prøve begge gavle. Det kan godt være at hvis antennen monteres på den gavl der ligger længst væk vil 800 MHz signalet kunne bøjes lidt længere ned bag bakken end hvis den monteres på den nærmeste. Særligt hvis antennen ikke helt kommer op i den nødvendige højde.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 23-Juni-2014 kl. 07:07
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2014 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

 

Men dit sommer hus ligger bag en bakke i udkanten af dækningsområdet. Her mener jeg at en fordobling af signal styrken er vigtigere.


Jeg er hælder altså til den modsatte opfattelse.  En meget retningsbestemt antenne er ikke nødvendigvis meget bedre under lidt 'difuse' modtageforhold.  Det er MIMO antenne med vandret/lodret polarisering heller ikke nødvendigvis under meget 'difuse' signalforhold. 
MIMO og 4G klarer fint 'multi-path'  også kaldet echo signaler.
 
Men i dette tilfælde, hvor antennen kommer godt ud og op, vil jeg tro at to antenner (dobbeltantenne) vil være klart bedst.

Det er i øvrigt rigtigt, at  det er særligt nærliggende bakker, der kan være helt umulige.

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
KasperWod Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-Juni-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KasperWod Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juni-2014 kl. 12:23
Hej Lars og Carsten

Og tak for at I gider og bruge tid på at skrive så udførligt!

Havde i går skrevet til Poynting hvorefter jeg fik en e-mail fra den danske distributør Daimler (sælger også Huawei) om at ringe.

De har en atenneguide her men den siger ikke rigtigt noget I ikke ved:

http://www.daimler.dk/images/doc/Antenneguiden.pdf

Daimler mener i mit tilfælde da jeg ikke er længere vær fra masten (ca. 2,5 km i fugleflugt, iPhonen har rigtig dårlig antenne og når jeg kan få 4G og 75 MB download på toppen af bakken bør jeg ikke være for bange) at jeg skal gå efter Huaweis 4G router B593S og XPOL-A0002 antennen. Denne router er klart bedre til 4G siger han, antennen er mere end nok hvis man ikke er meget lang fra masten, samt den er meget lettere at indstille end 2 tandantenner.

Routeren skulle være klart bedre til 4G og antennen mere end nok, de 8 dbi er målt med 5m ledninger på (11 dbi antennen kommer dog rigtigt nok med 7 m ledninger).

Tænker at jeg køber antennen direkte hos Daimler og bytter den hvis der er problemer.

Vil prøve i begge gavler af huset.

Mange tak for hjælpen.


Mvh
Kasper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu