recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til digital forstærker og højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til digital forstærker og højttalere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til digital forstærker og højttalere
    Sendt: 14-Juni-2014 kl. 13:10
Det er selvfølgelig rigtigt, sådan kunne det godt læses.

Rigtigt mange aktive højttalere bruger klasse AB, men der findes også nogle som er 100% klasse D.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2014 kl. 13:04
Aktive højttalere bruger langt fra altid klasse AB-forstærkere til diskanten!

M.v.h.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2014 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

NAD D3020 er en udmærket forstærker. De nye generationer af digitale forstærkere har væsentlig bedre lyd end tidligere. Der er varme og fylde i lyden, hvor tidligere var mere "mekaniske" i lyden.


Jeg kan godt uddybe en smule her. Det der var problemet med klasse D-forstærkere førhen var at switching-frekvensen simpelthen ikke var høj nok. På grund af den måde en klasse D-forstærker fungerer på er man nødt til at have en switching-frekvens som er betydeligt højere end den højeste frekvens man vil genskabe. Lidt ligesom med digital lyd, hvor man skal have en samplingfrekvens som er mindst dobbelt så høj som det signal man vi digitalisere.

Derfor blev klasse D-forstærkerne i første omgang kun brugt til subwoofere, hvor en relativt lav switchingfrekvens ikke var et problem, da man højst skulle gengive op til måske 200-300hz i ekstreme tilfælde.

I dag er teknologien så moden at klasse D-forstærkere også sagtens kan klare diskant. F.eks. har B&Os icepower-moduler en switchingfrekvens på 384hHz, så vidt jeg husker. Mange steder som f.eks aktive højttalere bruger man dog stadig en traditionel klasse AB-forstærker til diskanten, det er smag og behag fra konstruktørens side.

Moderne klasse D-forstærkere som NAD D3020 og deres "direct digital" DD390 og M2, samt Icepower, Lyngdorf Audio osv. er allesammen 100% egnede til fuldtonedrift.


Redigeret af HenrikStevn - 14-Juni-2014 kl. 12:16
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2014 kl. 00:42
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Det er fantastisk, at "brusen" i højtalerne er HELT væk, når der er ikke lyd på kilden.


Hvis du tidligere har haft "brusen" når der ikke er lyd på, har du haft en fejl i dit udstyr.

Selv min tussgamle Denon PMA 920 siger ikke et kvæk, hvis CD spilleren står på pause og der er skruet helt op.


Klaus

arh, det er vist ikke helt rigtigt.

Stort set alle analoge forstærkere suser i mere eller mindre grad i diskanten.

Hvor tæt på man skal for at høre det afhænger af højttalerens følsomhed og selvfølgelig egenstøjen i forstærkeren Wink
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Det er fantastisk, at "brusen" i højtalerne er HELT væk, når der er ikke lyd på kilden.


Hvis du tidligere har haft "brusen" når der ikke er lyd på, har du haft en fejl i dit udstyr.

Selv min tussgamle Denon PMA 920 siger ikke et kvæk, hvis CD spilleren står på pause og der er skruet helt op.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mr. Laursen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Laursen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 21:55
Jeg har en NAD 3020 med et sæt B&W cm1'ere som jeg bruger som pc-setup. Dertil en gammel, men udemærket JBL Sub. Jeg syntes at NAD'en har en rigtig god klang af en digitalforstærker. Så jeg kan kun anbefale den, hvis du kan leve med at der ikke er muligheder for tweeke på lyden.
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af GusseG GusseG skrev:

Jeg overvejer at skifte mit LG surroundanlæg med en digital forstærker, 2 højttalere og evt. en subwoofer. Mit behov er lyd fra tv, film, PS, DAB-radio og bluetooth (mobil/pc). Jeg er ikke audiofil, men ønsker god lyd og nem opsætning, som jeg kan køre lyd fra TV over permanent (pt. bruger jeg næsten ikke anlægget fordi højttalerne piver).


Du skriver, at du vil anvende bluetooth... Husk aptx-certificerede lydkilder; hvilket giver meget bedre bluetooth-lyd end alm. bluetooth 4-codecs, der komprimerer lyden en hel del. Der er virkelig forskel!
NAD D3020 understøtter både aptx og airplay.

Nyere mobil telefoner fra bl. HTC og Samsung understøtter aptx bluetooth.
http://www.aptx.com/category/phones
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 18:15
NAD D3020 er en udmærket forstærker. De nye generationer af digitale forstærkere har væsentlig bedre lyd end tidligere. Der er varme og fylde i lyden, hvor tidligere var mere "mekaniske" i lyden.

Har selv skiftet fra NAD214+NAD114 til en lille DDA-100 forstærker på 2x50W fra Nuforce (fandt den i Sverige for ca. 2500,-). Lidt mindre pondus end de gamle forstærkere, men krystalklar lyd og ingen problemer med at drive mine B&W reolhøjtalere. Jeg skiftede, da lyd output fra tv, tv-boks, blueray, apple tv - alligevel alle var digitale.

Det er fantastisk, at "brusen" i højtalerne er HELT væk, når der er ikke lyd på kilden. Denne power-DAC var et step up ved moderate lydniveauer sammenlignet med NAD analog-setup'et med en udmærket DAC, der fik 4/5 stjerner ved "What Hifi".
http://www.whathifi.com/review/dac-1

Lyden via en ipad fra hhv. NAS-server (320 kbit/s AAC), TDC play (192kbit/s) og DR net radio (192kbit/s AAC) er ganske udmærket :-) Wimp lossless vil selvf. være bedre, specielt hvis højtalerne var et step bedre.

Mine CD'er samler nu støv; og jeg hører meget mere musik end før, da det hele kan aktiveres fra en Ipad og spilles i netop de rum man ønsker det via airplay.

Køb nogle brugte B&W, Dali el.lign. højtalere. Der får du meget mere for pengene vs. nye argon højtalere. Lyt og bedøm :-)


Redigeret af dr_schlemer - 13-Juni-2014 kl. 18:25
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 16:56
Jeg kender ikke højttalerne, men anmeldelsen lyder da lovende. Jeg håber ikke du giver ekstra pga. kablerne, fancy-pants kabler er spild af penge. Tag ud og lyt til setuppet, og hvis du kan lide det, så køb!

Det samme gælder subwooferen. Tag ned i butikken og lyt. Men jeg vil næsten garantere dig at en brugt sub i samme prisklasse leverer en bedre oplevelse.
Til top
GusseG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Januar-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GusseG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 16:23
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Nej, den tuner passer kun til NAD T747, T765, 775, T785, T175, VISO TWO/FIVE/THREE og C725BEE, ifølge HIFI-klubben. Det er et udvidelsesmodul, ikke en selvstændig tuner.

Der er heller intet i vejen overhovedet med at vælge en digitalforstærker, det begrænser bare udvalget meget, og der er rigtigt mange gode analoge forstærkere på markedet, til lavere priser. F.eks. er NAD C326BEE et seriøst godt valg, og til en rimelig fair pris. Eller hvis du kan finde en brugt C320BEE eller C325BEE (eller en anden brugt forstærker fra f.eks. NAD eller Cambridge med omkring 2x50W eller mere). De kan fås til meget rimelige priser brugt. Jeg har selv haft en C320BEE, lækkert stykke hardware. Jeg gav 600kr for den for et års tid siden, men det var også et seriøst vanvittigt godt fund. Regn med omkring 1000-1500kr.

Jeg ville helt sikkert tage Dali frem for Argon. De laver rigtigt gode højttalere, og mange af deres bedste modeller kan findes brugt i rigtigt god stand for ikke alt for mange penge.

Jeg har fundet NAD D3020 brugt på DBA inkl. 2 stk. Tannoy Mercury V1 og Van der Hul kabler til en god pris. Jeg har læst rigtig gode ting om højttalerne, http://goo.gl/3k0N07, men vil de spille godt sammen med forstærkeren? Jeg tænker på om de rent teknisk passer sammen:-)

Vil en Argon subwoofer til 999,- være et godt supplement til ovenstående eller skal jeg igen prøve at finde et bedre mærke brugt?

Tak for al din hjælp!
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 13:19
Nej, den tuner passer kun til NAD T747, T765, 775, T785, T175, VISO TWO/FIVE/THREE og C725BEE, ifølge HIFI-klubben. Det er et udvidelsesmodul, ikke en selvstændig tuner.

Der er heller intet i vejen overhovedet med at vælge en digitalforstærker, det begrænser bare udvalget meget, og der er rigtigt mange gode analoge forstærkere på markedet, til lavere priser. F.eks. er NAD C326BEE et seriøst godt valg, og til en rimelig fair pris. Eller hvis du kan finde en brugt C320BEE eller C325BEE (eller en anden brugt forstærker fra f.eks. NAD eller Cambridge med omkring 2x50W eller mere). De kan fås til meget rimelige priser brugt. Jeg har selv haft en C320BEE, lækkert stykke hardware. Jeg gav 600kr for den for et års tid siden, men det var også et seriøst vanvittigt godt fund. Regn med omkring 1000-1500kr.

Jeg ville helt sikkert tage Dali frem for Argon. De laver rigtigt gode højttalere, og mange af deres bedste modeller kan findes brugt i rigtigt god stand for ikke alt for mange penge.


Redigeret af HenrikStevn - 13-Juni-2014 kl. 13:21
Til top
GusseG Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 31-Januar-2014
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GusseG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 12:48
Kan jeg så tilslutte NAD DB 2 DAB tuner (http://goo.gl/g7Kzuf)? Hvis ikke, finder der så en lignende mini-tuner, som kan tilsluttes?

Tak for dit svar:-)

Jeg tænkte, at med mit brug (primært PS3, streaming Netflix, Spotify osv.) var en digital forstærker oplagt. Er det forkert? Jeg kan også godt lide den lille størrelse.

Ok, så ville du f.eks. vælge brugte Dali Zensor 5 over Argon 6355FS?

Kan du anbefale et par kompakthøjttalere, som er gode til prisen?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu