recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjemmelavet HiFi-møbel ala Unnu
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmelavet HiFi-møbel ala Unnu

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JensHolm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Juli-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 791
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JensHolm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjemmelavet HiFi-møbel ala Unnu
    Sendt: 09-Juli-2014 kl. 08:26


Hej

Jeg har haft kigget efter et tv-bord i stil med Unnu 231, men de er enten ikke dybe nok til min forstærker (Onkyo TX-NR809) eller også er de vanvittigt dyre. Derfor har jeg planer om at bygge et selv.

Jeg har tænkt mig at bruge Unnu 231 som model, dvs. det skal være væghængt, med stoflåger og i en hvid finish, jeg tænker ikke højglans. Regner med at bruge 22mm MDF til at lave det, og er bl.a. i tvivl om man skal få en autolakerer til at male det eller man selv kan ordne det.

Jeg har kigget nettet igennem efter lignende projekter, og der er en del af dem, de er blot meget gamle og uden så meget info om slutresultatet.

Er der nogen herinde der har input til hvordan man laver sådan et møbel eller evt. selv har været i gang?

På forhånd tak

- Jens
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 13:04
MDF er et drilsk materiale at male på, så medmindre du kan leve med en halvmat og ru overflade, så er det nok ikke godt nok at gøre det selv.

Jeg vil i hvert fald anbefale at benytte en autolakerer eller et af de firmaer der tilbyder at forny dit køkken ved at lakere skabslågerne om. De har udstyret og erfaringen.

Alternativt kan du finde MDF/spånplade med hvid melamin på. Der vil så godt nok altid være en snitflade uden finish, men for det meste får man nogle strimler løs melamin med, til at lime på. Hvis man gør det lidt forsigtigt (og har et pænt lige snit), så bliver det rigtigt flot. Husk også at save fra den rigtige side så den pæne overflade ikke splintrer i kanten.
Til top
PHN2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PHN2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 13:25
Med mindre du har en rigtig god sav, så kan man ikke lave det i melamin uden at melaminen springer af i flager. Hvis ender med mdf så lav så lidt synlige skruehuller som muligt. Selvom man spartler synker det, ved det af personlig erfaring. Lav samlinger i smig (hvilket igen fordrer en god sav). Man kan godt med øvelse male det selv, men hænderne skal være skueret rigtigt på...
Til sidst skal du også tænke på at mdf ikke er specielt egnet til at lave hylder af, dvs. at de over for langt et spænd godt kan komme til at hænge.
Jeg byggede det sidste jeg selv lavede af egebordplade. Prøver lige at finde et link.
PS3, Yamaha RX-V1067, NCD/zappulse effektblok, 7.1 DIY ht. Sony hx800 40"
DIY NAS med Turnkeylinux fileserver.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 13:32
Saml pladerne med lim og dyvler, det blir pænest, og du slipper for spartling. Mdf plade er meget malervenligt pga en plan og tæt overflade. Skal bare grundes med Hæftgrunder og rulles med skumgummirulle. Kræver en hvis hurtighed, for ellers bliver overfladen nupret. Sprøjtelakering er det bedste, men koster også en del.
Til top
PHN2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PHN2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 13:34
Der var den, godtnok en gl. tråd, men masser af inspiration

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=47929
PS3, Yamaha RX-V1067, NCD/zappulse effektblok, 7.1 DIY ht. Sony hx800 40"
DIY NAS med Turnkeylinux fileserver.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2014 kl. 14:35
Måske lidt inspiration i denne tråd:

Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu