recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synolocker - advarsel til Synology brugere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synolocker - advarsel til Synology brugere

 Besvar Besvar Side  <1 7891011>
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Lidt relateret - hvor ofte tjekker og opdaterer du din router: http://arstechnica.com/security/2014/08/security-expert-calls-home-routers-a-clear-and-present-danger/

9/10 får deres router serviceret som en del af deres abonnement fra deres internet udbyder.

De andre checker enten overhovedet ikke for opdateringer eller gør det hyppigt. Det bygger jeg på at de enten er uvidende brugere som har fået en kammerat til at opsætte udstyret, eller at de selv er kompetente nok til opsætning og opdatering.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:



Helt ærligt. I vil have en billig NAS, I vil IKKE betale for ordentlig opsætning, I køber hvad der "virker ud af boksen" og i GIDER ikke sætte jer ind i tingene. Når det så går galt hyler I op om at det er producentens skyld. Kom nu ind i kampen. Datasikkerhed ER ikke DIY stuff med mindre jeres data/netværk/privatliv er for lidt værd for jer. Det kræver man ved nogle basale ting eller får hjælp fra een der har den viden. Ligesom Håndværk, Advokatbistand, sygehjælp, læring........ (fortsæt selv rækken)
 
Ja OK ikke alle har den holdning men rigtigt mange har. Jeg møder den dagligt.
 
Mvh BS




M.v.h.
Til top
Markh Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Markh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Helt ærligt. I vil have en billig NAS, I vil IKKE betale for ordentlig opsætning, I køber hvad der "virker ud af boksen" og i GIDER ikke sætte jer ind i tingene. Når det så går galt hyler I op om at det er producentens skyld. Kom nu ind i kampen. Datasikkerhed ER ikke DIY stuff med mindre jeres data/netværk/privatliv er for lidt værd for jer. Det kræver man ved nogle basale ting eller får hjælp fra een der har den viden. Ligesom Håndværk, Advokatbistand, sygehjælp, læring........ (fortsæt selv rækken)
 
Ja OK ikke alle har den holdning men rigtigt mange har. Jeg møder den dagligt.
 
Mvh BS

Hørt! Vel skrevet! Clap
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6631
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

9/10 får deres router serviceret som en del af deres abonnement fra deres internet udbyder.

De andre checker enten overhovedet ikke for opdateringer eller gør det hyppigt. Det bygger jeg på at de enten er uvidende brugere som har fået en kammerat til at opsætte udstyret, eller at de selv er kompetente nok til opsætning og opdatering.

Apple Airport kan stilles til at tjekke efter opdateringer dagligt, ugentligt eller månedligt - det kan heldigvis ikke slås fra. 


Venlig hilsen
KB
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2014 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

9/10 får deres router serviceret som en del af deres abonnement fra deres internet udbyder.

De andre checker enten overhovedet ikke for opdateringer eller gør det hyppigt. Det bygger jeg på at de enten er uvidende brugere som har fået en kammerat til at opsætte udstyret, eller at de selv er kompetente nok til opsætning og opdatering.

Apple Airport kan stilles til at tjekke efter opdateringer dagligt, ugentligt eller månedligt - det kan heldigvis ikke slås fra. 
Det er fint nok - men det er også et  tve-ægget sværd.

Hvis du bare hovedløst smider en opdatering på din router, så kan du risikere at der er en fejl som smadrer dit netværk.

Du kan derimod også opleve at den lukker for en vigtig sårbarhed.

Derfor er det altid vigtigt at læse "change log" på sin firmware inden man opdaterer. Jeg opdaterer kun med det samme hvis der er sikkerhedsmæssige opdateringer.
Ellers venter jeg en uge eller to, for at være sikker på at de værste fejl er blevet fundet inden.

Desværre er Apple ikke særligt gode til at have change logs på deres udstyr og derfor vil jeg fraråde Apples produkter til sikkerhedsmæssige ting.

Men som sagt brug sund fornuft - selv YouSee kan som udbyder fejle grufulgt. Det så vi med deres "fælles wifi" opdatering, der åbnede adgang til alle kunders LAN netværk.


Redigeret af Cyberguyen - 07-August-2014 kl. 16:00
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
lgsergent Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lgsergent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 10:17
Hej herinde

Jeg er rimelig uvidende i netværkssystemer m.m. og valgt at købe en synology NAS da de er meget nemme at sætte op.
Nu er jeg endt i denne situation, at alle mine file er blevet krypterede, inkl. mine backup filer.
Ja jeg ved godt at jeg har dummet mig, burde have været mere opmærksom på hvordan den kørte og opdateringer m.m.
Jeg har også læst tråden igennem, og har besluttet at jeg vil have en noget større sikkerhed i fremtiden end jeg har i dag (formodentligt VPN), har bestemt ikke været opmærksom på den risiko jeg har løbet...

Men mit spørgsmål går på, har jeg andre muligheder for at redde mine filer, end at betale for dekrypteringen, og hvad sker der hvis jeg gør det? Er det sikkert nok for mig at benytte mig af TOR netværket, som de skriver og er der noget jeg skal være ekstra meget opmærksom på inden jeg betaler og (forhåbentligt) får dekrypteret mine filer??

På forhånd tak for evt. hjælp....

Søren
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af lgsergent lgsergent skrev:

Hej herinde

Jeg er rimelig uvidende i netværkssystemer m.m. og valgt at købe en synology NAS da de er meget nemme at sætte op.
Nu er jeg endt i denne situation, at alle mine file er blevet krypterede, inkl. mine backup filer.
Ja jeg ved godt at jeg har dummet mig, burde have været mere opmærksom på hvordan den kørte og opdateringer m.m.
Jeg har også læst tråden igennem, og har besluttet at jeg vil have en noget større sikkerhed i fremtiden end jeg har i dag (formodentligt VPN), har bestemt ikke været opmærksom på den risiko jeg har løbet...

Men mit spørgsmål går på, har jeg andre muligheder for at redde mine filer, end at betale for dekrypteringen, og hvad sker der hvis jeg gør det? Er det sikkert nok for mig at benytte mig af TOR netværket, som de skriver og er der noget jeg skal være ekstra meget opmærksom på inden jeg betaler og (forhåbentligt) får dekrypteret mine filer??

På forhånd tak for evt. hjælp....

Søren
Hvis dem som har lavet Synolocker ikke har dummet sig, så kan du være rimelig sikker på selv USA's NSA ville kaste håndklædet i ringen i forsøget på at redde filerne.
Så bedste bud vil være at Google dig frem til om de har dummet sig og om der findes en løsning. Jeg tvivler dog på det Unhappy

Hvis du beslutter dig for at betale bagmændene, så sørg for at dit betalingsmiddel ikke kan misbruges. Jeg tvivler på at de tager kreditkort, men hvis det er tilfældet så husk at få et nyt, så det gamle ikke kan misbruges. Det vil være surt at komme i klemme mere end én gang.

For fremtiden skal du benytte en god virusscanner og opdatere software på de computer du benytter til din NAS.
Du skal nok udskifte alle koder som du har indtastet i din eksisterende NAS. Da de måske er blevet gemt og sendt ud i verden.
Så vil jeg anbefale at slå PNP protokollen fra i din router og ikke åbne porte, så omverdenen kan komme ind på dit netværk.



Redigeret af Cyberguyen - 16-August-2014 kl. 10:37
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 10:46
virker den her løsning ikke ?< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/5adadabe//helpers/preHelper.js">

https://www.decryptcryptolocker.com
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 10:46
< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/5adadabe//helpers/preHelper.js">
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
jgni Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgni Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 10:48
Ellers anbefaler Synology at man henvender sig til dem: https://myds.synology.com/support/support_form.php
Mvh. Jan
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af affer affer skrev:

virker den her løsning ikke ?< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/5adadabe//helpers/preHelper.js">

https://www.decryptcryptolocker.com

Det er noget helt andet software, som her er tale om. Her har man skaffet sig adgang til bagmændenes databaser og på den måde fået adgang til de private nøgler.
Det er derfor nogle har mulighed for at få fjernet krypteringen fra deres filer igen.

Vi kommer desværre nok til at se flere af denne slags angreb på private i fremtiden, i takt med at det lykkedes at få betaling for angrebene. Men desværre er det eneste mulighed for mange, hvis de ønsker at få deres data igen.

Firmaer bliver i langt mindre grad ramt af ransomware, da de ofte har backup af data eller en IT politik som er med til at mindske et angreb.

Efterhånden er kryptering blevet så stærk at de forskellige landes sikkerhedstjenester er ude af stand til at bryde den. Det gør selvfølgelig angreb som disse ransomware meget farlige, men sætter også fokus på at man skal huske at have backup af sine data.
Fremtiden går i retning af stærkere kryptering og medmindre regeringer indbygger bagdøre i disse, så vil det være løsningen for at sikre privatlivet. Men det gør også at man ikke bare kan smide nøglen væk til sit digitale hjem og håbe på at en låsesmed kan hjælpe. Wink
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
lgsergent Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lgsergent Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2014 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:



Oprindeligt skrevet af lgsergent lgsergent skrev:

Hej herinde

Jeg er rimelig uvidende i netværkssystemer m.m. og valgt at købe en synology NAS da de er meget nemme at sætte op.
Nu er jeg endt i denne situation, at alle mine file er blevet krypterede, inkl. mine backup filer.
Ja jeg ved godt at jeg har dummet mig, burde have været mere opmærksom på hvordan den kørte og opdateringer m.m.
Jeg har også læst tråden igennem, og har besluttet at jeg vil have en noget større sikkerhed i fremtiden end jeg har i dag (formodentligt VPN), har bestemt ikke været opmærksom på den risiko jeg har løbet...

Men mit spørgsmål går på, har jeg andre muligheder for at redde mine filer, end at betale for dekrypteringen, og hvad sker der hvis jeg gør det? Er det sikkert nok for mig at benytte mig af TOR netværket, som de skriver og er der noget jeg skal være ekstra meget opmærksom på inden jeg betaler og (forhåbentligt) får dekrypteret mine filer??

På forhånd tak for evt. hjælp....

Søren

Hvis dem som har lavet Synolocker ikke har dummet sig, så kan du være rimelig sikker på selv USA's NSA ville kaste håndklædet i ringen i forsøget på at redde filerne.
Så bedste bud vil være at Google dig frem til om de har dummet sig og om der findes en løsning. Jeg tvivler dog på det Unhappy

Hvis du beslutter dig for at betale bagmændene, så sørg for at dit betalingsmiddel ikke kan misbruges. Jeg tvivler på at de tager kreditkort, men hvis det er tilfældet så husk at få et nyt, så det gamle ikke kan misbruges. Det vil være surt at komme i klemme mere end én gang.

For fremtiden skal du benytte en god virusscanner og opdatere software på de computer du benytter til din NAS.
Du skal nok udskifte alle koder som du har indtastet i din eksisterende NAS. <span style="line-height: 1.4;">Da de måske er blevet gemt og sendt ud i verden.</span>
Så vil jeg anbefale at slå PNP protokollen fra i din router og ikke åbne porte, så omverdenen kan komme ind på dit netværk.




Tak for hjælpen, jeg har søgt lidt på det, og det eneste jeg kan finde på nettet er at de skal have 0,6 bitcoins, har læst mig frem til at det er ca. 2K.

Men jeg vil overveje hvad jeg skal gøre, og helt sikkert lave en anden sikkerheds løsning i fremtiden.

Men igen, tak for hjælpen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 7891011>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu