recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR slukker for 5.1 surround-lyd på TV-kanalerne
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DR slukker for 5.1 surround-lyd på TV-kanalerne

 Besvar Besvar Side  <1 82838485>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2017 kl. 19:19
Jeg så filmen fredag d 27/1 på DR1 med Prologic II

Der var ikke tilfredsstillende surround. Ja der var faktisk kun lyd i fronter.
Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 08:23
Tak for det. Jeg vil få fat i filmen og PLII decode stereo sporet og lave en A/B test mellem det decodet stereo spor og de diskrete 5.1 kanaler. Og håbe at jeg kan konstaterer en tydelig forskel. Det bliver nok først i weekenden da afterne er godt optaget i denne uge

Lige for at være sikker, der var 3 film i fredags, var det den der blev sendt ca 21:30 ?
Og hvis du kan huske hvornår i filmen der er størst forskel på PLII og 5.1 udgaven vil det være super.

Mvh
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 10:03
Det var den første film på aftenen ja. Kan ikke gå tilbage i TV oversigter elker EPG.

Har ikke filmen på skive med 5.1 spor. Oplevelsen var at der ikke var lyd i baghøjttalerne under hele filmen.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 13:27
Jeg synes der hvor diskret 5.1 lyd er markant bedre en Prologic II er ved gengivelse af musikken fra film, som jo er i stereo og som på et 5.1 spor sædvanligvis kun afspilles i begge fronthøjttalere (og sjældent i center).
Da ens fronthøjttalere som regel er af en bedre kvalitet (markant større) end centerhøjttaleren gengives musik (stereo) væsentlig bedre i 5.1 end i Prologic II hvor meget af lyden afspilles i center !
 
Der er som regel også mere gang i subwoofer (dybere bas) ved et 5.1 spor .
Lyden virker mere transparent og detaljerig ved 5.1 end ved Prologic II.
 
Dette er min erfaring og jeg vil derfor til enhver tid foretrække et diskret 5.1 spor fremfor Prologic II.
 
Vil være dejligt med en separat kanal til 'DR 5.1' på linje med 'DR SYN' Smile
 
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det var den første film på aftenen ja. Kan ikke gå tilbage i TV oversigter elker EPG.


Vil det ikke være nemmere bare at sige hvad filmen hed.. (The Secret Life of Walther Mitty).

Du kan for øvrigt godt gå tilbage i tiden i TV-guiden på dr.dk.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det var den første film på aftenen ja. Kan ikke gå tilbage i TV oversigter elker EPG.



Vil det ikke være nemmere bare at sige hvad filmen hed.. (The Secret Life of Walther Mitty).

Du kan for øvrigt godt gå tilbage i tiden i TV-guiden på dr.dk.

Tak for hjælpen! Ja det var denne ellers udmærkede film jeg ikke kunne huske hvad hed.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

DR1 ”5.1” er et forslag som for 2 år siden ikke faldt i god jord. Men jeg tror tiden er ved at være moden til at prøve igen. Tanken er at på denne kanal plads er DR1 med 5.1 kanalerne (uden processor), og hvis der ikke er 5.1 lægges stereo sporet (uden processor).
På den måde kan folk med store H.T aktivt vælge DR1 5.1. (man kan så ikke fake upmixe, men har man de tendenser kan man vælge DR ”normal ” og PrologicII decode
 
På den måde slipper vi med et snuptag for alle downmix problemer, og giver alle mulighed for at vælge den lyd der passer bedst til deres situation.
Så behøver vi ikke at skulle PrologicII encode eller bede om at få dialog i alle 3 front HT som f.eks. DPP anbefaler det, vi kan også igen sende film uden at være nervøse for at Center kanal mixes forskelligt ind i V+H og ligeledes at bag HT mixen i V+H som LtRt eller LtLt.
Og hvis folk ønsker et lidt lavere dynamikområde til deres stue kan de jo bare vælge DR1 (normal), hvor der så monteres en typisk TV sendekompressor.
I mine øjne er det den bedste ide, men ved at det bliver en hård kamp, da jeg ikke har kunne fremsætte et praktisk eksempel på en stor forskel mellem PLII og diskret 5.1.


Du siger du skal have eksempler der viser en væsentlig forskel på ovenstående løsning og nuværende, samtidig med du remser flere fordele op ved at gøre det. Det begriber jeg ganske enkelt ikke. Det virker ret useriøst!


Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 16:01

@Egelund1
Mange kunne lære af din måde at diskutere på, ingen nævnt, ingen glemt
Til top
zumosol Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zumosol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Tilbage står stadig undren over, at andre TV-kanaler sagtens kan lave forståelig lyd - på egenproduktioner og live udsendelser....uanset hvem der så har skylden!

M.v.h.


Enig...
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Egelund1 Egelund1 skrev:

<div style="margin: 0cm 0cm 8pt;">DR1 ”5.1” er et forslag som for 2 år siden ikke faldt i god jord. Men jeg tror tiden er ved at være moden til at prøve igen. Tanken er at på denne kanal plads er DR1 med 5.1 kanalerne (uden processor), og hvis der ikke er 5.1 lægges stereo sporet (uden processor). <div style="margin: 0cm 0cm 8pt;">På den måde kan folk med store H.T aktivt vælge DR1 5.1. (man kan så ikke fake upmixe, men har man de tendenser kan man vælge DR ”normal ” og PrologicII decode <div style="margin: 0cm 0cm 8pt;"> <div style="margin: 0cm 0cm 8pt;">På den måde slipper vi med et snuptag for alle downmix problemer, og giver alle mulighed for at vælge den lyd der passer bedst til deres situation. <div style="margin: 0cm 0cm 8pt;">Så behøver vi ikke at skulle PrologicII encode eller bede om at få dialog i alle 3 front HT som f.eks. DPP anbefaler det, vi kan også igen sende film uden at være nervøse for at Center kanal mixes forskelligt ind i V+H og ligeledes at bag HT mixen i V+H som LtRt eller LtLt. <div style="margin: 0cm 0cm 8pt;">Og hvis folk ønsker et lidt lavere dynamikområde til deres stue kan de jo bare vælge DR1 (normal), hvor der så monteres en typisk TV sendekompressor.<div style="margin: 0cm 0cm 8pt;">I mine øjne er det den bedste ide, men ved at det bliver en hård kamp, da jeg ikke har kunne fremsætte et praktisk eksempel på en stor forskel mellem PLII og diskret 5.1.


Du siger du skal have eksempler der viser en væsentlig forskel på ovenstående løsning og nuværende, samtidig med du remser flere fordele op ved at gøre det. Det begriber jeg ganske enkelt ikke. Det virker ret useriøst!


<div style="margin: 0cm 0cm 8pt;">


Er det ikke bare fordi det ikke passer ind i dit billede.

Synes hellere du skulle give nogle eksempler.

Hvis du er seriøs kommer du med dem i stedet for at kaste mudder.

Til top
Egelund1 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 08-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Egelund1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2017 kl. 23:12

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du siger du skal have eksempler der viser en væsentlig forskel på ovenstående løsning og nuværende, samtidig med du remser flere fordele op ved at gøre det. Det begriber jeg ganske enkelt ikke. Det virker ret useriøst!


Min frygt gå på om beslutningstagerne i DR kunne finde på at bruger samme logik som du selv har brugt. At når der ikke er mange klager behøver vi ikke at ændre noget.
Også kan jeg stå med alle de tekniske argumenter, og blive mødt med et modargument om at der kun var 8 officielle klager til Arvingerne.
Så derfor vil det være overbevisende at kunne afspille et eksempel, hvor der er tydelig forskel på PLII og diskret 5.1 Det er derfor jeg har brugt for hjælp.

 

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Tilbage står stadig undren over, at andre TV-kanaler sagtens kan lave forståelig lyd - på egenproduktioner og live udsendelser....uanset hvem der så har skylden!

Hej Henrik og Zomosol

Det tror jeg ikke har noget at gøre med om DR distribuerer surroundsound via PLII eller diskret 5.1, som denne tråd handler om, og i øvrigt tror jeg ikke at der er synderlig forskel på TV stationerne. Årsagen er at det ofte er de samme folk der laver programmerne, hvis du/I er uenig, kunne det være fint med lidt eksempler.
 
Men der er selvfølgelig en mulighed for du/I alligevel har lidt ret. DR har taget en chance ved at fjerne krudtkassen, der booster lyden ved at reducerer dynamikområdet og skrue op.
Krudtkassen (audioprocessor/kompressor)  kan bedst forklares således.
Tag et stykke musik på the voice og efterfølgende lyt musik på P2. Her vil I opleve at på P2 vil det lyde meget laverer end på the voice, selv om det har samme peak to peak niveau. På samme måde er det på TV. Alle TV stationer har stort set samme peak niveau, men lyder forskelligt. Årsagen er at dem der lyder højt (f.eks. TV3 har dæmpet de høje lyde og efterfølgende løftet hele niveauet). Så de TV / Radiokanaler der lyder lavest er dem med den reneste lyd, dvs. med størst dynamik område. (dvs. størst forskel mellem stille passager og eksplosioner). Det skal nævnes at audioprocesorene der koster mere end en mindre bil med afgift, er blevet rigtig gode.
 
Og her er jeg måske for "hellig" Jeg mener ikke at det er i sendeleddet at man skal ændre lyden, det burde være dem som producerer lyden der skal bestemme. Jeg er ikke kunstner, men ingeniør med interesse for lyd, hvor jeg mener at min fornemmeste opgave er at sikre at lyden er 100% uberørt fra studie til sender/distributør.
 
Som jeg har skrevet før, er jeg enige i at der produceret alt for meget rigtig dårligt lyd. Men det er et helt andet problem som der heldigvis arbejdes på, men det er op af bakke. Og det kræver at nogle gide at klage. Der var kun 8 klager til Avingerne, så hvorfor skulle man ofre mere på lyden er der desværre nogle der måske vil mene, hvilke jeg naturligvis er uenig i.
 
Men det er et generelt problem i branchen ikke kun i DR, og har i øvrigt ikke så meget med 5.1 tråden at gøre 

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Jeg synes der hvor diskret 5.1 lyd er markant bedre en Prologic II er ved gengivelse af musikken fra film, som jo er i stereo og som på et 5.1 spor sædvanligvis kun afspilles i begge fronthøjttalere (og sjældent i center).
Da ens fronthøjttalere som regel er af en bedre kvalitet (markant større) end centerhøjttaleren gengives musik (stereo) væsentlig bedre i 5.1 end i Prologic II hvor meget af lyden afspilles i center !
 
Der er som regel også mere gang i subwoofer (dybere bas) ved et 5.1 spor .
Lyden virker mere transparent og detaljerig ved 5.1 end ved Prologic II.
 
Dette er min erfaring og jeg vil derfor til enhver tid foretrække et diskret 5.1 spor fremfor Prologic II.
 
Vil være dejligt med en separat kanal til 'DR 5.1' på linje med 'DR SYN' 
 

Til Filmfreak, det er en rigtig god pointe. Når jeg har haft svært ved at finde eksempler, hvor der er tydelig og praktisk forskel mellem PLII og diskret 5.1 er det netop på et anlæg med 3 ens front HT og jeg har haft fokus på dialog og film med masser af effekter. Så tak for input.  

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2017 kl. 09:59
Støt nu op om Egelund, han vil jo det samme som os, at få 5.1 diskrete kanaler tilbage på DR.

1. Så klag til DR over lyden på Arvingerne hvis I har problemer med at høre dialogen.

2. Find eksempler på film på DR, der fungerer bedre med et 5.1 diskret lydspor.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 82838485>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu