recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DOLBY ATMOS tråden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DOLBY ATMOS tråden

 Besvar Besvar Side  <1 2021222324>
Forfatter
Besked
vice Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2015
Sted: Sorring, Danmar
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vice Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2016 kl. 22:45
Så er det nok bare mig der er dum men de ht som bliver vist som surround ht på dr.G's tegning i en 5.1.4 setup er da de ht som man normalt sætter ind som de ekstra ht når man går fra 5.1 til 7.1 ihvertfald ifølge Dolby.

Så jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad hr. Flash mener??
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2016 kl. 23:33
Surroundhøjttalere kan ikke være bag lytteren! De hedder surround BACK!

Tegningerne på Dolbys side er ikke retvisende, men det er vinklerne.
Til top
vice Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2015
Sted: Sorring, Danmar
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vice Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2016 kl. 23:56
Ok det forvirre mig bare at Dolby's tegning af en 5.1.4 opsætning åbenbart er forkert men at deres tegning lige neden under af en 7.1.4 opsætningen er rigtig, det er da meget misvisende af Dolby
Til top
Steen6400 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-December-2010
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 2116
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steen6400 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Mir forslag er, er det skal være lidt mindre afstand mellem Atmos kanalerne, end der er i mellem hvor dit hoved kommer til at være placeret når du ser film og lofthøjtalerne. Altså, hvis der er 1.8 meter fra dit hoved til placering af højtaler, skal der være ca. 1,6 meter mellem højtalerne. Det er i hvert fald det der virker bedst hos mig.
Jeg vil tro at Dolby anbefalingen er god hvis rummet har en hvis bredde, os med kun 3m vil nok have glæde af at placere dem tættere. Jeg flyttede mine i går fra 2m afstand til 1.3m og synes umiddelbart at det blev bedre. Jeg har 2.4m mellem front og back celling og 1.2m til loftet fra ørerne (45 grader).
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Stofa, IPhone SE, Garmin Vivoactive 3 Music
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 12:46
Mit rum er næsten kvadratisk ( bredde 4.3, dybde 4.2 meter )
Jeg har efter mange forskellige placeringer valgt at følge Dolby's anbefalinger.
Har 2.1 meter mellem fronter (diskant) og det samme gælder mine højttalere i loftet.

højttalernes evne til at sprede lyden, har også betydning for om de kan placeres så bredt som der anbefales.
Hvis højttalerne har en lille spredning vil der opstå et "hul" i lyden over lyttepositionen, det oplevede jeg med mine tidligere M&K k7, så de skulle placeres tættere.
mine nuværende Triangle har langt større spredning, og udfylder fint hele loftet med lyd på trods af den brede placerig.


Redigeret af strecker - 28-Februar-2016 kl. 13:10
Til top
vice Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2015
Sted: Sorring, Danmar
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vice Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 16:04
Hej tak for alle de fine indput selv om det er svært at blive klogere med alle de forskellige meninger og holdninger men de er alle taget til efterretning og så har jeg noget at arbejde med så 1000 tak og er der flere gode forslag så skriv endelig jeg kan kun blive klogere :)
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Surroundhøjttalere kan ikke være bag lytteren! De hedder surround BACK!

Tegningerne på Dolbys side er ikke retvisende, men det er vinklerne.

Surround sounds perfekte placering er ved 110 grader og ikke 90 grader.
Man skal selvfølgelig selv lytte, hvordan ens rum er med møbler osv.
Man har tidligere gjort lytte forsøg med, hvorfra at refleksioner skal komme fra. Refleksioner skråt bagfra i det horisontale plan har en surround virkning. Man kan sige, at stereo får en surround virkning.
Det er nok derfor man så vælger 110 grader som det bedste sted for surround højttalere i et 5.1 system.
Vores øreflipper er forskellige og vi hører forskelligt ved 100 grader, ved 110 grader, ved 120 grader osv. Øret er skabt sådan, for at vi bedre kan opfatte, hvor lyden kommer fra bag ved os. 110 grader er så valgt som det optimale.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 21:25
Ja klart! Bagved var ment som bag ved lytteren i væsentlig afstand.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2016 kl. 21:27
Oprindeligt skrevet af vice vice skrev:



Hej igen, jeg ved ikke om det er til at se men har prøvet at tegne mit rum i nogenlunde korrekt størrelsesforhold og så har jeg indtegnet 3forslag til placering af Atmos ht.

Forslag 1 og 3 gir nok lidt sig selv men forslag 2 skal forstås på den måde at jeg beholder position 1 i venstre side (hvis man står i døren og ser ind) og så flytter man position 1 ind på position 2 i højre side.

Hvilken en af de 3 vil så være mest korrekt??

Mvh. Vice

Bagved som her er ikke korrekt placering af surrounds.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2016 kl. 15:28
Nu har jeg ikke høvlet alle sider igennem herinde.
Men MK Sound kommer med en IW-300 til samme pris som en S-300.
Det mener jeg da er total overkill og de fylder også meget i dybden, så jeg regner med IW-95.
Andre bud ?
SVP03
Til top
vice Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Oktober-2015
Sted: Sorring, Danmar
Status: Offline
Point: 52
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vice Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2016 kl. 16:28
Hej, Vice igen

Nu har jeg fået møbleret lidt rundt, så godt som jeg kunne i forhold til mit rum, for at følge nogle af de fine forslag som jeg fik her.

Jeg har fået flyttet mine surround ht lidt ned i rummet og bio-stolene lidt tilbage så jeg kommer så tæt på de 110 grader som muligt ( måske 125grader) men det er det bedste jeg kan gøre.

Så har jeg flyttet mine Atmos bag ht så langt tilbage som muligt, dvs. de er 95cm bag sweet spot og ca 15cm længere tilbage i rummet end surround ht.

Men så har jeg lige et spørgsmål ❓ Nu var hr. Flash så flink at udregne afstandene til mine Atmos ht i forhold til min lofthøjde og han skrev at de skulle være mellem 91cm og 225cm fra sweet spot og det er lykkedes mig at få de bagerste 95cm tilbage så det må jo være fint men nu er mit spørgsmål så,

Skal de forreste Atmos ht være i samme afstand fra sweet spot som de bagerste eller skal de bare være et sted mellem de 91cm og 225cm fra sweet spot hvor jeg synes de passer bedst???

Mvh. Vice
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Marts-2016 kl. 14:07
Har fået set de første to afsnit af GoT sæson 5 på Blu-ray. Atmos lyden er RIGTIG GOD. Der er ikke vildt mange effekter i loftkanalerne, men de er der. Det samlede lydbillede er helt fantastisk. Der ligger også et 5.1 lydspor på skiven, som jeg antager, er det samme som der bruges på HBO's streaming-service. Når jeg sammenligner de to spor, kan jeg høre, at panoreringer er MEGET bedre i Atmos og at lydbilledet generelt virker meget større. Og scenen hvor der rives en kæmpe stor statue ned fra toppe af en pyramide, sætter godt gang i samtlige højtalere i mit system og man fornemmer virkelig den store vægt statuen har. I den modsatte ende af spektrummet, giver POV-scenen med dværgen der bliver transporteret i en kasse, en virkelig god fornemmelse af et meget lille rum og der er massere af lyd fra loftet.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2021222324>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu