recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Berdels Bio - 5.2.2 Atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Berdels Bio - 5.2.2 Atmos

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2014 kl. 16:53
Okay tak, jeg glemte at tjekke da jeg var inde at prøve den :-)
Ning
Til top
Bruger udmeldt 29 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 29 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2014 kl. 16:33
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Tak skal i have!

@Ole - Ja, jeg var også meget i tvivl om hvordan jeg skulle lave det men, men da rummet er så smalt i forvejen ville jeg optage så lidt plads som muligt med paneler. Jeg ville også få problemer med at gøre det pænt omkring døren.

De gør det til gengæld rigtig godt de paneler jeg har fået op. Jeg havde i første omgang kun 2 på hver side foran til at tage første reflektion, men der var lidt ekko hvis jeg klappede over stolene. Men da jeg fik de sidste 2 paneler op på række med stolene, var det helt væk. Jeg synes at det er tilpas dæmpet nu og påtænker at skifte uld ud i nogle af panelerne med diffusere i fremtiden

@Ning - Jep, det er dem fra Jysk


Har du selv lavet de absorbere? I så fald, hvad har du brugt til det? Står selv og har brug for 6 stk i min bio.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2014 kl. 17:23
Ja, det har jeg. Du kan se mere om dem i min byggetråd, som jeg har linket til i første indlæg. Men det er bare nogle træ rammer, hvor jeg har hæftet stof på og fyldt med mineral uld

De virker efter hensigten
Til top
Bruger udmeldt 29 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 29 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2014 kl. 17:27
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Ja, det har jeg. Du kan se mere om dem i min byggetråd, som jeg har linket til i første indlæg. Men det er bare nogle træ rammer, hvor jeg har hæftet stof på og fyldt med mineral uld

De virker efter hensigten

Jeg var mere intereseret i mål og materialer,især hvad for noget stof,om det er acoustisk eller bare dyne betræk? Hvordan er det hæftet? Har du malet stoffet/farvet det,eller købt det sådan? Hvor?
Hvad er målene på rammerne? hvordan er de hængt op?

Som du nok kan se er jeg meget interesseret i dem :-)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2014 kl. 17:37
Det er høvlede forskallingsbrædder der er 100mm dybe og jeg har isover i. Man kan også bruge rockwool og nogen mener at det er bedre.

De er beklædt med deco molton stof i sort - det er akustisk transparent og tæt nok til at man ikke kan se igennem. Jeg fandt det i en online butik i Tyskland 


men kan også købes i Danmark. Mener det hedder dansk scene teknik. Jeg har klipset det på fra indersiden og jeg klippede noget pap i lange strimler. Den brugte jeg som lister indvendigt imellem stof og klips. Det gav er ok pæn afslutning

Da de var færdige så skruede jeg et stykke træ op på væggen som rammerne kunde hænge på og så fik de en skrue fra toppen, så de sidder helt fast.


Redigeret af Berdel - 02-December-2014 kl. 17:43
Til top
Bruger udmeldt 29 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 22-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 29 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2014 kl. 17:43
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Det er høvlede forskallingsbrædder der er 100mm dybe og jeg har isover i. Man kan også bruge rockwool og nogen mener at det er bedre.

De er beklædt med deco molton stof i sort - det er akustisk transparent og tæt nok til at man ikke kan se igennem. Jeg fandt det i en online butik i Tyskland men kan også købes i Danmark. Mener det hedder dansk scene teknik. Jeg har klipset dem på fra indersiden og jeg klippede noget pap i lange strimler. Den brugte jeg som lister indvendigt imellem stof og klips. Det gav er on pæn afslutning

Da de var færdige så skruede jeg et stykke træ op på væggen som rammerne hunde hænge på og så fik de en skrue fra toppen så de sidder helt fast.


Tusind tak :-),så må jeg bestille noget mere stof, da jeg har bestilt scene molton til mine vinduer.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2014 kl. 17:44
Det var så lidt. Jeg har redigeret mit sidste indlæg til den butik jeg købte det hos. Det var noget billigere end i DK men jeg skulle også ha meget
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 15:41
Næste tiltag bliver nye subwoofers og diffusere.

Efter at have hørt dette klip er jeg blevet bekymret for om mit rum måske er FOR dæmpet


Det skal helst høres med hovedtelefoner men det er tydeligt hvor meget liv der er forsvundet efter de relativt få tiltag der er blevet lavet. Jeg har MEGET mere dæmpning i mit rum.

Derfor overvejer jeg at købe 8 stks hjem af disse


Jeg vil fortsat dæmpe første reflektion men ellers vil jeg skifte uld ud med diffusere i panelerne rundt i hovedhøjde her:






Nogen bud på hvad jeg skal gøre ved de sidste 2? Jeg tænker på at dele dem i 2 eller 3 og så lime dem oven på de andre for at øge højden

Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2014 kl. 16:26
Med hensyn til den video du linker til >>> Der er meget stor forskel på om rummet skal bruges til musik eller surround. Til musik er diffusere en god ting, da du gerne vil ha' genklang, så der skabes et rum, men du vil også gerne undgå ekko. Til surround har de mange højtalere til formål at skabe rummet, og dæmpere hjælper med til at sørge for at de enkelte lyde i rummet får en bestemt retning, og ikke bare bouncer rundt. Man kan dog godt bruge diffusere i en bio, men så bør det være fordi, at man synes ens rum er for småt, og man kan høre de enkelte højtaleres placering, og lyden derfor har svært ved at smelte homogent sammen. Hvis du har et helstøbt lydbillede, hvor du ikke hele tiden tænker "den lyd kom fra right surround", synes jeg ikke at du skal investere i diffusere. Men kan du høre de enkelte højtaleres placering, når du ser film, kan det være en løsning.

Just my two cents.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2014 kl. 09:50
Jeg er meget enig med dig i det du skriver.

Jeg føler som sådan ikke at jeg kan lokalisere fronterne og jeg kan også få lyde til at opstå på væggene imellem fronter og surrounds. Sidder man ikke i sweetspot hos mig, så er man tæt på en surround højttaler og den kan lokaliseres. Det er konsekvensen af at mit rum er så lille og det tror jeg ikke en diffuser kan løse.

Men jeg synes derimod godt at det kan blive lidt for "klinisk". Jeg har tidligere skrevet et indlæg om at jeg synes at film mix er for ringe nu til dags, da jeg kan høre alt på godt og ondt. F.eks er der mange film hvor jeg kan høre mikrofon støj under dialog. 

Vi kan godt blive enige om at det ikke vil lyde godt at se en film i en kirke, men jeg ved dog ikke om jeg er helt enig med dig i, at der er så stor forskel på musik og surround. For at der skal opstå en lyd imellem en surround kanal og en fronthøjttaler skal der jo også skabes en fantom højttaler imellem - præcist som når man spiller musik i stereo.

Men der er jo også musik i alle film, og specielt i filmen frost, oplevede jeg at "let it go" ikke var helt så overvældende og levende, som jeg huskede den fra da jeg så den i stuen.

Jeg er nok ude efter noget mere ambience og størrelse på lyden som jeg tror at diffusere kan hjælpe med. Lyder det helt ved siden af?



Redigeret af Berdel - 16-December-2014 kl. 10:55
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2014 kl. 10:51
For det første, at skabe en fantom højtaler, har intet med diffusering at gøre, det er et spørgsmål om dit system er kalibreret korrekt. Det vil altid være et problem i små rum, at der vil være nogen der kommer til at sidde tæt på en højtalerne, det kan man ikke gøre så meget, diffusering hjælper heller ikke her. Men hvis du ønsker at lyden skal flyde mere sammen, er diffusering en god løsning. I sidste ende er det, som så meget andet, et spørgsmål om smage, jeg kan godt lide et stramt lydbillede, hvor de enkelte objekter nemt kan pinpointers, andre kan bedre lide en diffus lyd.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2014 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

For det første, at skabe en fantom højtaler, har intet med diffusering at gøre.

Nej, det var måske også forkert formuleret af mig. 

Jeg antog i første omgang, at når du skrev musik og surround, så mente du stereo og surround. Det var for at understrege min pointe om, at jeg ikke mener forskellen er så stor. I highend stereo setups kan man også fornemme, hvor de forskellige instrumenter er placeret i lydbilledet og hvor sangeren står - præcist som effekter i film.

Det jeg spekulerer i nu er vigtigheden i at finde den rette balance imellem dæmpning og efterklang. For nu at tage de diametrale modsætninger, så har vi en på den ene side et anekoisk rum, som er så lyddødt, at man kan høre blodet løbe i årene. Det vil de fleste opleve, som et ubehageligt rum at opholde sig i. Som tidligere nævnt, vil en kirke vil ikke være ideelt som biograf, da der vil være alt for meget efterklang. Kunsten er vel, at finde en rette balance imellem dæmpning og reflekterende lyd.

I mit oprindelige rum design, havde jeg ikke inkluderet de 2 absorberingspaneler til højre og venstre for stolerækken. Men da rummet var tæt på færdig, kunne jeg høre efterklang, når jeg klappede siddende i stolen. Der opstod det man kalder "flutter echo" imellem de 2 bare vægge og den forsvandt fuldstændigt, da jeg fik de sidste 2 paneler ind. 

Men en diffuser kan også fjerne flutter echo, fordi det forhindre de parallelle vægge i at kaste lyden frem og tilbage. Lydbølgerne bliver bliver kastet i andre retninger for til sidst at at blive ædt, når de rammer en absorberende overflade, som f.eks screen wall'en. Lydende får altså lidt længere tid i rummet, som måske kan have en positiv effekt og give det liv jeg tror jeg mangler.

Nå, det blev vist en gang "basic knowledge" ævl, jeg fik kastet op der, som du/I sandsynligvis allerede ved - men det er grundlaget for mine tanker LOL

Jeg tror at jeg bliver nød til at prøve det af.


Redigeret af Berdel - 16-December-2014 kl. 11:41
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu