recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Berdels Bio - 5.2.2 Atmos
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Berdels Bio - 5.2.2 Atmos

 Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2016 kl. 08:22
Hej

Der kommer jeg lidt til kort for jeg er ikke specielt god til at beskrive lyd. Skulle jeg prøve, så synes jeg at lyden kommer tættere på biograf lyd end HIFI. Sammenligning med dine vil jeg slet ikke begive mig ud i for jeg kender dem ikke. Er dine fronter gulvhøjttalere? I så fald vil den "store" lyd være mere afhængig af den sub(s) du får spændt på systemet - det er ihvertfald min erfaring.

Men jeg er rigtig glad for dem. Du skal være velkommen til at få en demo, hvis du bor i fornuftig køreafstand fra Bramming :-)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2016 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

... det er ikke så tit at filmene har atmos spor så 90% af tiden kører jeg 5.1

Atmos skal jo nok komme. Vi købte den nye Jason Bourne-film i går, som endda har DTS-X, så det går vel fremad Smile Men - hvorfor kører du 5.1, har du ikke 7.1?

(EDIT: nej, kan godt se at du ikke rigtigt har plads til 7.1 ... sorry!)


Redigeret af jacobe - 02-December-2016 kl. 11:46
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2017 kl. 22:30
Det er da en nydelig bio du har lavet. Rigtig flot udført. 
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2017 kl. 20:30
Mange tak JackD :-)
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2017 kl. 23:30
Var skam så lidt. Det må have hjulpet gevaldigt på efterklangstiden dine tiltag. Det er et par fede højttalere du har valgt både til bio'en og dit stereo set up.

Hvordan oplever du forskellen i på dit stereo set up og dit bio set up? Rent klang mæssigt
 


Redigeret af JackD84 - 23-April-2017 kl. 23:31
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2017 kl. 09:29
Ja, det har gjort en verden til forskel i forhold til efterklangen og bioen vinder naturligvis stort, når der skal ses film.

Men når det er sagt så synes jeg faktisk at musik lyder bedst i stuen trods den manglende akustik behandling. Jeg synes at jeg kan få mere "Live" fornemmelse der, end jeg kan i bioen. Om det fordi at rummet er dæmpet for meget til musik eller om mit stereo setup bare egner sig bedre, kan jeg ikke blive helt klog på. Jeg har EQ på begge steder. Dirac i stuen og manuel EQ i bio. 

Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2017 kl. 14:38
Der er sikkert forskel den ideelle efterklangstid på film og musik. De anbefalede værdier er forskellige fra fx Theater og klassisk koncert, sikkert også på film og musik. 

Jeg synes ofte at musik gengives bedre af en stereo højttaler, da delefilter og enheder er konstrueret til det. Jeg vil tro den ideelle target kurve ser forskellig fra musik og film.

I biografen placeres stole, i etager med henblik på efterklangstid. De fleste stole i biografen dæmper desuden lige meget, om der sidder en i stolen eller ej.

Som du selv er inde er det måske efterklangstiden, det er jo også en hel anden højttaler.

Hos mig fungerer det bedst kun at korrigere i de dybe frekvenser, hvor der tages højde for efterklangstid og resonanser.

Ved første refleksion, har du der noget der bryder lyden og diffusere i biografen ? :-)


Redigeret af JackD84 - 24-April-2017 kl. 22:34
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2017 kl. 09:10
Ja, den beskrivelse tror jeg ikke er helt ved siden af.

Jeg har absorb ved første reflektion og så har jeg diffuser på hver side af stolene og på bagvæggen. Jeg har overvejet diffuser ved første reflektion men jeg har prøvet at fordele det nogenlunde ligeligt.

Sådan her ser det ud pt




Redigeret af Berdel - 25-April-2017 kl. 09:14
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2017 kl. 13:53
Det ser ud til du har gjort en del for det. 

Det er nok meget fornuftigt du absorberer ved første refleksion. Det anbefales normalt. Det er godt, du dæmper reflektioner fra bagvæg og minimerer rummets stående bølger. Jeg ville selv genre have 3000 mm rockwool, op under lofet og lidt dæmpning på bagvæg. Jeg er bare lidt i tvivl om dine diffusering, gør noget godt eller skidt. Der skal i hvert fald måles ved hvilke frekvenser der skal diffuseres. Ellers er det et spil i lotteriet.

Det afhænger af efterklangstiden, om det vil give noget med diffusere og hvor lyddæmpende dit rum er

I et almindeligt opholdsrum opfatter vi akustikken som behagelig, hvis efterklangstiden er omkring 0,6 sekunder. Da vil lydbilledet være klart og tydeligt. Hvis efterklangstiden er for lang, giver det en rungende lyd i rummet, og hvis den omvendt er for kort, vil de manglende refleksioner af lyden betyde, at man skal tale meget højt for at blive hørt.

I klassiske koncertsale har man typisk en efterklangstid på omkring 2,3 sekunder afhængigt af salens størrelse. I rytmiske koncertsale er den typisk omkring 0,6 sekunder. I teatre, hvor man skal kunne høre tale klart, er den typisk omkring 1 sekund, og i operahuse en lille smule længere. I store katedraler kan efterklangstiden være helt op til femten sekunder.


Redigeret af JackD84 - 26-April-2017 kl. 09:08
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 678
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu