|
Centerhøjtaler; forskel på TV2, DR1 og BluRay |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Enstoren ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 02-December-2014 Status: Offline Point: 3 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-December-2014 kl. 19:46 |
Hej alle.
Jeg har for nyligt erhvervet mig 2 stk. Dali Ikon6 mk2 fronthøjtalere og en Ikon vokal mk2 centerhøjtaler. Disse højtalere er tilsluttet en Yahama AX A1030 receiver (Baghøjtalere købes snarest som en julegave til mig selv, og subwooferen købes en gang i det nye år, da jeg synes fronthøjtalerne giver fin bas indtil videre i min lille stue.) Fronthøjtalerne er sat til large og centerhøjtaleren til small. Når jeg afspiller blu-ray film er lyden perfekt og stemmerne gengives glimrende i centerhøjtaleren mens fronthøjtalerne klarer resten. Men når jeg ser fjernsyn, er der kæmpe stor forskel på, hvilken kanal jeg ser. De fleste kanaler inkl. DR1 afspiller kun lyd af fronthøjtalerne(også stemmerne). TV2 derimod sender åbenbart lyd til alle 3 højtalere, hvilket er virkelig forvirende hvis man zapper meget :) Mit spørgsmål er derfor; er det ikke muligt at få alle 3 højtalere til at spille på alle TV kanaler? Supplerende spørgsmål: Før jeg ændrede fronthøjtalerne til large, var alt standardindstillet som small og stemmerne blev gengivet en smule bedre på centerhøjtaleren under film, end når jeg har sat de 2 fronthøjtalere til large manuelt. Stemmerne virker en smule mere skinger? Er der en opsætning som jeg måske ikke er opmærksom på i "manuel opsætning", som kan gøre stemmerne en smule blødere? Jeg håber meget, at I har lyst til at hjælpe en stakkels nybegynder til en bedre forståelse af opsætningen. På forhånd tak for hjælpen.
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der er DD/DTS fra BD og DVD, men der er der jo ikke fra DR og TV2, der sendes der med DPL ll som ikke har nogen nævneværdig kanalseperation. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Sæt reciveren til Dolby Prologic. Så får du lyd i tre højttalere ved stereoudsendelser. Og hvis der sendes i 5.1 surround, skifter recieveren selv til det rigtige format.
Redigeret af Kampus - 02-December-2014 kl. 19:58 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
TV2 sender stadig DD 5.1 surround på udvalgte udsendelser. |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Det har jeg aldrig oplevet, DD lyd ja, men kun 2.0. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Hancock ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Maj-2005 Sted: Valby Status: Offline Point: 544 |
@Enstoren: Er det TV2 eller TV2HD du modtager, og hvem er din udbyder?
|
|
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl |
|
![]() |
|
Enstoren ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 02-December-2014 Status: Offline Point: 3 |
Jeg har Yousee kabelTV. Alle kanaler er digitale og i HD. Jeg har et nyt Sony 55" TV.
|
|
![]() |
|
Tak for dit svar! Det virker som om, at min receiver har sit eget liv afhængig af TV-kanalen. Når jeg har sat den til Pro Logik kommer der mest lyd ud af centerhøjtaleren og en smule af fronterne(det lyder faktisk godt). Men hvis jeg skifter til TV2, så hopper min receiver til Straight og volumen bliver dobbelt så høj og stemmerne kommer ud af fronthøjtalerne. Jeg kan ikke tvinge en anden indstilling på f.eks. TV2 og TV3. Den vil kun være Straight. Men DR-kanalerne og andre kanaler hopper over på Pro Logik og smider stemmerne ud af centerhøjtaleren. Jeg håber at min forklaring giver mening.
|
|
![]() |
|
Måske en indstilling i indgangsmodus? Jeg ved Onkyo har sådan krav til at vælge lydformat for hver indgang. Måske er det det samme for Yamaha?
|
|
![]() |
|
På TV2 og TV3 er lyden i DD, og det får Reciveren til at skifte fra at bruge DPL og gå over til DD, så du skal skifte manuelt, hvis ikke Reciver kan stilles til at DPL er normal tilstand. Alternativt så kan du stille TVet til at modtage lyden i MPEG i stedet for DD, så vil Reciver altid vælge DPL når der bruges lyd fra TVet. |
|
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Du skal huske at tjekke at tv'et sender bitstream ud til din reciever, således at du får det rå datasignal ned til din lydenhed.
|
|
![]() |
|
Hancock ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-Maj-2005 Sted: Valby Status: Offline Point: 544 |
Dit TV forhandler med din receiver, og hvis det er muligt vil den vælge diskret 5.1 lyd, da denne er prioriteret over stereo. TV2HD sender altid diskret 5.1, men de har en tendens til at flytte lyden fra center, ud i sidehøjttalerne. Det kan der være mange årsager til. Men det er nu engang deres valg. Derfor hører du centerlyden i alle tre højttalere når du ser TV2HD. For DRs vedkommende, sendes der ikke diskret 5.1 for tiden. Her sendes kun et stereospor (2 diskrete kanaler) hvor der som regel vil være ProLogic / ProLogic II enkodning af 5.1 lyden til stede. Denne 5.1 enkodning i stereosporet gør at du kun vil høre alt mono-information i center, med mindre du sætter din ProLogic decoder til at flytte noget af centerlyden til fronterne. Det er der som regel nogle settings på din receiver for, som kan hedde f.eks music, movie og alt muligt andet. Prøv dig frem. Det er årsagen til at dialogen typisk vil stå meget alene i center hvis du lytter til PL/PL2. Du vil med PL2 aldrig opnå samme teoretiske kanalseparation som i et diskret 5.1 lydspor. PL2 byder på ca. 30dB separation, hvilket dog er rigeligt til at levere en rigtig fornuftig surround-oplevelse. De forskellige niveauer kan til tider indstilles i modtagerudstyret således at niveauspring mellem de to lydspor minimeres/undgås. Men det kræver selvfølgelig at dit TV/receiver har denne funktion. Håber at du kan bruge svaret. |
|
/Hancock
Livet er bare for kort til interlaced TV og lorteøl |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |