recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 2.35:1 og digital skalering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2.35:1 og digital skalering

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 2.35:1 og digital skalering
    Sendt: 20-Januar-2015 kl. 22:56
Hej forum,

Jeg overvejer at vælge et 2.35:1-format lærred til min kommende hjemmebio, og ønsker ikke at skifte projektor på nuværende tidspunkt. Der er tale om en Sony VPL-HW55es, som ikke har motoriseret zoom. Derfor vil jeg lade projektorens zoom stå, så billedet fylder hele lærred, mens de sort rammer (black bars) i top og bund bliver kastet udenfor lærredet. Ved 16:9 materiale, vil jeg så digitalt skalere billedet ned, så det kan være indenfor 2.35:1-lærredet. Jeg er udemærket klar over at jeg på denne måde går på kompromis med billedekvaliteten ved 16:9-materiale, men so be it. Det er ikke så vigtigt for mig. Jeg har ikke lyst til bruge penge på en A-linse.

Jeg ved at diverse mediecentre automatisk kan skalere 16:9-billedet ned på 2,35:1 som jeg ønsker, men da materialet hos mig kommer fra mange forskellige kilder (BD, Netflix, HBO, DR, tv-tuner osv.) tænker jeg at den bedste løsning er en ekstern scaler.

Lumagen Radiance Mini 3D kan gøre jobbet for mig, men da 4K er på trapperne, så har jeg ikke lyst til at bruge så mange penge på en scaler lige nu. Findes der en billigere løsning? DVDO?

Har kigget i manualen for DVDO EDGE Green, men er ikke blevet klogere på om den kan hvad jeg efterspørger. Nogen der ved noget?

Scaleren skal understøtte 1080p24.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2015 kl. 05:53
jeg har brugt en ældre herre ( DVDO iScan HD ) til at scale mit ps4 billede så det passer på min 2.35 lærred..

jeg prøvede alle mulige forskellige opløsninger og muligheder, men kunne ikke få det til at køre.
problemet er at de scalere jeg har prøvet, de kunne ikke "scale" ned, dvs de kunne strække billet i bredden men ikke presse det ned i højden..
så lige meget hvad jeg gjorde, så blev 16:9 billedet ved med at være for højt..

i ren frustration satte jeg input til 16:9 og output til 4:3 på  DVDO iScan HD , og så sad billedet lige i skabet Confused

det var mere held end forstand, men det fungerer..

jeg bruger ikke længere scaleren, så hvis du er interesseret kan vi sikkert finde ud af en fin handel..

Redigeret af strecker - 21-Januar-2015 kl. 07:07
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2015 kl. 08:44
Skal du se 3d? Mig bekendt er det kun lumagen som kan scale/stretch 3d. Deres NLS kan sættes til fx 5% crop top bund og så non lineær skalering/stretch så det passer til scope.

Jeg har lige været igennem samme mølle og endte med HTPC skalering på 16/9. 3d har jeg ingen løsning på der må jeg zoome så det passer.

Hvis det bare er til 2d tror jeg dvdo er bedste bud.

Lumagen kommer med en 4k scaler i år tror jeg men prisen bliver vist 5-6000$...

En anden løsning er A-linse fra prismasonic. Mener hw55 har vertical stretch til a-lens?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2015 kl. 16:06
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

jeg har brugt en ældre herre ( DVDO iScan HD ) til at scale mit ps4 billede så det passer på min 2.35 lærred..

jeg prøvede alle mulige forskellige opløsninger og muligheder, men kunne ikke få det til at køre.
problemet er at de scalere jeg har prøvet, de kunne ikke "scale" ned, dvs de kunne strække billet i bredden men ikke presse det ned i højden..
så lige meget hvad jeg gjorde, så blev 16:9 billedet ved med at være for højt..

i ren frustration satte jeg input til 16:9 og output til 4:3 på  DVDO iScan HD , og så sad billedet lige i skabet Confused

det var mere held end forstand, men det fungerer..

jeg bruger ikke længere scaleren, så hvis du er interesseret kan vi sikkert finde ud af en fin handel..

Ja, det har også været mit problem. Den DVDO iScan HD, har den HDMI og 1080p24?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2015 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Skal du se 3d? Mig bekendt er det kun lumagen som kan scale/stretch 3d. Deres NLS kan sættes til fx 5% crop top bund og så non lineær skalering/stretch så det passer til scope.

Jeg har lige været igennem samme mølle og endte med HTPC skalering på 16/9. 3d har jeg ingen løsning på der må jeg zoome så det passer.

Hvis det bare er til 2d tror jeg dvdo er bedste bud.

Lumagen kommer med en 4k scaler i år tror jeg men prisen bliver vist 5-6000$...

En anden løsning er A-linse fra prismasonic. Mener hw55 har vertical stretch til a-lens?
3D er jeg helt ligeglad med.

Fedt med HTPC. Er det via XBMC eller hvordan og hvorledes? Jeg ville nemlig gerne kunne køre Netflix, HBO osv også, men kan måske undvære tv-tuner.

5-6000$ er betydeligt mere end jeg er villig til at ofre, men lyder spændende med nye produkter.

Har overvejet A-linse. Projektoren kan lave den nødvendige skalering, som du siger, men jeg synes umiddelbart at det bliver en dyr løsning, og så skal man til at overveje et buet lærred. Prismasonic er lidt problematiske da deres modeller strækker billedet med 1,35, hvor de fleste andre A-linser på markedet strækker med 1,33. Tror at skaleringen indbygget i projektoren er beregnet til 1,33, uden at være helt sikker, da det ikke står i manualen. Hvad koster de billigste A-linser? 15k kr?
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2015 kl. 19:53
Ja det er dyrt. Fik tilbud på 15k for deres bedste linse. Deres linser er beregnet til 2.40 lærred og der passer deres stretch fint. Jeg har droppet linse personligt med kommende Ultra HD blu Ray.

Jeg bruger jriver. Der kan integreres alt muligt der så vil tro TV ikke er et problem. Jeg bruger det dog kun til film så har ikke kastet mig over netflix og den slags via HTPC så ved ikke hvor glat det kører. TV tuner er nok det mest bøvlede på HTPC?
Til top
JAWA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-August-2014
Sted: Karlslunde
Point: 158
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAWA Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2015 kl. 14:26
Hej
Du kan eventuelt også løse problemet med et multiformat lærred som dette:

Så slipper du for at gå på kompromis med billedkvaliteten

Med venlig hilsen
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu