|
Klangbalance |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
ARTISTEN ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 469 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 28-Januar-2015 kl. 11:01 |
|
Hej alle
Jeg har læst en test af min elskede recivere, og alt var positiv , men der var dog noget som var negativ, at man skulle indstille højttalernes klangbalance før kalibrering, kan nogle fortælle hvordan man gør det? det er noget jeg ikke forstår mig på. Men så er det jo godt Recordere findes Go dag Redigeret af ARTISTEN - 28-Januar-2015 kl. 16:55 |
||
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.
|
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Indstille en højttalers klangbalance, det har producenten jo allerede gjort i delefilteret, og ved valg af enheder. Du kan ved placering i rummet også ændre klangen, alt efter placering kan bassen boostes eller mindskes. Som udgangspunkt opstilles højttaleren efter producentens anvisninger, afstand til side og bagvæg etc. Opgaven/udfordringen er at opnå en neutral klang, men det er i første omgang producentens opgave, at producere højttaleren klangneutral. Hvis man går all in, kan lytterummet optimeres med akustiktilpasning og udmålinger.
Ved en kalibrering bør receiveren selv optimere eventuelle mangler, i forhold til forskellen på de to højttaleres frekvensgengivelse. Men din opstilling skal så vidt det er muligt sørge for, at mindske forskellen i klang. |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
ARTISTEN ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 469 |
|
Hej igen
Nu er jeg kommet hjem og kan skrive besked på hjemmevant pc! Det drejer sig om en Pioneer receivere sc-lx87. Det er bladet lyd og billede som skriver som følgere: Plus Pioneer SC-LX87 har en exceptionelt klar gengivelse af filmlyd. Desuden er den kraftfuld og dynamisk. Rumkorrektionen fungerer fremragende, og receiveren er både funktionel og brugervenlig. Minus Højttalernes klangkarakter skal vælges før autokalibrering. Hvis du har valgt en, der ikke passer dig, skal hele operationen gøres om. Redigeret af ARTISTEN - 28-Januar-2015 kl. 17:03 |
||
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.
|
||
![]() |
||
|
Hej igen
Jeg vil lige slå en krølle her som afslutning. Jeg har skrevet til Tekniker og Journalisten bag artiklen!! Jeg skrev som overskrift (klangballance) og det beklager jeg for det var retlig (klangkaraktere). Og det kan være deri at misforståelsen er opstået. Til dem som har en Pioneer SC-LX87 Receiver så er her svar fra Lyd og Billede Magasinet: Hej Først tak for et godt magasin. Jeg har den pågældende receiver og er i tvivl om den artikel som er skrevet! Hvad er en højtalers klangkartere og hvordan indstiller man det i en sådan receiver? tak. Svar fra: Hei! Når du kjører autokalibrering, kan du velge «All Ch Adj», «Front Align» eller «Symmetry». «Front align» forandrer ikke klangen på fronthøyttalerne, men justerer resten av høyttalerne til å låte mest mulig som dem. «All Ch Adj» prøver å lage en helt lineær lyd fra hver høyttaler. «Symmetry» korrigerer høyttalerpar for høyttalerpar mot hverandre. Lykke til mvh Geir Gråbein Nordby Jeg kan oplyse at det jeg har gjort er en ny kalibrering : «Front Align» blev sat til og jeg svarede at jeg har THX højtaler set up, selvom mine ikke er THX certificeret. Og det virker bare, Receiveren er sat til THX Musik og THX Cinema når det er film Det var ordnerne. Redigeret af ARTISTEN - 29-Januar-2015 kl. 22:38 |
||
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Jeg har haft Pio SC-LX71 og nu LX83. Begge recievere har lydt helt forkert efter autokalibreringen. Så har brugt meget tid på at ændre lyden i EQ på fronter og center. Ved ikke om det er nogen hjælp.
|
||
![]() |
||
|
Nu ved jeg jo af gode grunde hvor meget erfaring du har, men har din 83 været THX godkendt? For det er noget andet når reviveren har dette mærkat, Hvad har du nu og har du sat den op med auto kalibrering?
|
||
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Har du prøvet at læse i manualen?
Et hurtigt bud på klangkarakter er vel bare en preset eq.
Lys, mørk, rock, pop, neutral etc.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Nu har jeg LX83! Ca 50 års erfaring med lyd. Den er THX godkendt, men den indstilling er ikke noget værd, det lyder for fladt. Starter altid med en autokalibrering, så er afstande og forsinkelser på plads. Så går jeg ind i EQ og fintuner lyden. Fjerner baspukler, justerer mellemtone og diskant, så det lyder rigtigt. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |