|
ophængning af lærred. |
Besvar |
Forfatter | |
Krydolph
Junior bruger Oprettet: 03-Februar-2013 Sted: Denmark Status: Offline Point: 37 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 30-Januar-2015 kl. 14:18 |
Hejsa.
Jeg er igang med at lave mit eget DIY lærred. Projectoren er allerede hængt op. Jeg tænkte om der er nogle tips til hvordan man kan hænge det op? Jeg tænker her især på så det passer med det billede projecktoren kaster, jeg har ikke noget lens shift til siderne, og kan heller ikke få den længere op, kun ned, og det må ikke blive lavere hvis jeg stadig skal kunne se bunden af billedet når jeg slår recliner op på stolene. Men er der noget opsætning hvor man kan justere lidt efter den er hængt op, eller skal man regne på en eller anden måde? Lad mig få nogle gode input til hvordan i ville gøre/har gjort. Og hvordan foregår det hvis man har et man har købt fremfor at lave det selv!?
|
|
Radiomanden
Platin medlem Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis ikke du med projektoren kan justere på billedet (Zoom) eller andet, så er du jo bundet af at den skal have en bestemt afstand til lærredet for at få den ønskede billed størrelse, det vil være den eneste måde det kan tilpasses på, så er billedet f.eks for lille, så må den længere væk, i dit tilfælde er det jo så lærredet du skal placere så det passer. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Krydolph
Junior bruger Oprettet: 03-Februar-2013 Sted: Denmark Status: Offline Point: 37 |
Funktioner
Tak(0)
|
nej nej, du misforstår hvad jeg spørger om.
projectoren hænger fint, og den kan lave både større og mindre billede end det jeg skal bruge (ca 120") Men når jeg hænger lærredet op kan jeg jo ikke bare justere billedet en cm til højre eller venstre, og heller ikke op hvis jeg ikke får hængt lærredet præcis. Det skal jo helst være så billedet går helt ud til rammen, og samtidig uden det kommer ud på rammen. Så hvordan opnår man den præcision når man hænger op (måske er det et dumt eller selvindlysnede spørgsmål hvis man kender svaret, men det gør jeg ikke) på forhånd tak
|
|
JBtv
Bruger Oprettet: 10-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 92 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er muligt jeg ikke forstår spørgsmålet...
Men det lyder som du har gjort det i den rigtige rækkefølge. Projektoren sidder allerede i loftet, billedet lyder også til at være der hvor du vil have det - det kan ihvertfald ikke flyttes. Så herefter er der jo bare at måle størrelsen af billedet du har, lave et lærred og hænge det op der hvor projektoren lyser Alternativt maler du et "lærred" på væggen og en sort kant udenom, det er der andre herinde som har gjort.
|
|
Radiomanden
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du vil have et billede på 120", så skal lærredet være 1,50 x 2,65 M. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
Krydolph
Funktioner
Tak(0)
|
Ja, men er jeg virkelig så dårlig til at forklare hvad jeg spørger om? Eller skimmer du bare indlæget uden at læse?
Hvordan hænger jeg det op, snor? kroge? noget andet? og hvordan placere jeg det så det sidder samme sted som billedet. Jeg har selvf. selv nogle vage ideer, men tænkte i nok havde prøvet det allerede og kunne give nogle råd eller input jeg ikke selv havde tænkt på.
|
|
BaSsE_-
Bruger Oprettet: 19-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 151 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hejsa hvad er lærred lavet af? træramme eller alu ???
Hvis det er fastramme lærred, så skrue det fast på væggen med disse eller dem her Du kan slå din projector op her, og regne ud hvilken højde det skal hænge osv.. Redigeret af BaSsE_- - 30-Januar-2015 kl. 16:24 |
|
BaSsE_-
Samsung - Yamaha RX-A1010 - Optoma HD20 - Pioneer BDP-150 - MED600X3D - Højtalere & Sub er Diy - |
|
Krydolph
Funktioner
Tak(0)
|
Det er træ.
Nu begynder vi at nærme os noget af det jeg spørger efter :) Jeg har været forbi projector calculator. Grunden til jeg skrev ca 120" er at jeg ikke er sikker på om jeg kan komme helt op på det, stoffet er 150cm bredt, så måske bliver det kun 119", det kan jeg bedre vudere når jeg kommer dertil, laver skellet stort nok til 120, og så er det rammen jeg sætter rundt om der afgør den endelige størrelse.
|
|
Radiomanden
Funktioner
Tak(0)
|
Det er jo svært at sige noget om hvordan det skal sættes op, det kommer an på hvilke muligheder og plads der er til det, samt hvilket lærred det er. Har selv et på 90", det er et rullegardin, så det giver sig selv hvordan det hænges op. |
|
|
|
Krydolph
Funktioner
Tak(0)
|
fastramme, i træ som sagt.
|
|
JBtv
Bruger Oprettet: 10-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 92 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ok, spørgsmålet går altså på hvordan man hænger en ramme op på en væg med mulighed for at justere den så den er i vatter, samt helst også til siderne og lidt op/ned...
Prøv at se lidt på nedenstående link: I post #5 af "Holger" kan du se en metode til at hænge f.eks. en træ ramme op på en væg med mulighed for at flytte vandret, justere så den er i vatter, samt hvis ellers du bruger skruer der er lang nok også at flytte op/ned i nogle cm.
|
|
Krydolph
Funktioner
Tak(0)
|
Tusind tak JBtv, det ser ret genialt ud, og noget bedre end noget jeg selv var kommet frem til :)
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |