recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 50 eller 100mbit
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

50 eller 100mbit

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Nu er det bare sådan at der går 8 bit på en byte, [...] Det er en typisk fejl at antage at der skal divideres med 10.

Det er det faktisk ikke. Det er derimod en typisk fejl for nybegyndere at dividere med 8. Der er jo mere end blot de rå bytes, der skal overføres. Der skal også overføres checksum, headers, og så er der lidt ping-pong handshake (afsender skal bekræfte modtagelse, som også lige skal retur).

Så en faktor 10 er rimelig, hvis du vil beregne, hvor lang tid det tager at downloade en 100 Mb fil.

Redigeret af HeartWare - 19-Juni-2015 kl. 14:58
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Nu er det bare sådan at der går 8 bit på en byte, [...] Det er en typisk fejl at antage at der skal divideres med 10.

Det er det faktisk ikke. Det er derimod en typisk fejl for nybegyndere at dividere med 8. Der er jo mere end blot de rå bytes, der skal overføres. Der skal også overføres checksum, headers, og så er der lidt ping-pong handshake (afsender skal bekræfte modtagelse, som også lige skal retur).

Så en faktor 10 er rimelig, hvis du vil beregne, hvor lang tid det tager at downloade en 100 Mb fil.
Langt de fleste udbydere idag ligger meget tæt på den "lovede" hastighed, især på coax baserede opkoblinger som jeg installerer rigtig mange af på jobbet. Så er der fiber som oftest ligger pænt OVER den lovede hastighed, og så har vi xDSL baserede opkoblinger som rigtigt nok kan ligge et stykke under den "lovede" hastighed. Især hvis man er langt ude på strengen... 

Så rent gennemsnitlig ligger de fleste på en faktor 8 ca. 

Det er meget sjældent at overhead m.m. tager så meget af toppen,  at en faktor 10 gør sig gældende. (medmindre vi som sagt taler om xDSL isoleret) 
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 16:48
Og den der med nybegynder må du æde selv... Jeg har installeret internetopkoblinger m.m. i over 15 år, så jeg ved godt hvad der gør sig gældende 
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2015 kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Og den der med nybegynder må du æde selv... Jeg har installeret internetopkoblinger m.m. i over 15 år, så jeg ved godt hvad der gør sig gældende

Du lagde vel mærke til , ikke?

Og hvis du har installeret internetopkoblinger i 15 år og stadig mener, at man skal dividere med 8, så har du stadig noget at lære .
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
zemo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2006
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 491
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zemo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 01:23
Men der går da stadig otte bits til en byte. Det kan vel ikke diskuteres?
/zemo/
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 07:31
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Og den der med nybegynder må du æde selv... Jeg har installeret internetopkoblinger m.m. i over 15 år, så jeg ved godt hvad der gør sig gældende

Du lagde vel mærke til , ikke?

Og hvis du har installeret internetopkoblinger i 15 år og stadig mener, at man skal dividere med 8, så har du stadig noget at lære .
Du har med garanti mere at lære på dette område end jeg har, for når jeg siger at en faktor 8 kommer meget tættere det faktiske gennemsnit, så har jeg faktisk en lang praktisk erfaring at underbygge med.

Vi installerer opkoblinger for bredbånd nord (waoo), yousee, stofa, trionet, tdc og fullrate og jeg VED at gennemsnittet af disse ligger omkring en faktor 8...

Hvilken baggrund har du for at udtale dig så skråsikkert om at en faktor 10 er mere gældende og hos hvilke udbydere? 

Og ja, jeg kan da sagtens lære mere - men tilsyneladende ikke af dig... Den der tror han ved alt, han ved intet
Til top
mitri Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 02-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 50
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mitri Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 07:34
Oprindeligt skrevet af IrmaN IrmaN skrev:

Hej alle

Lige nu har jeg fibernet via Waoo der hedder 50Mbit.
Men jeg kan se at der er mulighed for at tilvælge 100/100Mbit.

Er dog i tvivl om man vil kommer til at mærke en væsentlig forskel?
Jeg har 3 devices (2xapple tv og en computer)  der er tilkoblet nettet med kabel, og 2 der er
tilkoblet via wifi (en iMac og en computer).

Hvad siger i, ville det betale sig at opgradere?

Og hvad med de devices der vil være tilkoblet via WIFI? Lige nu har jeg en tima capsule som står for WIFI netværket, men det er udgaven fra 2011 så burde man måske også opgradere den?

På forhånd tak


Hej irmaN

Jeg har også en 50/50 (reelt 57/57) via fiber fra Waoo, den trækker uden problemer en mobiltelefon, en bærbar (wifi), 2x downstream fra Netflix i HD, samt en PS4(wifi) på online spil, alt sammen samtidigt.
Så en 100/100 er efter min mening KUN "NICE TO HAVE", du vil ikke kunne mærke forskel, medmindre du henter/sender store filer.

Michael
Sony TV kld-55ex9005.
Apple TV 4K
MARANTZ NR-1606 .
2x Dali Lector 6 Front.
1xDali Concept 1 center.
2xDali Concept 1 Bag.
2xSubwoofer Dali SUB E-12F
Airties 7410 4K Tvboks
Fibia fiber Tv
Waoo 200/200
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 07:49
Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Hvilken baggrund har du for at udtale dig så skråsikkert om at en faktor 10 er mere gældende og hos hvilke udbydere?

Udbydere er underordnet. Teknologi er irrelevant...

Lad mig spørge på denne måde: Hvis du har en STABIL TPC/IP netværks-forbindelse på PRÆCIS 100 mbit og du overfører en fil på PRÆCIS 100 Mb, hvor mange sekunder vil det tage at overføre denne fil via FTP fra du klikker på linket til du har filen på din HDD, hvis vi forudsætter, at filen allerede er komprimeret så meget den kan (så der ikke er nogen komprimering involveret, der kunne forkorte transmissionstiden)?

Tager det 10 sekunder, eller tager det 8 sekunder (eller hvad kommer det tættest på), hvis vi forudsætter at der ikke er udfald eller andre ting, der forhindrer, at forbindelsen holder sig på max. 100 mbit, og at begge ender uden problemer kan sende/modtage med denne hastighed?

Eller på denne måde: Hvis du er PRÆCIS 10 sekunder om at downloade en fil på PRÆCIS 100 Mb via FTP over TCP/IP, hvor hurtig er din underliggende forbindelse så?

Redigeret af HeartWare - 20-Juni-2015 kl. 07:50
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 08:47
Jeg må tilslutte mig og sige, det skal divideres med 8. Da en byte er 8 bit. Er fuld klar over checksum og headeren. Men ellers skulle jeg med min 68/68 kun kunne hente med 6,8 efter din overbevisning hearteare. Men jeg henter med lidt over 8 hos and og de andre storer server
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 09:04
Hvis du henter med "lidt over 8" (lad os sige 8.2), så kører du ikke effektivt 68 Mbit på din linie. Så kører du effektivt noget i retning af 75-80 Mbit på linien. Det er muligt, at din NOMINELLE hastighed er 68/68, men din REELLE hastighed på TCP/IP laget er højere end dette...

At en byte er 8 bit er korrekt - men da du ikke blot overfører dine data RÅT uden nogen form for yderligere handshake/kommunikation, så kan du ikke overføre en 8 bit fil (1 byte) på 1 sekund på en 8 bit/sek forbindelse. Det er simpelthen en fysisk umulighed...

Redigeret af HeartWare - 20-Juni-2015 kl. 09:09
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Mads Sørensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mads Sørensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Mads Sørensen Mads Sørensen skrev:

Hvilken baggrund har du for at udtale dig så skråsikkert om at en faktor 10 er mere gældende og hos hvilke udbydere?

Udbydere er underordnet. Teknologi er irrelevant...

Lad mig spørge på denne måde: Hvis du har en STABIL TPC/IP netværks-forbindelse på PRÆCIS 100 mbit og du overfører en fil på PRÆCIS 100 Mb, hvor mange sekunder vil det tage at overføre denne fil via FTP fra du klikker på linket til du har filen på din HDD, hvis vi forudsætter, at filen allerede er komprimeret så meget den kan (så der ikke er nogen komprimering involveret, der kunne forkorte transmissionstiden)?

Tager det 10 sekunder, eller tager det 8 sekunder (eller hvad kommer det tættest på), hvis vi forudsætter at der ikke er udfald eller andre ting, der forhindrer, at forbindelsen holder sig på max. 100 mbit, og at begge ender uden problemer kan sende/modtage med denne hastighed?

Eller på denne måde: Hvis du er PRÆCIS 10 sekunder om at downloade en fil på PRÆCIS 100 Mb via FTP over TCP/IP, hvor hurtig er din underliggende forbindelse så?
Alle dine tænkte eksempler kan være aldeles ligegyldige... Vi taler om hvilke faktiske hastigheder i den virkelige verden man kan opnå ved f.eks. en 10 Mbit forbindelse... Hvis udbyderen giver dig lidt mere for at kompensere for overhead m.m. Så er det kun fint! 

Men faktum er, at du idag ligger meget tæt på den omtalte faktor 8!

Det er DET du skal forholde dig til, ikke et tænkt teoretisk eksempel... 

Derudover tager det ca. 1 sek. at overføre 100 Mb med en 100 Mbit forbindelse og ikke hverken 8 eller 10 sek... Du blander rundt i Mb (Mbit) og MB (MByte) 
Til top
huntiedk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2006
Sted: København Ø, DK
Status: Offline
Point: 725
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér huntiedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2015 kl. 11:52
Stop nu den slåskamp

I har dybest set ret begge to; I taler bare bare om forskellige, omend relaterede, ting. Eet er når en udbyder lover x Mbit/s og så reelt gi'r lidt mere i de underliggende links for at overholde en evt. garanti. Et andet er at tage eet medium som fx. tcp/ip over 100Mbit/s ethernet, og gå ud fra det fysiske mediums hastighed. Førstnævnte kan sagtens ramme 8 ift. det lovede (men den underliggende hastighed i mediet er faktisk højere for at overholde dette). Omvendt vil det andet eksempel ramme et tal større end 8, måske 10.
Øst, vest, ::1 bedst
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu