|
Projektor afstand og størrelse |
Besvar |
Forfatter | |
Nexeren
Guld medlem Oprettet: 14-August-2005 Sted: Nørresundby Status: Offline Point: 605 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 18-Februar-2015 kl. 17:05 |
Jeg går lidt og leger med idéen om om skridtet op til noget projektor, men er i tvivl om størrelse på lærred og begreber som throw distance og tilt shift, gain osv osv.
Jeg sidder ca. 3 meter fra min 60" nu og tænker lidt på et motoriseret lærred i størrelsen 100". Jeg har haft et TV oppe i 65" og det var absolut ikke for lille, men der er trods alt 35" op til de 100". På hvilken afstand sidder jer med projekter fra jeres lærred og virker 100" på 3 meter som en tåbelig idé hvor man vil sidde og dreje hovedet fra højre til venstre konstant. BenQ W1070 får umiddelbart gode ord med på vejen så den overvejer jeg. Som n00b stiller jeg spørgsmålet om jeg bare kan montere projektoren i loftet på et beslag ca. 3 meter fra lærred og så smide et 100" lærred op og derefter indstille projektoren så billedet passer perfekt? Er der en grænse for hvor lavt projektoren kan smide billedet ned. Lærredet skulle jo helst hænge i nogenlunde passende højde. Jeg ser primært film om aftenen hvor der er mulighed for helt mørkt lokale, men kan til til tider også finde på at se en film om dagen (mørklægningslameller vil blive monteret. Stuen er hvid og har læst lidt om at et gråt lærred vil være mere optimalt her? Kan man få et fornuftigt motoriseret lærred til en 1500,-? Redigeret af Nexeren - 18-Februar-2015 kl. 17:07 |
|
LarsGeisler
Super bruger Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Funktioner
Tak(0)
|
Efter min erfaring er 100" på 3m rigtig fint. Man sidder ikke og drejer hovedet, de 100" fylder sysnsfeltet på en fin måde.
Jeg tror ikke du kan montere en projektor 3m fra lærredet. Men det afhænger af af objektivets brændvidde. De fleste leverandører har en side hvor man kan beregne den nødvendige afstand. til min Benq 6000 kan jeg lige klare 100" på ca 5m afstand, altså billedet kan ikke blive mindre! Lens shift gør at projektoren ikke skal befinde sig præcis på midten af lærredet, men der er et begrænset spillerum. Mørklægning er vigtigt. Ved mange hvide vægge vil du opleve at lys fra lærredet kastes tilbage fra vægge, og giver et "sløret" billedet. Det er faktisk utroligt så meget lys kastes rundt selv fra ikke-hvide overflader. Held og lykke med projektet! |
|
Nexeren
Guld medlem Oprettet: 14-August-2005 Sted: Nørresundby Status: Offline Point: 605 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for indskud :)
Jeg har valgt at vende stuen 90 grader hvilket giver mig meget mere plads til at placere projektor længere bagud (op til 5.5 meter) plus jeg får 2 meter plads bagved sofaen hvilket giver mulighed for 7.1 i fremtiden. Jeg vil så få en sidde afstand på godt 3,8-4 meter og overvejer op til et 120" lærred.
|
|
LarsGeisler
Super bruger Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det giver mere mening og muligheder, og så får du ikke problemer med afstanden til lærredet.
|
|
godowsky
Super bruger Oprettet: 13-Februar-2008 Status: Offline Point: 357 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du kan evt. se her hvad de forskellige modeller kan klare. Var selv nødt til at bytte min benQ 1070 til en benQ 1300 pga. en afstand på 5 m fra siddeposition til lærredet (106'')
http://www.projectorcentral.com/BenQ-W1070-projection-calculator-pro.htm vh Godowsky |
|
|
|
Nexeren
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis jeg læser den beregner korrekt så vil jeg ved en størrelse på 120" skulle placere projektor 3,5 meter fra lærred?
Jeg ville umiddelbart ikke have noget imod at projektor bliver placeret længere fremme i loftet end min siddeposition men spekulerer på om en W1070 kan projektere et billede lavt nok så lærred kan hænge i en fornuftig højde. Jeg har ca. 255 cm fra loft til gulv. Hvordan klarer en projektor som W1070 eller W1300 et 24p signal? Redigeret af Nexeren - 19-Februar-2015 kl. 16:58 |
|
BowieCool
Guld medlem Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
Funktioner
Tak(0)
|
120 " passer perfekt til en afstand på 3,8 - 4 meter.
|
|
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |